Vespa-Ciao.NL
:: Welke sproeier heb ik nodig? Deel 2

Home Forums Techniek Afstellen Welke sproeier heb ik nodig? Deel 2

15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 412)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
  • 1

Wim
    Bijdrager

Gewoon steeds een grotere sproeier monteren tot ie viertakt en dan weer een stapje terug
      doen qua maat sproeier.
      Ja, de originele uitlaat is dat.
      Er wordt in de sprr. database ook al niet over “standaard uitlaat” gesproken.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Beunhaez
      Bijdrager

Hallo,

Aangezien ik niet precies begrijp wanneer je carter en krukas een brom of een snor is stel ik hier maar mijn vraag daarover.
        Ik heb zelf al een 65cc blok liggen die waarschijnlijk niet helemaal klopt daardoor. Ik heb daar al te lang aan geprutst dus schaf ik maar een blok aan via marktplaats zodat ik gewoon kan gaan rijden. De specs van het blok dat ik wil kopen:

– 50 cc
        – Mallossi luchtfilter (filterspul vervangen voor een stukje spons, kan dit kwaad?)
        Anders koop ik een 6 gaats filter
        – onbewerkt carter, zonder huls in ieder geval
        – 12/12 carb
        – geen idee wat voor krukas, niks speciaals in ieder geval
        – citypower van k parts (nog aanschaffen, heb nu een beroerde tecno circuit)

Welke sproeier heb ik nodig? en kan iemand me dus uitleggen wat het verschil is?
        Alvast bedankt!

Wim
        Bijdrager

Check de sproeier database en de zoekfunctie van dit forum zodat je de juiste set sproeiers kan gaan klaarzetten waarmee je zal moeten gaan testen.

Gr. Wim.

Beunhaez
          Bijdrager

Het punt is dat ik daar niet uit kom, omdat ik de verschillen tussen de snor en brom versies van de krukas en carter niet begrijp. En kan daarom niet goed aflezen uit de database.
            Dus mijn vraag is wat zijn die verschillen en lijkt bovenstaande setup op een brom of snor setup?

Eric_Mark_X
            Bijdrager

het snorcarter heeft een busje in de inlaat geslagen waardoor de diameter van het gat minder dan 8mm is. Bromcarter heeft die niet, dus is het gat ~10mm. Anders dan dat zijn die carters gelijk aan elkaar.
              Voor fotos moet je even in de howto sectie kijken. Hier staat het uitgelegd met fotos.

Krukas verschillen komt hoofdzakelijk neer op timing en hoelang de inlaat open blijft. Anderzijds, weinig verschil. Beetje rondzoeken kom je ongetwijfeld fotos met de verschillen tegen.

Naar eigen zeggen heb je er eentje zonder huls, dus dat is een Bromcarter. Op basis hiervan kun je er ook vanuit gaan dat je een bromkrukas hebt. Verder sluit ik me bij Wim aan. Met de info die je hier hebt, moet je in de sproeierdatabase echt wel iets kunnen vinden. Experimenteren blijft het toch wel.

"There is a simple joy to be found in things that simply work really well" ~ James May
              Link naar Mijn collectie / Projecten.

BonitoGilera
              Bijdrager

Dag liefhebbers,

Ik heb mijn hobby na 15 jaar nieuw leven ingeblazen. Heb een citta gilera EC1 op de kop getikt van de eerste eigenaar, een prachtexemplaar. Degene reed met een sproeier 50. Na wat mankementen ben ik opnieuw gaan afstellen.

Bijgaand mijn setup:
                std 50cc
                13/13
                bromfilter
                citypower

Wat hoort hierbij?

Ik hoor graag.

Wim
                Bijdrager

Zoek de sproeierdatabase en de how-to’s en/of faq’s.

Gr. Wim.

BonitoGilera
                  Bijdrager

Hoi Wim, Bedankt voor uw reactie en leuk om van je te horen. De database heb ik al geraadpleegd en correspondeert niet helemaal met de sproeier die er in zat (waar hij goed mee liep). Wat extra context: volgens de database heb ik een kleinere sproeier nodig. Ergens tussen de 42-48. Ik heb 48 geprobeerd, daar startte hij mee en daar kon ik 30 meter mee rijden voordat hij uitviel. Nu zit er 44 in en daar start hij ook mee, maar loopt niet stationair, en bij gasgeven valt hij uit. Dessalniettemin, mijn gok is dat ik een sproeier tussen 50-54 nodig heb. Kan je dit bevestigen?

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden geleden door BonitoGilera.

Wim
                    Bijdrager

Probeer sproeiers 46-48-50-52-54
                      Schroef steeds een maat grotere sproeier in en ga proefrijden totdat de brommer viertakt/stottert
                      op top, ga nu één stapje terug met de sproeiermaat.
                      Altijd proefrijden met volledig gemonteerd luchtfilter en uitlaat.

Monteer bougie NGK B6HS.
                      Na dit alles kan je nog eens een heel lang stuk volgas doen, direct stoppen, bougiekleur bekijken(heet!)
                      De middenelektrode isolator die moet koffie met melk bruin zijn, donker is te grote sproeier, ga één maat terug. Te lichte kleur betekend te kleine sproeier, = te arm, ga één maat groter.

Gr. Wim.

BonitoGilera
                      Bijdrager

Dankjewel, het enige wat ik (nog) niet geprobeerd hebt is dus sproeiers monteren die groter zijn dan 50. Ik denk dat het daar ergens zit. CP’s zijn netjes afgesteld op .45. De nieuwe bougie heeft inderdaad een 6 als hittegraad, zat voorheen een 7 in. De koppelingsegmenten en trekveren zijn vervangen. Goed om te horen dat de spreiding en daarmee mijn vermoeden lijkt te kloppen. Als ik jou mag geloven is de sproeier dus te klein. Zijn dit de juiste symptomen voor een te kleine sproeier?

Gr.

1

Wim
                        Bijdrager

Onder andere ja.
                          Is! te klein?
                          Nee dat zei ik niet. Opletten hè 😉  haha.

Gr. Wim.

Rikus
                          Bijdrager

Welke maat sproeier past bij mijn setup
                            en eventueel postitie gasnaald ?

setup
                            80 cc deps 3 p
                            19 mm carb
                            malossi powerfilter
                            membraam
                            malossi too bad uitlaat

BonitoGilera
                            Bijdrager

Hoi Wim,

Nogmaals dank, na de nieuwe bougie, afstelling, schoonmaken van de carburateur lijkt hij wederom met sproeier 50 goed te rijden.

JannikBravo
                              Bijdrager

Dag allemaal.

Ik heb een piaggio bravo electronic met vario uit 1993.
                                Cilinder: standaard 50cc
                                Carters: standaard
                                Krukas: standaard
                                Carburateur: Dellorto 13/13
                                Uitlaat: Proma expansie uitlaat (zoals jamarcol)
                                Luchtfilter: Malossi rode schuim

Ik krijg de brommer helaas niet afgesteld. Met sproeier 60 een stuk kunnen rijden maar de vario schakelt niet over dus ik heb wat weinig vermogen gok ik. Bougie was wit. Bij grotere sproeier kreeg ik hem niet meer gestart. Ook heb ik malossi multivar gestoken met 8 gr rollen, achterkoppeling is origineel buiten zwarte treertjes malossi. Alvast bedankt voor de hulp!

bram0vitz
                                Bijdrager

Hoi Jannik,

Volgens de data base zou je tussen de 50/54 moeten zitten, 60 zou veel te groot moeten zijn voor je setup.

beetje prutsen hier en daar
                                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                                15 berichten aan het bekijken - 376 tot 390 (van in totaal 412)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.