‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 1,441 tot 1,455 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Svennoow
    Bijdrager

precies, met losdraaien moet je em voorzichtig recht tikken. en als je hem weer in elkaar zet tik je em weer zoals die zat:)

”dus de achterkoppeling in een bankschroef zette dan de moer eraf hale.. en dan langzaam de bankschroef open draaien..”
      Je moet de onderkant erin zetten, schijven boven dus. het makkelijkst is als iemand die schijven even naar benenden drukt. Die grote moer losdraaien en dan kan je heel rustig die schijven eraf halen.

Michel
      Bijdrager

Kan het zijn dat een rode drukveer je top verlaagd? Ik reed met mijn gele drukveer harder als met de rode drukveer nu.

Het scheelt ongeveer 7km/h in top!!

Alvast bedankt
        Michel

VespaAvanti
        Donateur

Blijkbaar verlaagd dat je top dus;)
          Mooi die gele drukveer er weer in zou ik zeggen:thumb

Michel
          Bijdrager

Haha, mooi antwoord 😉 denk dat ik dat maar gaat doen dan!! Maar ik vind de toeren wel gaaf met optrekken 😛

VespaAvanti
            Donateur

Is een kwestie van keuze’s maken he;)
              -Of een lekker geluidje met optrekken, en een minder hoge boete op de rollerbank.
              -Of een wat minder lekker geluidje met optrekken, een stukje harder rijden, en dus waarschijnlijk een hogere boete op de rollerbank.

Tonni
              Topic starter

En met de rode drukveer eerder toe aan nieuwe schijven/v-snaar. Rood is vrijwel altijd overkill, tenzij je een sterke hoogtoerige 80cc, simo of sprocatti hebt…

In principe haal je de hoogste snelheid als het je lukt om de vario af te stellen IN je powerband met je standaard (of iets strakkere maar die zijn er eigenlijk niet) drukveer.. Des te strakker de drukveeer, des te hoger de weerstand wat zich vertaald in een lagere top.

Qua trekkracht werkt het vaak wel lekker maar verder heb ik er zelf nog nooit voordeel mee gehaald (top i.d.d. ca. 10km lager en het duurt langer voor ie er is…)

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Michel
                Bijdrager

Oke jongens, bedankt allemaal.

Ik vond de trekkracht juist ook wat tegenvallen met die rode veer maar inderdaad wel een mooi geluid.
                  en het klopt ook precies wat jij zegt, het duurt langer voor die op zijn top is.
                  Ik heb gisteravond gewoon die gele er weer in gepropt. Dus als er iemand een rode drukveer zoekt 😛

Bedankt!!! Michel

Quest
                  Bijdrager

Tonni :
                    En met de rode drukveer eerder toe aan nieuwe schijven/v-snaar. Rood is vrijwel altijd overkill, tenzij je een sterke hoogtoerige 80cc, simo of sprocatti hebt…

In principe haal je de hoogste snelheid als het je lukt om de vario af te stellen IN je powerband met je standaard (of iets strakkere maar die zijn er eigenlijk niet) drukveer.. Des te strakker de drukveeer, des te hoger de weerstand wat zich vertaald in een lagere top.

Qua trekkracht werkt het vaak wel lekker maar verder heb ik er zelf nog nooit voordeel mee gehaald (top i.d.d. ca. 10km lager en het duurt langer voor ie er is…)

ik heb 43mm dr evo
                    gevijlt carter
                    13/13 met powerfilter
                    malossi voorvario
                    100mm achterkoppeling
                    standaard vertanding

dus jij wil zeggen als ik een hogere topsnelheid wil ik dan de standaard drukveer moet houden ipv de gele drukveer?

ow en nog even over de achterkoppeling los maken

ik moet dus de koppeling in de bankschroef zetten, schijven boven (dus die niet in de bankschroef)
                    dan de schijven naar benede drukken.. de moer eraf halen en dan rustig de schijven omhoog laten komen?

maar hoe veel druk staat er op die veer? kan je dat wel tegen houden? hoe ver zit die veer ingedrukt? (hij is nu nog standaard)

Michel
                    Bijdrager

Standaard drukveer is bij een snelle setup absoluut geen optie. Geel is gewoon goed voor een Polini Evo of Malossi Reedvalve ofzo.

Ik snap hem wel, want je moet natuurlijk harder gaan trekken om die snaar naar binnen te krijgen in die schijven!
                      Ik had verwacht dat die rode veer wel zou werken maar je krijgt alleen maar meer toeren en hij trekt zelfs nog trager naar zijn top in mijn geval. Ik heb nu die gele er weer in en het werkt gewoon weer toppie! Denk inderdaad dat de rode veer meer iets voor Sprocatti en Simonini is.

Quest
                      Bijdrager

maar er zit dus niks tussen de standaard veer en de gele?

want ik heb geen polini evo of malossi reedvale

ik heb gewoon een standaard gevijlt carter

ArvidW
                        Donateur

Ja, Goud (heeft Thomas geloof ik)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                          Home made engine dyno

Tonni
                          Topic starter

De gouden is inderdaad iets lichter als de gele (ik heb hem ook) maar helaas heeft die 6 windingen, en de gele 5. Ik heb ondervonden dat een veer met 6 windingen je afremt op top cq. minder vario opbrengst heeft. Het werkt een beetje als een begrenzer…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Quest
                            Bijdrager

dus ik moet gewoon de gele veer gebruiken?

ik wil namelijk vooral geen topsnelheid verliezen

Michel
                              Bijdrager

Mijn ervaring is dat Gele drukveer het beste werkt als je lekker wil trekken maar vooral je top wilt behouden!

Quest
                                Bijdrager

ik las ergens dat ik ook de blauwe trekveertjes van polini (die uit de gewone koppeling) kan gebruike in mijn vario..
                                  of is het op mijn setup aan te rade de gele van malossi erin te doen?

15 berichten aan het bekijken - 1,441 tot 1,455 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.