Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Weerstand ertussen
- Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 15 jaren, 2 maanden geleden door remlicht99.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
19 februari 2011 om 18:45 #158267
Ik heb van de week mijn ledspots van mijn booskijker laten doorbranden door geen weerstand ertussen te doen. Nu heb ik vandaag mijn nieuwe spots binnen gekregen en gelijk even mijn spoel doorgemeten en er kwam over de 19V uit het blok met vol gas met het wiel omhoog.
De spotjes kunnen maar 12V hebben en nu heb ik dus begrepen dat er een weerstand tussen moet. Weet iemand hoe ik dit kan berekenen of heeft iemand hier ervaring mee?
19 februari 2011 om 19:22 #160631op jmpb een kant en klare weerstand bestelen, kun je er zo tussen klikken.
klaar is kaas.http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=1335
19 februari 2011 om 19:31 #160632Ja maar met deze weerstand krijg ik 6V en ik moet 12V hebben voor mijn spots. Anders branden ze de helft wat ze kunnen en dat wil ik niet hebben.
19 februari 2011 om 19:36 #160633ik denk dat jij wat anders nodig hebt.
iets in de vorm van een regulator die niet meer dan 12 volt door laat.
ook stroom sterkte kan ledjes doen kapot maken.ik zal eens met wat mensen er over praten kijken wat hun zeggen.
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.19 februari 2011 om 19:39 #160634Ik had er een gelijkrichter tussen met mijn blok eerder, maar geen spanningsregelaar. Is elke spanningsregelaar goed of moet ik een specifieke hebben? Ik bedoel wel zo’n klein spanningsregelaartje wat je op een printplaat doet en niet zo’n groot apparaat wat zundap’s hebben:P
19 februari 2011 om 22:52 #160635stroom word gevraagt door een component dus door de stroom zullen ze niet kapot gaan.. tenzij je kortsluiting maakt..
de spannings regelaar LM317 kun je denk ik wel gebruiken.. dit is een regelbare spanningsregelaar.. je kunt dan zelf je uitgangs spanning bepalen van 1,2 volt tot 25 volt.. dit doe je d.m.v. een weerstandje achter de regelaar te zetten..
20 februari 2011 om 12:19 #160636Ja en weet je ook wat voor een weerstand ik er tussen moet zetten?
20 februari 2011 om 15:21 #160637wat ritze zei dat hij kapot kan gaan door stroom kan wel bij een LED.. een led is een diode en geeft geen weerstand.. zo maak je dus eigenlijk kortsluiting.. daarom moet je altijd een weerstand ervoor zetten om de stroom te beperken..
de weerstand kun je uitrekenen met de wet van ohm..
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.