‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 1,891 tot 1,905 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Donateur

Niet insmeren.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

victwaar
      Bijdrager

Maar de rollen moeten toch ergens mee worden gesmeerd. Want bij het overkopen van iemand hier op het forum waren ze ook al een beetje gesmeerd. Alleen loopt hij nu net niet helemaal lekker dus dacht dat het aan de smering lag. Overigens zitten op de meeste rolletjes een vlak deel, dus ze zijn niet meer ideaal rond. Is niet extreem, maar wel met het blote oog te zien, dus hoeft er niet eens voor te voelen. Toe aan vervanging dus?

Tom ciao

wat is ong. de max. haalbare snelheid met een std vario?
          dus std voorvario, rollen, trekveren, drukveer en vertanding
          16” wiele en de setup links << --

Herr Flick
          Sleutelbeheerder

60 ofzo

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
            Gele Racefrikandel

SpaceTwister
            Bijdrager

ik wil ook een vario op mijn citta zetten maar weet zo niet wat voor een
              is het nou noodzakelijk om dit nieuw te kopen? zo ja, wat voor een voorvario kan ik dan beter nemen polini of malossie?
              en wat als ik het 2e hands wil kopen waar moet ik dan op letten?

sombrero
              Bijdrager

ik heb een raar probleem met mijn vario.
                ik reed met originele vertanding met gele drukveer en 6 grams rolletjes dit reeda altijd perfect. haalde altijd een mooie snelheid van 70-73 km/h vervolgens ben ik met malossi vertanding gaan rijden. de snaar komt nu nog maar op 3 kwart van de vario en ik kom niet meer boven de 65 uit schat ik. ik rijd toch met een redelijk krachtige set-up vertanding is niet te zwaar denk ik. wat kan dit zijn. de toeren zijn er wel denk dat mijn blokje toch wel 6500-7000 toeren maakt op top.
                ligt het aan de rolletjes of drukveer? of moet ik eens andere trekveertjes proberen.
                ik rijd met <--- setup met de evolution engine

Tonni
                Topic starter

Waarschijnlijk is de cilinder toch niet krachtig genoeg om hem harder te laten lopen. Je moet er wel rekening mee houden dat de banen van de vario progressief zijn, en je dus om de rollen bovenin te krijgen best veel power nodig hebt. Ook heeft de Polini nog weer een 10 graden plaat, wat hem in deze situatie misschien zelfs nog wat tegenwerkt..

EDIT: Ondanks dit alles zou je zeker meer als 65 moeten halen. Een hogere top als met de andere vertanding zit er misschien niet in maar hij zou ook niet langzamer moeten zijn.

Ik zou in elk geval nog eens wat met de afstelling vd vario stoeien. Het is erg lastig om vanaf de PC te zeggen of hij misschien niet genoeg toeren maakt of dat de drukveer te zwaar is…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ArvidW
                  Donateur

sombrero :
                    De toeren zijn er wel denk dat mijn blokje toch wel 6500-7000 toeren maakt op top

Dat is het probleem, te laag toerental. 42Alu levert volgens polini zijn max vermogen bij 8200tpm, stel je zit echt op 6500-7000tpm dan zou je nog maar 2,7-3,0pk hebben (bij gelijke setup als polini heeft gebruikt)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

sombrero
                    Bijdrager

dus dat betekend lichtere rollen ?

Daan777
                      Moderator

klopt

BMW
                        Bijdrager

even een vraagje:
                          ik rij ook al een tijdje met de polini 42 en ben van plan om een vario te kopen…
                          een standaart vario met (dacht ik) 1:13 vertanding en 100mm schijven.
                          Komt een malossi multivar op.

Bij welke rollen zou ik in de buurt moeten zitten?
                          <---- =setup iig bedankt;) :thumb

tom__vespa
                          Bijdrager

help

ik krijg mijn achterkoppeling niet los wat doe ik verkeerd?

st3yn
                            Bijdrager

Krijg je de moer niet los van de lange as bedoel je? Dan moet je even iets door je achterwiel steken zodat je achterwiel helemaal blokkeert. De achterkoppeling draait dan niet meer mee en je kan de moer zo losdraaien!

tom__vespa
                              Bijdrager

nee de moer is los maar de achterkoppeling zit nog vast:?

FonS
                                Bijdrager

ze willen wel eens een beetje klemmen ja, als je hem er echt niet met de hand afgetrokken krijgt :

moer weer erop draaien (niet helemaal, gewoon een paar slagen) , met één hand aan het koppelingshuis trekken en met je andere hand met een licht hamertje voorzichtig op de moer tikken.
                                  dan heb je hem zo eraf :thumb

15 berichten aan het bekijken - 1,891 tot 1,905 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.