Vespa-Ciao.NL
:: Vespa ciao snor trekt zeer slecht als hij eenmaal warm is.

Home Forums Techniek Opvoeren Vespa ciao snor trekt zeer slecht als hij eenmaal warm is.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ultrabanaan
    Topic starter

hallo jongens, ik ben mijn Vespa op aan het knappen nadat hij enkele jaren in de schuur heeft gestaan.
      De startkabel was verdwenen en ik wil dus een nieuwe aanleggen. ik heb een nieuwe besteld bij JMPB maar deze is net iets te lang voor mijn decompressie hendeltje. ik haak hem op mijn cilinder kop in, doe het ‘dopje’ van de kabel over de ‘beugel’ heen, leg hem vervolgens naar het stuur en daar is hij te lang.
      Hoe los ik dit op?
      Mijn decompressie ‘beugeltje’ op de cilinder loopt ook wat stroef. De veer etc. werkt wel nog goed, maar zodra hij op de de decrompressiestift komt gaat hij erg stroef.
      Is dit normaal? anders hoe los ik dit op?

Ik probeerde mijn bougie dop op mijn nieuwe bougie te duwen, maar het ‘aansluitpunt’ was te klein (in de bougie dop). ik heb op mijn oude bougje gekeken en het was een soort schroefdraadje. op mijn nieuwe is dit echt een bolletje.
      waarom, en hoe kan ik dit oplossen?

Zodra ik een (scherpe) linker bocht maak gaat mijn voorwiel langs de binnenkant van mijn vork schuren.
      is dit omdat de veren in de voorvork te soepel zijn? of kan ik die spannen?

Groet Luc

Kinderbrueno
      Bijdrager

1, Probeer een los, opschroefbaar tonnetje.

2, Draai dat ‘balletje’ er af.

3, Staat je wiel wel recht/ is je as recht?

paul99
        Donateur

Het bolletje op je nieuwe bougie kan je er van af draaien. Dan hou je het schroefdraad over waar je dop op past.

SuperSi
          Bijdrager

Bij de fietsenwinkel kan je vaak tonnetjes halen die je over bijvoorbeeld een remkabel kan schuiven en vast kan draaien.
            Deze in combinatie met een fiets remkabel leverde mij de perfecte decompressie kabel op.

Wat betreft de decompressie stift die zwaar gaat. De beste oplossing is om je cilinderkop er af te halen en de decompressie stift te verwijderen, schoon te maken en weer te monteren.
            Wil je dit niet kan je het proberen schoon te spuiten met remmenreiniger en daarna te smeren met wd40 ofzo.
            Ondertussen natuurlijk lekker die hendel bewegen om het overal tussen te krijgen

ultrabanaan
            Topic starter

Yes, met jullie hulp loopt hij nu! 🙂
              Er is wel een kleine maar, hij doet net alsof hij moe word. zodra ik hem aan duw trekt hij meteen even door. maar als ik gas terug neem voor een scherpe bocht te maken en daarna wil optrekken, trekt hij niet meer/zeer slecht. hoe kan dit? kan dit aan de koppeling liggen? dat als die warm word dat de eventueel versleten koppeling niet meer goed pakt?
              Ik ga ook even de carburateur schoon maken. het is een volledige standaard vespa ciao dus ik denk dat er geen grotere sproeier op moet. het was echt naarmate dat die warm werd, trok hij ineens zeer slecht.

(ik ken inmiddels de grapjes; Vespa ciao snor trekt gewoon niet, hihaho…)

Kinderbrueno
              Bijdrager

Tja, zo’n blokje trekt koud nou eenmaal beter dan warm. En het is nou eenmaal zo, standaard snor met poelie trekt inderdaad niet.

ultrabanaan
                Topic starter

waarom trekt hij dan wel als die uitgevallen is en ik hem opnieuw weer start (warm)..

Wilk1985
                  Moderator

Een Vespa Ciao snor kan prima trekken hoor, mits hij goed afgesteld is, geen valse lucht, zuiger en cilinder in goede staat zijn etc etc. Uiteraard trekt hij niet zo hard op als een scooter maar ruim genoeg om gewoon mee te komen. Een snor trekt normaal gesproken harder op als een brom omdat er af fabriek een snorvertanding in het achterwiel zit. (wellicht bij jou niet, ik ken de geschiedenis van de brommer niet)

Ik zou voor je verder gaat eerst eens de zuigerveren, pakkingen en keerringen etc vervangen, zorg dat je blokje in topconditie is voor de komende zomer.

Aangezien je zelf schrijft dat je Ciao jaren in de schuur heeft gestaan ga ik er vanuit dat je niet weet in welke staat hij is dus dan is het altijd wijs om eerst alles eens netjes te maken. Voor het geld hoef je het niet te laten.

En uiteraard is het eerste wat je dan gaat doen de carburateur schoonmaken. Qua sproeier zal je ergens tussen 40 en 43 moeten zitten, dat kan je gelijk wel controleren. Wellicht zit er nu een veel te grote sproeier in.

Lees ook dit eens door, niet alles is op jou van toepassing maar je ziet wel gelijk hoe het werkt.

http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=188

ultrabanaan
                    Topic starter

kijk nou, hier heb ik iets aan 🙂
                      ik denk dat ik de zuiger dan ga vervangen en ik ga ook de koppeling segmenten vervangen en de carburateur eens goed reinigen.

ik heb verder nog een vraag. de voorvering was echt ontzettend zwak. is dit probleem bekend?
                      mijn wiel ging namelijk bij de eerste keer rijden alle kanten op. ik ga een revisie setje met nieuwe veren bestellen, maar ik vraag me af of het dan verholpen is. ik betwijfel of de vooras scheef is, maar dat ga ik zometeen even nachecken in de garage.

ritze
                      Bijdrager

dit is bekend 😀

als je de armpjes bekijkt van de vering, dan kom je aan de vork 2 bouten tegen.
                        tussen die bouten zitten kunstof bussen, en die zullen versleten zijn waardoor jouw voorwiel scheef trekt.
                        dit kan je ook goed zien als je de voorrem gebruikt. dan schiet die ook naar een kant toe

je hebt dan een schommelarm busset nodig. is wel een gekloot om te vervangen als je het nog niet gedaan hebt

bankschroef en dergelijke is dan wel heel handig 😉

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                        Link naar Mijn collectie / Projecten.

ultrabanaan
                        Topic starter

Zo jongens, ter verduidelijking heb ik een video gemaakt.
                          De sproeier is 40, ik heb de carburateur schoon gemaakt met carburateur reiniger, ik heb de uitlaat schoon gebrand, koppelingsegment veertjes vernieuwd, nieuwe brandstof kraan, niet brandstof slang, de luchtfilter schoon gemaakt en er zit een B6HS bougie in (https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/electrisch-motoronderdelen-vespa-ciao/bougie-ngk-b6hs.html).
                          In het begin van het filmpje (waar ik mijn voeten op de grond heb staan) hou ik nauwelijks tegen. Je hoort dat de motor begint te lopen maar hij trekt niet. Alsof hij dit weigert. Het geluid klinkt ook anders dan dat hij normaal loopt.
                          Hoe kan dit nu? 🙁
                          Filmpje: https://youtu.be/uaQQ25s0u8g
                          Dit gebeurt allemaal als hij warm is nadat ik mn eerste kleine rondje gereden heb. Zodra ik hem koud start doet hij het goed!

SuperSi
                          Bijdrager

Goed bezig geweest man!

Toch handig zoon filmpje.

Je brommertje is niet helemaal standaard meer.
                            Iemand, waarschijnlijk de vorige eigenaar, heeft er een malossi powerfilter opgezet.

Hierdoor is je benzinelucht verhouding waarschijnlijk niet goed.
                            Je zal of een aantal sproeier maten groter moeten of een standaard filter halen.
                            Ik raad voor jou standaard setup het 2e aan.

ultrabanaan
                            Topic starter

Kan dit zon groot probleem zijn dan? Hij trekt toch infeite alleen de lucht die hij nodig heeft?

juriaan96
                              Bijdrager

Je moet er zo’n filter op zetten, 3 pijpjes boven, 3 gaten onder. Als je zo’n filter er op hebt zitten merk je meteen het verschil.

https://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/carburateurs-vespa-ciao/luchtfilter-standaard-citta-ciao.html

Vergeet ook de koelkap op je cilinder niet 😉

ultrabanaan
                                Topic starter

Koelkap op je cilinder?? Nog nooit van gehoord.. of bedoel je dat kapje voor bescherming?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.