Home › Forums › Techniek › Overige techniek › Turbo
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 2 maanden geleden door speedbuxy.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
10 januari 2016 om 23:26 #167455
Ik kwam dit tegen bij Speed-Parts:
Turbo op je scooter………..
Wij verkopen een van de kleinste turbo’s die er op dit moment op de markt te verkrijgen is, ten grote van een blikje Cola…
De turbo is afgeleid van de beroemde en moeilijk te verkrijgen Diahatsu RHB31 en Garrett turbo….
Te gebruiken voor 2-takt en 4-takt, scooters, karts, quads, motoren, enz….
Turbo wordt aangedreven door de druk van de uitlaat, en kan een druk aan tot wel 1 bar en maximaal vermogen wat ze opgeven is 80 pk. Intercooler is ook mogelijk en er is zelf een compleet injectie systeem te verkrijgen voor wie nog een stapje verder wilt.
Ik denk niet dat het werkt, maar het is te koop..
http://www.speed-parts.nl/motorblokken-delen/tuning/turbo.html11 januari 2016 om 08:39 #176268opzich zou het werken.
Echter een turbo op een 2T verstoort de uitlaat stroom. Hierdoor verlies je een hoop vermogen omdat je uitlaat voor een groot deel van je vermogen zorgt. De winst die je zal behalen met een turbo verlies je dan weer doordat de uitlaat stroom verstoort is waardoor een turbo op een 2T niet rendabel is.
11 januari 2016 om 09:16 #176269He Gonzo dat is gaaf,

Ik denk dat het vermogens wist zou opleveren.
Het carter zou zeer goed gevuld worden.De uitlaat zou echter geheel aangepast moeten worden aan de turbo.
Buiten de powerband zou waarschijnlijk een hoop mengsel door de uitlaat verdwijnen. Drukvulling gaat nu eenmaal niet als de uitlaatpoort sluit na de spoelpoorten. De terug komende puls in de uitlaat zou dus sterker moeten worden.Door de tail pijp war ruimer te maken krijg je een betere doorstroming, plus dat je de puls in de tailpijp beter kan benutten voor de aandrijving van het schoepen rad.
En niet te vergeten de 2 takt geeft elke omwenteling een uitlaat stoot aan de turbo.De cilinder zou ook anders getjoent kunnen worden.
Zo efficiënt als bij een 4takt zal het nooit worden.
Maar dat injectie systeem, daar zie ik wel brood in.:)
Ik heb er geen ervaring mee, maar daar zou ik wel eens mee willen stoeien.Een hoop scooters hebben een viertaktmotor, die jongens zullen wel een gat in de lucht springen bij het zien van dit turbosetje.
11 januari 2016 om 09:24 #17627011 januari 2016 om 11:50 #176272Ik heb nog even naar die injectie zitten kijken.
daar zit standaard een 28mm huis in. Dat is een beetje groot voor een ciao.
De bouw kan veel kleiner zijn dan een carburateur.Een blokje met 22mm injectie en aan de buitenkant niets te zien, dat zou leuk zijn.
Het topic “welke maat sproeier heb ik nodig” zou dan kunnen vervallen.;)
11 januari 2016 om 12:01 #176273zevenenergie :
Zo efficiënt als bij een 4takt zal het nooit worden.2takt wint op alle gebieden van 4takt. Ook met turbo’s
Dat blok wat op de site word afgebeeld (die met gouden cilinder kop) is het 50cc blok waarmee het nieuwe land speed record is gezet.
Meende dat dit blok 235kmph wou lopen.
(dat gaat een 50cc 4takt niet redden)Nog niet overtuigd.
Check het filmpjes topic.
http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=2475&d=4450Ik zal er 1 uit halen.
Dit is een 1200cc 3cilinder 2takt snow scooter die origineel 150pk heeft.
Maar door het monteren van een dikke turbo heeft ie nu 537pk.
(zelfs de dikste Hayabusa haalt die scores niet)11 januari 2016 om 14:11 #176275700pk Hayabusa: http://www.gizmag.com/go/3838/
1000pk Hayabusa: http://www.roadracingworld.com/news/warner-breaks-300-mph-barrier-on-suzuki-hayabusa-based-motorcycle-in-maine/Maar dat is allemaal niet zo interessant want een busa is 1300cc en wij rijden 50-80cc
Het totale gebrek aan specs/merk/type geeft niet veel vetrouwen. Ik vermoed dat het om deze gaat: http://www.ecotrons.com/products/small_engine_rhb31_vz21_turbocharger/ . In de specs staat dat deze geschikt is vanaf 125cc. Daaronder verplaats je te weinig lucht om de turbo fatsoenlijk aan te kunnen drijven. Dus nog even wachten tot er een nog kleinere wordt uitgevonden.
Mocht iemand toch iets willen proberen. Vergeet niet dat een turbo gesmeerd moet worden. En een compleet smeersysteem met oliepomp kost natuurlijk ook weer vermogen, dus hoeveel je uiteindelijk overhoud is de vraag…..
11 januari 2016 om 14:42 #176276Je hebt tegenwoordig van die RC auto’s van 23 cc(kettingzaag-motor) en daar verkopen ze ook superchargers, turbo’s en lachgas voor…Kunnen we daar niets mee?
check:
en dit is een linkje waar je goedkoop N0S setjes kunt kopen, of het werkt weet ik niet maar ik ga dat goedkoopste setje bestelen en testen…
http://www.boostinductionsystems.com/bis-racing_home_042.htm
11 januari 2016 om 15:04 #176265speedbuxy@
Aallttoersen probeert het snelheidsrecord dat op 234 km per uur te verbreken. Zonder turbo.
Die 234 was ook zonder turbo.
Dus ik weet niet zo goed waar je je kennis vandaan haalt?Bij een viertakt zijn de resultaten verbluffend.
Verbetering is haalbaar bij 2 takt, maar zo veel als bij een viertakt,ik weet zeker van niet.Die sneeuw mobiel gaat wel rap:lol
Maar als je na gaat dat een 500cc wegrace motor ongeveer 240 pk heeft.
Is 537 pk voor een 1200cc 2takt motor op nitrometaan maar zo zo. Dus wat levert die turbo dan voor bijdrage?11 januari 2016 om 15:57 #176263@Paul99
1e Hayabusa is een dyno run contest score.Dit doen ze op dat snowmobile forum ook en daar staat het record (uit het hoofd) op 848pk
(1200cc 3cilinder)2e Hayabusa rijd op methanol.
Ik weet niet of dit bij 2takt mogelijk is, maar anders kwam die 848 pk snowmobile ook vast ergens rond die score uit, al dan niet hoger.
@Zevenenergie
Dat blok in de link van de topic starter is het blok waar een paar jaar terug het oude/huidige land speed record mee is verbroken.
(uit het hoofd met een 20 a 30km sneller)
Dit heeft op meerdere fora gestaan, waaronder de onze.
Bouw tekeningen van het frame en zelfs een filmpje heb ik allemaal voorbij zien komen.
Dus daar heb ik mijn informatie vandaan.Edit
De Amerikaan waar Aalt in het eind van dit filmpje over praat heeft in 2008 met dat 50cc turbo blok het oude record verbroken.En een quote uit het snowmobile filmpje.
This sled dynoed at 537hp with no nitrousDus zonder nitromethaan
Dit is een originele fabrieks snowmobile met enkel een dikke turbo/druk
Dus alleen de turbo geeft een vermogen winst van 387pk.
Dat noem ik een redelijke bijdrage
11 januari 2016 om 19:19 #176279Die turbo is veel te groot voor onze laagtoerige blokjes.
Die krijg je nooit fatsoenlijk opgespoeld, met als gevolg een heel lage of zelfs geen laaddruk.
ook gaat een turbo op een 1 cilinder niet echt werken, want door de roterende inlaat/sluitende kleppen rem je het compressorwiel van de turbo zelfs nog verder af.Om een turbo op een carburateurmotor te realiseren moet je zelfs een drukdoos om de carburateur maken, anders druk je gewoon je benzine door de gasnaald en vlotterbak terug de tank in.
11 januari 2016 om 21:20 #176280speedbuxy@
Dus jij denkt dat die snow mobiel alleen door een turbo 387 pk er bij heeft =):lol
Kijk, als aalt meent harder te gaan dan Buddenbaum maar dan zonder turbo, zegt dit iets over hoeveel een turbo bijdraagt aan het vermogen.
Hier trouwens een foto van de record motor van Buddenbaum met een motor zonder turbo. Hij zelf was er dus ook niet zo zeker van of die turbo wel veel verschil maakte.

Een 4 takt zou zonder turbo niet veel meer voorstellen. Dus: Zo efficiënt als bij een 4takt zal het nooit worden.
11 januari 2016 om 23:55 #176281speedbuxy :
En een quote uit het snowmobile filmpje.
This sled dynoed at 537hp with no nitrousDus zonder nitromethaan
Dit is een originele fabrieks snowmobile met enkel een dikke turbo/druk
Dus alleen de turbo geeft een vermogen winst van 387pk.
Dat noem ik een redelijke bijdrage
Hier een interessant artikel over een dynorun van dezelfde coureur. 600pk uit een origineel onder blok en iets meer dan alleen een dikke turbo : http://www.dynotechresearch.com/file_upload/page_files/dtrxf600hp.pdf
En tegenwoordig raced hij met 4-takt.
12 januari 2016 om 15:30 #176282zevenenergie :
Dus jij denkt dat die snow mobiel alleen door een turbo 387 pk er bij heeft =):lolIk trek hier ook echt wel m,n twijfels bij.
Maar het geeft wel aan dat een turbo op een 2takt wel degelijk wat doet.
Je kan toch ook moeilijk zeggen dat bedrijven zoals Yamaha of Polaris voor de lol turbo,s erop monteren.
En anders raad ik je aan die snowmobile forums eens te bekijken.
(links staan wel in het filmpjes topic. En plaatsjes technisch ook zeker de moeite van het bezoeken waard)Qua 50cc landspeed bike.
De foto die jij laat zien is van een andere bike dan de bike die in 2008 op meerdere forums voorbij kwam.
Ik heb namelijk 3 dingen ervan goed onthouden.
1 – Ik vond het frame fragiel.
(dat heb ik bij het frame wat jij toont niet, vind dit eerder over de top sterk en ook zwaar)2 – Dat ik voor het eerst een turbo op een 2takt blok zag zitten.
(ben 100% zeker dat dit blok daarbij werd afgebeeld http://www.speed-parts.nl/catalog/product/gallery/id/14870/image/77917) Even 2x op volgende drukken.3 – Dat ik het maar een matige verbetering vond van een record dat stamt uit de jaren 80.
En het waren in totaal wel 4 of 5 sites die het nieuws brachten met de plaatsjes van dat turbo blok en bouw tekeningen van een het frame.
Dus ik houd het erop dat die info toen wel klopte.@Paul99
Ik volg het snowmobile gebeuren niet echt meer.
Maar weet wel dat 4takt gewoon goed meedoet in de snowmobile races.
(volgens mij staat het record op de 400m momenteel ook op naam van een 4takt sled)12 januari 2016 om 21:18 #175949Die 499euro speed-parts.nl turbo lijkt wel verdacht veel op de VZ21 turbo’s die op ebay worden verkocht…
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.