Vespa-Ciao.NL
:: Vespa Boxer 2 probleempje

Home Forums Techniek Problemen oplossen Vespa Boxer 2 probleempje

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Bono26
    Topic starter

Hallo mensen.
      Ik heb een Vespa Boxer 2 van 1970/72.
      Toen ik de brommer op had gehaald zat de tank helemaal vol met roest. Toen heb ik er 2 weken azijn in laten zitten en kwam daarna bijna alle roest eruit. Vervolgens heb ik de carburateur schoon gemaakt. En alles weer in elkaar gezet.
      Heb de bougie ook schoon gemaakt en hij vonkt goed.
      Vervolgens heb ik geprobeerd de brommer te starten. Zonder luchtfilter pakt hij een klein beetje aan.
      Vervolgens een beetje remreiniger in de cilinder gespoten waardoor hij nog iets beter aanpakt.
      Maar na 2 seconden slaat de brommer af.

Kan iemand mij helpen met dit probleem?

Groetjes, Wietse

hansieb
      Moderator

Bedoel je met bougie schoonmaken ook het plaatsen van een nieuwe bougie?

Daarnaast kun je met behulp van deze howto wat zaken gaan uitsluiten: Wat te doen als je brommer kapot is

Crullie
        Donateur

Vreemd verhaal omdat de Boxer een plastic tank heeft en dus niet kan roesten ?!

Lijkt wel of er suiker in de tank zat, dat word ook heel fijn en kleurt naar roestbruin als het lang in de tank zit met bezine, mocht het suiker zijn geweest dan het hele blok uit elkaar en alles schoonmaken want verbrand suiker laat een dikke stroperige aankoekende drap achter die echt overal aan plakt/koekt en de spoel/uitlaat poorten doet verstoppen.

Mocht het wel roest zijn geweest dan geld eigenlijk het zelfde, gehele benzine toevoer schoon maken van de tankdop tot aan de cilinderkop. Maar dan wel even bedenken hoe er roest in een plastic tank terecht kan komen ?!

TICKLING BARN

Bono26
          Topic starter

Allereerst bedankt voor jullie reacties!
            Heb laatst een dealer gebeld en die zeiden dat je bij een vespa boxer 2 van 1970 geen plasticen tank hebt.
            Maar er kwam inderdaad ontzettend veel stroop achtige rommel uit zetten en tegelijker tijd ook roest.
            Ik denk dat het wel heeft te maken met de stroop in het blok.
            Want hij heeft een mooie paarsachtige vonk en de bougie word na een tijdje nat.
            Ik ga het blokje vanmiddag uit elkaar halen en jullie horen nog van mij.

Groetjes, Wietse

Wilk1985
            Moderator

Beter niet te veel luisteren naar de bromboer/dealer/fietsenmaker of wat dan ook want 9 van de 10 keer hebben ze echt totaal geen idee waar ze over praten alleen dat zullen ze nooit toegeven. (Natuurlijk zijn er wel een paar die wel degelijk iets van Vespa weten maar ik ben ze nooit tegengekomen.)

Een Boxer heeft wel degelijk een plastic tank, zie ook:

Over je probleem, ik zou het zoeken in een gebrek aan compressie ergens, hij zal waarschijnlijk ergens valse lucht trekken of je hebt toch een slechte benzinedoorvoer in de carburateur.

Heb je de carburateur helemaal schoongemaakt? Grote kans dat hij ergens slecht doorstroomt omdat er jaren aan troep zit aangekoekt. Vaak zit het “buisje” tussen het banjofilter en de vlotterbak verstopt, en moet je dit met een dunne naald oid doorprikken.

wim v8
              Bijdrager

Monteer ook altijd een filtertje tussen je benzineslang bij een oude brommer na het reinigen van de tank.
                Dus nu weer eerst de carb schoonmaken, eerst filtertje ertussen en dan de kraan pas open.
                Een nieuw kraantje is ook altijd wel lekker.
                Als ik een oude brommer heb die bijv 10 jaar niet heeft gelopen ga ik meteen langs de brommerboer voor 2 binnenbanden, bougie, kraantje, filtertje en slang. Als dan de carb 100% schoongemaakt is start ie meestal meteen. Condensator doe ik ook meestal meteen die is ook verouderd en is al stuk of hij gaat het gauw. Punten afstellen en meestal rijd ie dan als een nieuwe. Een brommer werd in de tijd ook soms stilgezet omdat ie stuk gegaan was, dan heb je meer pech en moet je verder zoeken, duur wordt t nooit want onderdelen zijn goedkoop. Succes.

Gr. Wim.

Wilk1985
                Moderator

Ik geef je hier even antwoord op je vraag over de PM:

Als alleen de carburateur schoonmaken niet genoeg is om je problemen te verhelpen, is het tijd om je blok eronder vandaan te halen en gewoon wat dingen te vernieuwen en na te kijken zodat je problemen kunt uitsluiten.

Heb je die link die Hans geeft doorgelezen? Hiermee kun je stapsgewijs het probleem gaan zoeken.

Als een brommer lang stil heeft gestaan is het altijd de moeite waard om de condensator en contactpunten te vervangen, aangezien dit onderdelen zijn die slecht vocht verdragen. Haal de cilinder en zuiger eraf, vervang de zuiger en pakkingen.

Bono26
                  Topic starter

Bedankt voor je reactie Wilk1985.
                    Ik heb zelf niet zoveel verstand van ontstekingen. Maar ik ga inderdaad een nieuwe zuiger bestellen en een nieuwe bougie.
                    De bougie heeft wel een mooie paarse vonk. Dan hoeft er toch niks met de ontsteking te worden gedaan? Of juist wel?
                    En wat mij gister opviel toen in het blokje uit elkaar haalde was dat er wel een voetpakking tussen zat maar geen pakking tussen de cilinder en de cilinderkop… Hoort dit?
                    Alvast bedankt.

Groet, Wietse

kees van veen
                    Bijdrager

fabrieks uit komen ze zonder koppakking
                      maar je kan er wel een tussen doen

paul99
                      Donateur

Mijn boxer2 had ook veel roest in de tank. Dat waren de restanten van een afgebroken benzine kraan. Ik heb de tank gedemonteerd (achterwiel eruit, boutjes aan de zijlant spatbord los, bovenste ring los, benzine kraan eruit) en gewoon doorgespoeld. Daarna carburateur schoon gemaakt en toen liep ie weer. Ik vind nog steeds roest gruis in mijn carburateur, dat komt denk ik van de metalen rand waar de tankdop in zit. Het eerder genoemde filter is dus zeker geen overbodige luxe.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.