- Dit onderwerp bevat 411 reacties, 104 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden, 3 weken geleden door Daniel citta 0.5.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
Eerst kijken wat ‘ie met die 64 doet, en dan evt. in stapjes kleiner, dus 62-60 etc.
Motor moet net niet viertakten, bougie bruin, niet zwart ( sproeier te groot) of wit ( sproeier te klein).
Ik zou voor een NGK B7HS bougie gaan, 6 is m.i te warm…5 maart 2022 om 19:28 #814493Graag zou ik wat advies willen over de juiste sproeier.
Si Mix brom
Std cilinder
Std brom carter etc
12/7 carb
Malossi luchtfilter
gianelli citypowerop dit moment zit er 46 in, toen ik hem volledig standaard kreeg zat er 44 in. 48 geprobeerd maar ben er niet over uit of 48 te groot of te klein was.
welke maat kan ik proberen?
5 maart 2022 om 20:53 #814494Heb je al wel een stuk ( echt kilometers ) gereden? Om te zien hoe je bougie kleurt met deze sproeier? Vanaf daar is het makkelijk verder kijken. Koffie bruin wil je hebben. Zwart te rijk dus kleiner , wit te veel lucht en dus groter. De ene brommer is de ander niet en voor jou kan dus 46 perfect zijn terwijl bij mij met dezelfde set up 44 perfect is!
5 maart 2022 om 20:59 #814495Gisteren heb ik er 30km op gereden, maar de bougie heeft er met 3 verschillende sproeiers en 2 uitlaten in gezeten, dus ik denk dat ik hem eerst moet schoonmaken en opnieuw een stuk ermee rijden.
5 maart 2022 om 21:07 #814496Monteer gewoon steeds een grotere sproeier tot de motor begint te viertakken tijdens het rijden,
dan is de gemonteerde sproeier te groot, dan ga je één stapje terug
en monteer je één maat kleinere sproeier.Daarna kan je een keer met een NGK B6HS bougie gemonteerd een keer een zo lang mogelijk stuk volgas rijden, dan de motor uitzetten, de bougie bekijken, deze moet koffie(met melk) bruin zijn.
Is die kleur meer naar zwart-bruin, monteer nog een maat kleinere sproeier.
Komt het meer in de buurt van wit-grijs-lichtbruin, monteer een maatje groter.
Meng benzine 1:50 met een tweetaktolie van een bekend merk,
en gebruik E5 benzine.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 maart 2022 om 21:15 #814497Dankje! Het valt trouwens op dat hij met deze sproeier de eerste meters na het starten amper vermogen heeft, haalt bij vol gas 10km per uur, bij half gas ook. Is dit een teken van een te kleine sproeier? Na 10-30 meter trekt hij wel normaal.
5 maart 2022 om 22:54 #814498Dat klinkt ook wel alsof die wat te veel lucht krijgt? Als je dan je choke indrukt rijd die wel direct weg zeker en trekt hij in 1x door?
5 maart 2022 om 22:58 #814499Bedoel je de hendel links op het stuur of het staafje wat je naast de benzinetank uittrekt?
Teveel lucht dacht ik ook aan, zou wel raar zijn want met dit luchtfilter deed hij het eerst wel goed. Hij haalde gister nog 50, nu amper 40.
6 maart 2022 om 01:00 #814500Ja bij mij zit die op de carburateur zelf, zit een soort hendeltje die je naar achter kan trekken en die zal weer terug schieten als je ver genoeg gas geeft, die bedoel ik!
6 maart 2022 om 09:47 #814503Bij de koude start loopt ie altijd wat slecht, daarvoor is de choke.
Dan krijgt hij een wat rijker mengsel tijdens de start en om de eerste meters weg te komen.
Bij vol gas geven klikt de choke er vanzelf af.
Loopt ie dan nog slecht, druk je de choke nog eens in.
Hoe een brommer draait en is afgesteld beoordeel je bij warme motor.
Afstellen ook bij warme motor.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.18 maart 2022 om 22:04 #814725
AnoniemHey,
Ik probeer mijn pas gereviseerde Speed Engine afgesteld te krijgen, maar ik heb het er moeilijk mee. Zonet voor het eerst gestart. Hij houd erg in zovan ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta-ta- (viertakten?), en daarna stotterde die tot stilstand. Uiteindelijk kreeg ik hem niet meer aan.
Setup:
DR 70cc
Speed Engine Elec.
Gianelli Fire
Polini luchtfilter
13/13 carb.Ik heb er nu een sproeier 72 in zitten, maar ik vermoed dat die misschien veels te groot is?? Aangezien ik maar een klein stukje heb gereden kan ik niet echt aan de bougie een kleur aflezen, overigens een B8HS.
Heeft iemand sproeier ervaring met een soortgelijke setup?
Gr. sausaurus
18 maart 2022 om 23:16 #814726Ik heb een soort gelijke set up met een sproeier 74, alleen is jou polini luchtfilter standaard of heb je er wat extra gaatjes in geboord? Heb je hem namelijk al zonder luchtfilter geprobeerd? Ook zou je wel een bh7s er in kunnen doen ipv 8. Kan natuurlijk dat het ook gewoon aan je afstelling van de carburateur liggen maar zou het eerst zonder filter proberen!
19 maart 2022 om 11:00 #814727Er is al een polini filter gemonteerd.
Dat is ruim voldoende.
Ga daar niet in boren of aan rommelenen.
Zorg wel dat hij goed schoon is van binnen.
Of monteer een nieuwe.
Als ie viertakt moet er gewoon een kleinere sproeier in.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.19 maart 2022 om 17:51 #814735
AnoniemThx guys,
Het is een clean Polini filtertje, geen extra gaten. Heb er een sproeier 66 in gedaan samen met een B7HS en nu doet die t best goed! Hier heb ik wat aan, want valt nu niet meer uit. Zal binnenkort ff de boegiekleur bekijken en m daarop fine tunen
19 maart 2022 om 19:02 #814736Oke, goed dat t gelukt is.
Je kan nu ook gewoon vanaf die 66 sproeier steeds een grotere monteren totdat de motor weer viertakt, en dan één stapje terug met de sproeier.
Dan is ie ieder geval niet te klein dat je een warm/vastloper krijgt.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.