‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 2,716 tot 2,730 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jarco
    Bijdrager

Een ring van 1 mm dik, mits je niet meerdere mm’s tekort komt.
      Er moet zeker geen ring tussen het achtercardan en koppeling, dit komt niet tengoede van je vario systeem.

http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=11826

Volgens mij kan je hier nog wat info vinden.

Citta Twinner
      Bijdrager

ok hartelijk dank 😉

niek1992
        Bijdrager

ik ben van plan om mijn koppeling vast te lassen, gewoon om verdere problemen te verkomen. Ik heb alle types koppelingen liggen. Maar als ik hem vastlas, kan ik niet 1 2 3 alles weer loshalen ( ja oke, met de slijptol ). dus hierbij de vraag welke koppeling ik het beste kan gebruiken.

Zelf denk ik de duitse oftewel de “normale” variant, diegene waar ook gewoon normale ciao trekveertjes inkunnen.
          Ook vraag ik me af wat voor drukveer ik erin moet doen. Neem ik de “normale” koppeling kan ik de trekveertjes gewoon vervangen, alleen de drukveer niet dus die moet ik vooraf beslissen.

Graag een beetje een professionele reactie, niet zo van “uhh ja ik vind dat wel een goede want ik heb hem ook” reactie ;).

alvast bedankt.

mixert
          Bijdrager

Bedoel je met vastlassen, de variomoer vastlassen tegen de achterkoppeling aan? Daar waar de borgring onder zit? Deze heb ik zelf ook een keer vast laten lassen omdat mijn grote moer een keer los was gekomen. Hierdoor was de schroefdraad erg beschadigd. Dus leek lassen mij ook een goede optie. Dit hield een maandje vol, en daarna braken de laspunten door. Dus als je het doet, laat het dan wel goed doen. Want mijn laspunten gingen kapot doordat er kleine haarscheurtjes in zaten.

Mixert

niek1992
            Bijdrager

Ik laat de moer weg. me achterste schijf is nu voor de 3e x door zijn spiebanen heen. 1 x nieuwe originele 90 MM schijven verkrachten wil ik niet nog een keer riskeren. Ik laat de moer dan gewoon weg, en las de achterste schijf gewoon vast in zijn spiebanen. eerst 2 puntlasjes IN de spiebanen, daarna nog 4 rondom. dus in totaal 6 lasjes.

Martino
              Moderator

Ik heb ook ook nog een gelaste koppeling liggen. Ben er niet zo blij mee. Er zit een standaard drukveer in die ik dus niet meer kan veranderen. De las met flex of dremel wegwerken lijkt ook geen optie en het hele schroefdraad van de achterste poelie zit ook ondergelast!

Ik zal dit echt als laatste redmiddel gaan toepassen. En denk er ook om dat je een borgring tussen voorste poelie en moer monteerd. Ik kom namelijk ook vaak zonder tegen.

niek1992
                Bijdrager

ja het probleem is dus dat mijn achterste schijf dus wat speling heeft in de “spiebanen” van de koppeling.

Draai ik hem helemaal vast met een (nieuwe) borgring en verse M24 moer, kan ik hem alsnog gewoon heen en weer bewegen al druk ik mijn schijven in. En voor zover ik weet heb ik dit nooit gehad. Daarom wil ik gewoon de schijf met 4 of 6 puntlasjes of eventueel een normale las vastzetten als daar genoeg vlees voor is.

Met achterste schijf bedoel ik trouwens de schijf die het dichtst bij je naaf zit. Mischien dat er wat verwassing was onstaan ofzo ;).

Martino
                  Moderator

Het lijkt er bij jou dus gewoon op dat je “spiebaan” wat is uitgesleten helaas. Het lassen kan dan wel een oplossing zijn, maar misschien kan je via het forum hier wel dat losse deel geraken?

En wat achter en voor is. Misschien wat lastig omdat het net andersom is. Kijk bijvoorbeeld Klik

tnerual
                    Bijdrager

hoeveel verschillende achtervarios/ koppelingen bestaan er juist? En klopt het dat er ook een achterkoppeling bestaat waarbij de trekveertjes van poulie- aandrijving in passen?

Bedankt

owja, zou ik een 14mm snaar kunnen gebruiken , zodat mijn snaar vooraan hoger komt te liggen?

Martino
                      Moderator

Hoeveel verschillende achter koppelingen er nu juist bestaan durf ik niet meer te zeggen. Ik ben in ieder geval al 5 verschillende tegen gekomen. Er zijn er waar de normale trekveren ook in passen.

En een 14mm of grotere snaar zal volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn. Maar hij komt daardoor ook achter dieper erin te liggen. En je zal dan wat trekkracht missen.

tnerual
                        Bijdrager

Martino :
                          Hoeveel verschillende achter koppelingen er nu juist bestaan durf ik niet meer te zeggen. Ik ben in ieder geval al 5 verschillende tegen gekomen. Er zijn er waar de normale trekveren ook in passen.

En een 14mm of grotere snaar zal volgens mij gewoon mogelijk moeten zijn. Maar hij komt daardoor ook achter dieper erin te liggen. En je zal dan wat trekkracht missen.

ok, bedankt… maar bestaat het exemplaar dat dezelfde trekveertjes heeft dan de trekveertjes bij poulie aandrijving?
                          Ik snap ook wel dat als ik een 14 snaar monteer, dat ik met een zwaardere overbrenging begin, dat snap ik best, maar gaat mijn top ook hoger komen liggen.? of is het deze moeite helemaal niet waard?

Thanks Martino steeds voor je info!

Martino
                          Moderator

Je top zou best wel eens hoger kunnen komen te liggen, maar het verschil zal in de praktijk niet groot zijn. Mijn vraag is slipt je snaar in onderste stand bij de voorvario nu door dan? Anders zal ik geen dikkere snaar nemen.

Wat betreft de koppeling, ja nogmaals die bestaan. Ik had laatst al even gekeken in mijn schuur maar heb er momenteel geen meer liggen voor een foto. Misschien dat iemand anders wel een foto kan maken?

PS ik zie dat je zelf met Fox clutch rijd?

tnerual
                            Bijdrager

Martino :
                              Je top zou best wel eens hoger kunnen komen te liggen, maar het verschil zal in de praktijk niet groot zijn. Mijn vraag is slipt je snaar in onderste stand bij de voorvario nu door dan? Anders zal ik geen dikkere snaar nemen.

Wat betreft de koppeling, ja nogmaals die bestaan. Ik had laatst al even gekeken in mijn schuur maar heb er momenteel geen meer liggen voor een foto. Misschien dat iemand anders wel een foto kan maken?

PS ik zie dat je zelf met Fox clutch rijd?

oh, oké, bedankt.. ik zou graag verschillende modellen naast elkaar willen zien, daarom misschien ideetje voor een knowledge how-to? 😉

uhhm , neen slip niet echt, maar het lijkt me dat ik er net nog wat meer uit kan halen 😉

Martino
                              Moderator

In jou geval met een fox clutch is je bereik wel wat groter van je achterpoulies, maar je hebt voor nog een probleem met de halfpoulie van een vespa. Bij de Polini zie je ook een knik erin zitten. Eigenlijk zou je eens een andere halfpoulie moeten hebben waardoor het bereik ook veel groter wordt van je vario. Alvast een foto waar je wat naast elkaar ziet. Lees dit topic maar eens door. http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=11826

Ideeën voor het verbeteren van de site mag je altijd aan dragen er is hier een topic voor maar je kan mij ook wel een pm sturen. Wat je precies bedoelt met een knoweledge how-to weet ik niet?

niek1992
                                Bijdrager

Martino :
                                  Het lijkt er bij jou dus gewoon op dat je “spiebaan” wat is uitgesleten helaas. Het lassen kan dan wel een oplossing zijn, maar misschien kan je via het forum hier wel dat losse deel geraken?

En wat achter en voor is. Misschien wat lastig omdat het net andersom is. Kijk bijvoorbeeld Klik

Klopt, maar die spiebanen zitten in de koppeling zelf. Sorry voor de onduidelijkheid, maar ik rij niet meer met een fox-clutch( asje is gebroken na 70 km gedraaid te hebben:pest). Deze zit standaard al vastgelast & zit de koppeling andersom in elkaar als die van een bravo/ciao.

@Tnerual,

Het probleem met de malossi halfpouli is dat het laatste stukje eigenlijk bijna verticaal naar boven gaat. hierdoor heeft hij veel weerstand wil hij dat laatste stukkie vario meepakken, wil hij de variatie van je koppeling maximaal benutten.

Voor het mooie moet dit gewoon in 1 rechte lijn doorlopen, Alleen dit kan niet gerealiseerd worden omdat de schijf dan tegen je frame aan zit. Of je moet hem afdraaien zodat hij doorloopt, maar dan word hij op het einde wel heen dun! je kan het proberen, en hier heb ik zelf ook een tijd over na gedacht, moet wel te doen zijn lijkt me!

Origineel is een fox-koppeling ontworpen voor 14MM snaar, of 15MM wat het is, maar het heeft geen zin om dit op een ciao-vario te monteren. Hij kan gewoon niet genoeg snaar leveren bij de vario dan dat de koppeling nodig heeft. Het heeft naar mijn idee dus geen zin ;).

15 berichten aan het bekijken - 2,716 tot 2,730 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.