Vespa-Ciao.NL
:: Super sappen?Smering?

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Super sappen?Smering?

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 56)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

pepko
    Donateur

bij onze pomp (shell) kan je niet eens smering tanken, eerst kon dat wel…
      stelletje nakkers!

Edjuh
      Bijdrager

Goed excuus om het zelf te doen.

pepko
        Donateur

idd 😛

Docs
          Donateur

sinds ik zelf meng heb ik opeens geen vastlopende cilinders meer:con

si-owner
            Bijdrager

bij ons in de buurt zijn er meerdere tankstations, een paar BP’s een Gulf, een total en een texaco. toen ik mij si nog had met de net nieuwe 50 cc cilinder en zuiger ooit een keer genoodzaakt geweest om te tanken bij texaco, dat was eens maar nooit weer, na 10 min rijden viel de moter stil omdat die geen benzine meer kreeg. heb die zelfde avond carburateur opengemaakt en goed onderzocht, kwam tot de ontdekking dat er echt zand in zat =) heb me tank toen meteen maar ff geleegd en meerdere keren omgespoeld met zelfgemengde benzine die ik nog had staan :D. reed weer prima daarna.

Met de honda camino heb ik op 2e kerstdag 2008 een tourritje gemaakt, zat toen brommix in van de pomp, het vroor iets van 2a 5 graden en nog geen 15 minuten later stond de camino stil omdat de zuiger was vastgelopen…

maar de smering verhoudingen van de voorgemengde brommix die je hier in woerden krijgen kunt klopt echt geen bal van, eerste keer dat ik een vastloper had as met voorgemengde troep, verder noot iets dergelijks gehad…

nu met mijn scoot zal ik hier geen problemen meer mee hebben, zit nl een mengsysteem in

vercoelen
              Bijdrager

Bij onze locale tankstation hebben ze ook roodkleurige mengsmeer olie.
                Is dat dus goed ofwat?

Als ik hier bij onze benzine bomb tank (met rode mengsmeer) en beetje van mn eigen olie bij doe is het dan niet goed ofwat?

Bartusman
                Bijdrager

Ook al doe je vooral met een 50cc, gewoon 2takt olie van de action erin is het nog beter dan de pomp mengsmering. De peugeot ludixjes worden hier bij de pizza boeren ook na het eerste olietankje (vanuit de brommerzaak) Altijd gevuld met action olie en rijden nog steeds oke op de eerste cilinders. En vergeet ook niet dat die natuurlijk vario hebben en er mee wordt geragd. Extra hoge belasting dus.

tvmierlo
                  Donateur

goedkope olie van de action oid is bij een brommertje geen probleem, zolang deze niet te veel toeren maakt, dus originele brommers of ‘snelle’ cilindertjes die je koopt kun je gerust met goedkope olie smeren. Heel snel zijn de fabriekscilinder namelijk toch niet voor een citta/ciao. Een simonini oid is natuurlijk een ander verhaal of wanneer je een cilinder verder aangepast hebt. Mijn mtx met door mij zelf aangepaste cilinder(uitlaattiming +/- 187gr en spoeltiming +/- 124 gr) heb ik ook altijd op olie van 3,75 laten lopen. Dit zag je ook wel aan de zuiger(slecht ingereden ook). Aan de uitlaatpoort kant zaten krassen op de zuiger, wat volgens een afbeelding die ik op het internet gevonden heb, te danken is aan een kwalitatief slechte olie. Dat geloof ik best van olie van van Cranenbroek van €3,75. Dit is natuurlijk geen probleem voor een mt5, zuigertje kost nieuw misschien maar een tientje. Nieuwe zuigerveren erop, uitlaat ontkoold(is wel een must met die goedkope olie) en weer in elkaar gezet, loopt prima.
                    Nu heb ik binnenkort hoogstwaarschijnlijk een crossmotor die al wat ouder is en waar bijna geen onderdelen voor te krijgen zijn. Dan is het toch wel handiger om toch maar castrol power rs 2t in te gooien. Gewoon 1:50, misschien 1:45. Dit werd door de fabrikant van de crossmotor toendertijd al aangeraden(1985). Liever dan een wat duurdere olie, dan een nieuwe zuiger, nicasielwand etc voor meer dan 200 euro.

Het blijft je eigen keuze. Als je niet wilt sleutelen, gooi er dan gewoon een iets duurdere olie in. Hoeft dan ook niet meteen een volsyntheet te zijn, maar bijvoorbeeld deze olie bij jmpb volstaat dan ook wel: KLIK

stefkee3
                    Bijdrager

Ik heb hier een vraag over,

Ik tank tot nu toe altijd gewoon mix van de esso
                      Maar vind het nogal onhandig.
                      Is er ook een mannier om gewoon een ollietank(je) op mijn ciao te bouwen?
                      Dat ik gewoon altijd euro 95 kan tanken?
                      Voor de mix moet je namelijk altijd contant geld hebben en dat heb ik niet altijd
                      Voor euro 95 kun je ook gewoon pinnen:D

Verder had ik nog de vraag,
                      Ik ben de sleutel van mijn stuurslot kwijt.
                      Kan ik deze gewoen uitboren? (hij staat zelf niet op slot)
                      en een nieuwe erin zetten? of moet ik daar de hele voorvork voor uit elkaar draaien?

MVG, stefkee3

Edjuh
                      Bijdrager

Er bestaan ciao’s en Si’s met oliepomp, de mix genaamd. Dus ja, het kan.

SjoerdCiao
                        Donateur

voor dat tankje van de olie appart, moet je een Vespa Ciao MIX hebben, deze heeft een tankje en een pompje, deze wordt vaak verwijderd door de mensen, omdat de pomp vaak niet werkt, en als je dat niet in de gaten hebt, rijd je puur Euro95.

Je stuurslot kun je niet vernieuwen.

Martijnvanheerde
                          Donateur

Stuurslot kan je wel vernieuwen;)

stefkee3
                            Bijdrager

Huh nou snap ik het even niet meer?
                              Ik ben zelf wel wat technische aangelegd
                              Ik hoef alleen te weten of het mogelijk is?
                              Een standaart ciao
                              Ik wil trouwens ook weten wat het bouwjaar is?
                              Op de keteken pappieren staat toegelaten vanaf 2005:?

green_white
                              Bijdrager

zoals gezegd er zijn blokjes die olie en euro 95 automatisch mengt. zo’n blokje zit origineel op een ciao / si MIX model.

toegelaten datum zegt niets over het bouwjaar.. het bouwjaar kan je achterhalen aan de hand van je frame nummer gebruik de zoekfunctie hiervoor:D

shoarmadude
                                Bijdrager

Mmmh… Ik denk dat ik dat zelf mengen ook maar eens ga proberen.
                                  Dat ding van mij, blaast ook net zoveel blauwe/grijze rook.
                                  Wat is nu de juiste mengverhouding, of is het setup afhankelijk?
                                  Heb 1:40 en 1:50 in dit topic zien staan.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 56)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.