Vespa-Ciao.NL
:: Tikken bij achterwiel

Home Forums Techniek Mechanisch Tikken bij achterwiel

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Sneader
    Topic starter

Hey mensen,

Eerst wil ik even zeggen dat dit een super forum gaat worden, t ziet er netjes uit!

Oke het probleem: Ik heb sinds een paar dagen, dat wanneer ik een stukje loop met mijn vespa si, dat ik elke keer tikken hoor. Het geluid komt bij mijn achterwiel vandaan en als ik mijn vinger op het zwarte dopje hou, voel ik hem ook tikken! Hij start wel zonder problemen en rijd ook gewoon, maar tijdens het rijden hoor ik ook die tikken…
      Ik heb geen idee wat het is en heb zoiets nooit gehad! Iemand een idee?
      Alvast bedankt!

Sneader

Tonni
      Moderator

Heb je dat in de vrijloop of gewoon? Als je het in vrijloop hebt dan zit er misschien een ring verkeerd in de achterklok. Of je moet de naaldlager van de hoofdas een beetje opspannen. Heb je ook een beetje speling in je achterwiel? Controleer de grote moer aan de rechterkant ook eens, kan ook los zitten.

Probleem klinkt in elk geval alsof je vrijloophevel het tandwiel niet ver genoeg naar binnen drukt, en dan haakt ie een beetje achter de blokkeerpen van je hoofdas.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Ciao tuning
        Bijdrager

probeer eerst hetgeen wat hierboven gezecht word maar ’t kan ook zo zijn dat je pullie scheef is en dat die tegen het frame klappert

vet-smurf
          Bijdrager

bij mij zat poeli ook los ! snel vast draaien dus …. dat klappere is zeker als je rijd alleen als je gas minderd was bij mij teminste …. als je niet snel bent met vast draaien! (als dat teminste probleem is) dan verslijt heel et bevestigings stuk aan de achterklok kun je hele nieuwe achterklok kopen

Miesmaster
            Bijdrager

Een vriend van mij had dat ook dat was ook ze poulie! Anders haal je je poulie eraf en ga er dan mee lopen en als het dan nog steeds is ligt het in ieder gaval niet aan je poulie

Sneader
              Topic starter

Hmmm ik zal zo eens even kijken! Ik heb trouwens een snorklok, en heb gehoord dat een bromklok sneller is…Is dat zo en hoeveel kost dat ongeveer, zo’n nieuwe bromklok?
                In ieder geval bedankt voor de hulp en antwoorden!

Tonni
                Moderator

Snorklok doet bij een omwenteling van het wiel 13 tot 14 as omwentelingen, een bromklok doet er 7 of 8, dus dat scheelt wel een beetje ja. Een bromklok koop je tweedehands denk ik voor tussen de 20 en 40 euro, ’t is net wat de “gek” er voor hebben wil.

Sneader
                  Topic starter

En zo’n bromklok…trekt die dan wel weer minder?

Ciao tuning
                    Bijdrager

jah trekt wel iets minder jah maar ja ’t is t een of het ander 😉

JuniorLWB
                      Bijdrager

Ik heb zo’n brommerklokje bijna nieuw van een ciao mix voor € 35

Sneader
                        Topic starter

Kan die ook op een vespa si snor? Zoja dan ben ik wel geintresseerd 😛

En het was idd de poelie die wat los zat! Bedankt voor de reacties trouwens!

Tonni
                          Moderator

Jazeker, die pot past. Mooi dat je je probleem hebt gevonden.

Salvamia
                            Bijdrager

Hallo,

Ik heb vandaag een Vespa Ciao gekocht voor de hobby.
                              Bij deze is alles op een ratel bij het achterwiel na oké.

Dus mijn vraag hoe kan ik dit repareren.

In de bromstand ratelt de Ciao bij het gas loslaten het ergst en in de vrijeloop/fietsstand ratelt hij continue.

Iemand een tipje voor mij?

mvg,

Salvatore

Wilk1985
                              Moderator

Ik denk dat je poelie gewoon los zit.

Overigens mag je voor dit soort problemen altijd zelf een topic openen, het is nogal onhandig als je een topic van 11 jaar oud omhoog trapt 🙂

Welkom op dit forum Salvatore, wees vooral niet bang om te vragen!

Salvamia
                                Bijdrager

Wilk,

Bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb een werkbankje besteld en ga als die binnen is wat gereedschap halen en aan mijn nieuwe hobby beginnen.
                                  Ik zal de poelie morgen even nakijken.

Hoe zet je deze vaster 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 17)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.