Vespa-Ciao.NL
:: Waarom zijn er geen 41/42mm clinders meer?

Home Forums Techniek Opvoeren Waarom zijn er geen 41/42mm clinders meer?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

paul99
    Topic starter

Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe cilinder. Het mag wel iets sneller gaan dan standaard, maar hoeft weer niet al te snel (55-60km/u is genoeg). Ik zat aan een DR50 of een 41mm cilinder te denken. De stap van 38mm naar 43mm lijkt me gelijk weer zo groot. Maar ik kan eigenlijk nergens meer 41mm of 42mm cilinders vinden. Weet iemand de reden of zoek ik niet goed….?

DinoH
      Donateur

42mm Pinasco Klik
        41mm DMP Klik
        38.4mm DR Klik
        38.4mm EURO Klik

Nou zou ik niet de 42mm Pinasco nemen, erg prijzig. De 41mm DMP is een cilinder om de 55 wel te halen. Persoonlijk zal ik voor de 38,4 DR of de 38,4 euro gaan. Hier boek je toch wel een redelijke snelheid mee. (Rond de 60). En niet erg duur, en prima kwaliteit.

Je kan natuurlijk ook op zoek gaan naar een 2ehands 41/42mm cilinder. Zoals een 42mm Polini EVG. Maar ik ben bang dat zo’n cilindertje wat harder gaat lopen.

Lennaert
        Sleutelbeheerder

Ik denk omdat je te beperkt zoekt ze zijn wel te vinden maar veelal in particuliere kringen.
          http://www.jmpb.nl heeft bijvoorbeeld de polini 41mm versie met een P12 aansluiting.
          Zo is er ook de Pinasco 42mm versie op jmpb te vinden ook leuke kitjes alleen gemengde ervaringen qua kracht en snelheid mee.

Verder zou je een gezocht topic kunnen starten hier op het forum.

paul99
          Topic starter

Ok, dan kan ik er waarschijnlijk wel aan komen, maar waarom worden ze niet meer nieuw gemaakt?

Lennaert
            Sleutelbeheerder

Zo een vraag is eigenlijk een beetje vanzelfsprekend te beantwoorden.

Je praat hier over brommers waarvan de vraag steeds kleiner wordt en de winstmarges voor bedrijven dus ook aangezien ze productielijnen open moeten houden etc etc.

Dit is dus niet meer handig voor de bedrijven waardoor er een keuze gemaakt is tussen de onderdelen die ze wel blijven leveren en welke niet de 41/42 kitjes zijn hier dus niet bij meegenomen.

Wel zijn er bedrijven die productie lijnen een nieuwe boost geven zoals Malossi in 2010 en Pinasco sinds 2013 deze hebben een nieuwe lichting producten gemaakt waarvan de laatste zelfs bezig is met geheel nieuwe onderdelen.

raceciao
              Bijdrager

Een 42mm is per definitie niet langzamer dan een 43mm. Zonder je carters te bewerken ga je maximaal 65km/h met een 43mm cilinder. Dat een cilinder een 43mm boring heeft wil dus niet meteen zeggen dat hij niet goed te gebruiken is voor hetgeen jij voor ogen hebt.
                Ik heb zelf ooit eens een 43mm DR evo i.c.m. citypower op een voor de rest volledig origineel motorblok gehad en dat reed prima (zuinig, stil, goede trekkracht en ongeveer 55-60km/h).
                Mijn advies is dan ook: installeer liever een kwalitatief goede 43mm cilinder op een origineel carter dan een kwalitatief mindere/warmloopgevoelige 41/42mm cilinder (zoals de 41mm PaiWai).
                Nou is de 43mm DR evo misschien niet de beste keus (vrij hoogtoerig) maar je snapt mijn punt.

hansieb
                Moderator

raceciao :
                  Een 42mm is per definitie niet langzamer dan een 43mm. Zonder je carters te bewerken ga je maximaal 65km/h met een 43mm cilinder. Dat een cilinder een 43mm boring heeft wil dus niet meteen zeggen dat hij niet goed te gebruiken is voor hetgeen jij voor ogen hebt.
                  Ik heb zelf ooit eens een 43mm DR evo i.c.m. citypower op een voor de rest volledig origineel motorblok gehad en dat reed prima (zuinig, stil, goede trekkracht en ongeveer 55-60km/h).
                  Mijn advies is dan ook: installeer liever een kwalitatief goede 43mm cilinder op een origineel carter dan een kwalitatief mindere/warmloopgevoelige 41/42mm cilinder (zoals de 41mm PaiWai).
                  Nou is de 43mm DR evo misschien niet de beste keus (vrij hoogtoerig) maar je snapt mijn punt.

Goeie reactie! Een 43mm cilinder met een citypower loopt perfect. Jammer genoeg zijn de 43mm creco cilinders niet meer te koop. Dat was een ideale cilinder geweest voor deze situatie. Ik zou nu voor een dr of een polini gaan.

paul99
                  Topic starter

Het is een DR geworden:D. Toch blijft het wel een beetje raar voelen: “een joekel” van een cilinder plaatsten om er in verhouding bijna geen vermogen van te vragen. Dat is vast wel goed voor de duurzaamheid!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.