Vespa-Ciao.NL
:: Vespa ciao valt uit na te hard rijden

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa ciao valt uit na te hard rijden

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

hans31
    Topic starter

Mijn Vespa ciao valt uit als ik ongeveer 5 kilometer op top rij (45 km/u).
      Hij slaat in inkeer onverwachts dicht, heeft geen power meer, en het is
      net alsof de handrem wordt aangetrokken; hij remt uit zichzelf sterk af.
      Met moeite blijft hij net aan, en soms valt hij helemaal uit.
      Ik ben gedwongen om maximaal 30/35 km/u te rijden, want dan is er niks aan de hand.
      Kan het zijn dat de uitlaat niet goed is, het luchtfilter? Of is het iets anders?
      Standaard uitlaat van JMPB 45 euro. Luchtfilter van Malossi.

niek1992
      Bijdrager

denk dat je even je bougi moet nakijken, denk zo maar dat ie best wel wit is. Rij je met een proma Cannon of met een standaard uitlaat ( van 45 euro:?? ).

Ook gelijk even je benzine filter op je carb schoonmaken + sproeier doorblazen.

gr.

hans31
        Topic starter

Heb mijn Proma Cannon verkocht aan een goede vriend.(had een linkse)
          Heb nu een standaard uitlaat.
          Zit al een nieuwe sproeier in, en bogie net gekeken, en
          is koffiemelkbruin.
          Sproeier is ook nieuw (alles is zo’n beetje een 1/2 jaar geleden vervangen).
          Het zou dan de benzinefilter kunnen zijn, of de uitlaat, of ….

niek1992
          Bijdrager

Uitlaat heb ik zelf ook 🙂 mooi uitlaatje… heb hem hittebestendig gespoten ( & is daardoor glanzend zwart geworden ).

Je moet idd even checken of je filtertje verstopt zit. Verklaart overigens niet waarom hij “sterk” afremt. Wel klopt het dat je dan weinig vermogen hebt omdat je je cilinder eigenlijk te weinig benzine geeft omdat je vlotterbak bijna helemaal leeg is.

Ook vind ik een malossi filter op een 12-10 & std 50 beetje overbodig, maar dat is mijn mening ;).

hans31
            Topic starter

Ga morgen het filter even bekijken,
              maar met die Malossi-filter liep hij mooier.

si-owner
              Bijdrager

klinkt als happende of knellende zuiger, zou de cilinder kop er maar eens af halen om te kijken of je miss duidelijk krassen zien kunt, en haal je zuiger ook ff los om te kijken of deze misschien krassen vertoont. dat verklaard nl het afremmen en het afslaan.

hans31
                Topic starter

Brommer loopt eigenlijk wel heel erg mooi.
                  Het is 1 meter lopen, en hij start altijd.
                  Ook rijdt hij verder prima, rijdt met 30/35 km/u als een zonnetje.
                  Kan heel af en toe wel even de 40/45 aantikken, en een minuut zo rijden,
                  maar rijd ik 5 km lang 45 km/u, dan gaat het mis.
                  Zou ik het dan ook met 35 km/u dit probleem moeten hebben??

ritze
                  Bijdrager

vind ik maar raar, ik rij met mn 50cc std constand 55 km/h op 6400rpm 10km lang
                    zou die moete kunne hebben zeker met poeli

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                    Link naar Mijn collectie / Projecten.

si-owner
                    Bijdrager

hans31 :
                      Brommer loopt eigenlijk wel heel erg mooi.
                      Het is 1 meter lopen, en hij start altijd.
                      Ook rijdt hij verder prima, rijdt met 30/35 km/u als een zonnetje.
                      Kan heel af en toe wel even de 40/45 aantikken, en een minuut zo rijden,
                      maar rijd ik 5 km lang 45 km/u, dan gaat het mis.
                      Zou ik het dan ook met 35 km/u dit probleem moeten hebben??

meng je zelf de benzine?
                      zo ja, hoeveel olie doe je bij de benzine, en welke olie?

heb je een cilinderkoelkapje om je cilinder heen zitten?

heb je een standaard of imi zuiger ?

denk dat je het op 35 km/h niet hebt omdat er dan minder brandstof verbrand wordt, er dus minder wrijving is en ook minder warmte ontwikkeling. Dat plotselinge remmen, zoals je het omschreef, is waarschijnlijk het gevolg van een lichte vastloper.
                      als je hier lang mee door blijft rijden loop je de kans om je cilinder en/of zuiger flink te vernaggelen.

toen ik zelf een std zuiger had in mijn std cil reed deze prima, kon zonder enig probleem 20 min op topsnelheid rijden.
                      Toen ik een imi zuiger monteerde, omdat ik het blokje had gereviceerd, op de zelfde cil had ik na 20 km een warmloper. dit gebeurde tijdens het inrijden wat ik met een snelheid van 20 km/h deed. Dit was ook te omschrijven als plotseling remmen, daarna had ik moeite om hem aan de gang te houden en terug te rijden naar huis. Uiteindelijk een perfecte 50cc naar de klote geholpen en een 20 km oude zuiger 😐

dus check ff of er al schade is, zoniet loop alles ff langs: benzine, filter, carb, zuiger+veren, cil, cil.kop, bougie.

succes! :thumb

hans31
                      Topic starter

Het hele blok is gereviseerd, ik heb nu een electrisch blok,
                        ik heb ook een andere cylinderkop, idd imitatie, gekocht bij jmpb, zie link
                        link cylinderkop jmpb

Dat zou de boosdoender kunnen zijn???
                        Zou ik hiermee door kunnen blijven rijden op deze langzame snelheid?
                        Met deze snelheid heb ik vooralsnog geen problemen.
                        Of is het raadzaam de cylinder weer te vervangen voor een originele?
                        Zo ja, welk type/merk en gietijzer of aluminimum (alles standaard, geen tuning)
                        Verder heb ik gewoon mengsmering bij de pomp. Of is zelf mengen beter?

Verder alvast bedankt voor jullie goede hulp:worshippy

si-owner
                        Bijdrager

hans31 :
                          Het hele blok is gereviseerd, ik heb nu een electrisch blok,
                          ik heb ook een andere cylinderkop, idd imitatie, gekocht bij jmpb, zie link
                          link cylinderkop jmpb

Dat zou de boosdoender kunnen zijn???
                          Zou ik hiermee door kunnen blijven rijden op deze langzame snelheid?
                          Met deze snelheid heb ik vooralsnog geen problemen.
                          Of is het raadzaam de cylinder weer te vervangen voor een originele?
                          Zo ja, welk type/merk en gietijzer of aluminimum (alles standaard, geen tuning)
                          Verder heb ik gewoon mengsmering bij de pomp. Of is zelf mengen beter?

Verder alvast bedankt voor jullie goede hulp:worshippy

hey, het kan idd aan die cilinder liggen, maar misschien ook aan jou zelf.
                          Een nieuwe cilinder moet je altijd eerst rustig aan inrijden voordat je er voluit mee gaat rijden.
                          alle onderdelen( cilinder, zuigen e.d.) moeten “aan elkaar wennen” . als de zuiger veren een beetje zijn ingereden zou je dit probleem niet meer mogen hebben.
                          inrijden doe je meestal zo’n 300 km lang, dat houd in dat je 300 km ( verspreid over enkele dagen/weken/maanden enz) langzaam ( 25 km/h) rijdt, op deze manier zorg je ervoor dat de cilinder en zuiger lang mee gaan.

als je dus meteenn, na monteren van een nieuwe cilinder vol gas gaat rijden is het normaal dat je een warmloper krijgt: de zuiger zet dan zover uit dat hij klemt in de cilinder. met als gevolg langzamer rijden, een vastloper of krassen in de cilinder.

als je zeker wilt zijn dat je nog niks ‘kapot’ gemaakt hebt, zul je toch even de cilinder kop ervanaf moeten halen om in de cilinder te kijken en te voelen. als je geen krassen ziet en/of voelt kun je verder rijden op lage snelheid, om alsnog de onderdelen in te rijden. volgens mij staat voor het inrijden ook ergens een handig how-to, maar die kun je vast zelf tussen de how-to’s vinden.

als je cilinder al wel gekrast is is het raadzaam om opzoek te gaan naar een andere cilinder en zuiger.

zelf mengen is meestal wel beter, maar sommige tankstations hebben ook prima mengsmering, om te kijken of het goede mengsmering is moet je na ongeveer 100 km rijden eens kijken naar je cilinderkop( dat ding waar de bougie in zit 😉 ) zit deze onder de kool ( zwarte aanslag) dan is of jouw afstelling niet optimaal of is de mengsmering die je hebt getankt niet goed genoeg.

als je zelf mengt: 1:50 dat wil zeggen 1 liter olie op 50 liter benzine of 0,1 liter olie ( 100 ml) op 5 liter benzine, ik gebruik voor mijn si altijd castrol rs olie ( tweetakt natuurlijk 😀 ) voor mijn speedfight 2 gebruik ik fuchs silkolene scoot 2 olie, ik vind beide prima maar je kunt natuurlijk ook voor andere olie gaan 😀 er is keuze zat namelijk.

Succes man :thumb

hansieb
                          Moderator

Misschien handig om de “howto inrijden” erbij te pakken.
                            Het is absoluut niet slim om 300 km 25km/h max te gaan rijden :!

Zie -> http://vespa-ciao.nl/page.php?id=194

hans31
                            Topic starter

Ik rijd al een half jaar met deze nieuwe zuiger/cylinder. (behalve met de sneeuw)
                              Ik heb hem heel erg goed ingereden, zo tussen de 15 en 25 km/u(de fietsers kwamen mij
                              een aantal weken lang inhalen) Precies zoals in de how-to’s stond. Die had ik van tevoren al gelezen.
                              Continue langzaam rijden, heel af en toe ietsje harder.
                              Heb nu al bijna weer 2000 km gereden in 4 maanden; waarvan de eerste 300 km ingereden.
                              Bogie is koffiemelkbruin.
                              Ik zou kijken of er krassen in zitten, zo niet, kan ik er dan verder mee rijden op lage snelheid?:)
                              Of moet ik sparen voor een nieuwe orginele cylinderkop?????(welke:ehh

si-owner
                              Bijdrager

ja, idd zat ff met wat andere dingen in de war 😀 100km is voldoende 🙂

hans31
                                Topic starter

Waarschijnlijk denk ik dat het dan de zuiger is.
                                  Ik zat te kijken bij jmpb naar een nieuwe, en te twijfelen tussen de
                                  http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=598
                                  http://www.jmpb.nl/store/index.php?act=viewProd&productId=593
                                  Wat is de beste keuze??????

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.