- Dit onderwerp bevat 101 reacties, 42 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 3 maanden geleden door Vespaatje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 juni 2014 om 20:58 #22349
ma 02 jun 2014, 21:37
Snorfietser moet de weg op
DEN HAAG –
Snorfietsers mogen binnenkort niet meer over het fietspad rijden. En omdat ze nu de weg op moeten, zullen ze ook een helm moeten gaan dragen. Minister Schultz van Verkeer wil binnenkort de wet gaan aanpassen om dit mogelijk te maken.
Amsterdam heeft zich ingezet om de snorfietser van het fietspad te krijgen. Volgens de gemeente is dat een stuk veiliger voor fietsers, omdat de snorfietsers vaak te hard rijden. In Amsterdam zal een proef worden gehouden met de nieuwe regels.
Bron: Telegraaf
2 juni 2014 om 21:03 #23193Dan moeten ze ook de toegestane snelheid voor snorfietsen omhoog gooien.
En verder, heren die op dit geweldige plan zijn gekomen, zien jullie al oma op de tomos met 25km/u tussen al de auto’s rijden?2 juni 2014 om 21:09 #23177Ik heb dan een Citta en een Vespa (hobby), maar daarbij nog een duurdere snorscooter gekocht voor woon/werkverkeer en natuurlijk omdat er géén helmplicht voor is, nu vraag ik me af waar kun je je geld terugvorderen om de reden dat je nu exact een snorbrommer/scooter koopt omdat je je juist géén helm op wilt…….
2 juni 2014 om 21:23 #23125Belachelijk idee dit. Bovendien is het onuitvoerbaar aangezien scooters nog wel eens gemeentegrenzen oversteken, ik kan me zelfs voorstellen dat veel mensen die in Amsterdam komen met de scooter zelf in een andere gemeente wonen.
Wat is nu eigenlijk het grote probleem met de snorscooter? Die viertakt krengen zijn schoon, niet vooruit te branden en de traditionele vervuilende herriemakende brommers zoals die van ons zie je steeds minder.
Ik denk dat dit een storm in een glas water is en zou me er niet te druk over maken.
Als ik trouwens minister van verkeer was had ik het heel anders aangepakt. Dan had ik het rekeningrijden allang ingevoerd en flink duurder behalve voor bedrijven zodat diegene die echt een auto nodig denk te hebben er ook zelf voor betaald.
Het scooterrijden zou ik stimuleren, onder andere door ze onbegrenst te laten lopen zodat ze meekunnen met het verkeer.
Door de scooter populair te maken zou de 75% van Nederland die eigenlijk geen auto nodig heeft om op zijn werk te komen met de scooter gaan = winst voor het milieu, geen files meer en winst voor de Nederlanders zelf die duizenden euros per jaar in hun zak houden.
En ja ik heb zelf ook een auto. Helaas heb ik alleen verstand van tomaten en niet van wetgeving dus een plekkie bij het ministerie van Verkeer zal er wel niet inzitten. Toch denk ik dat ik het een stuk beter snap als mensen die er schijnbaar voor geleerd hebben.
Amen.
2 juni 2014 om 21:34 #23107Hoe wil je op de rijbaan gaan rijden met een (standaard) snorscooter/brommer, invoegen en inhalen word levensgevaarlijk dan! En zeker in de drukke steden waar je ook nog trams hebt en grote onoverzichtelijke kruispunten gaat dit zeker voor ongelukken zorgen. Ook dat je dan een helm op moet slaat nergens op.
En dat gezeik over 2-takt mag ook wel een keer ophouden, het is niet zo dat die vario-begrensde 4-takt (snor)scooters minder schadelijk zijn voor het milieu. Ze stinken misschien niet maar ze draaien wel onnodig veel toeren met een veel te hoog verbruik.
Voor de rest ben ik het volledig eens met Wilk1985.;)
3 juni 2014 om 05:53 #23040Ik vind het een goed idee!
In Amsterdam kunnen de snorscooters zich niet gedragen(en dan zijn oude vrouwtjes nog het ergst). Ze houden geen rekening met fietsers en halen mij vaak nog in ook.
Je moet de regel natuurlijk niet baseren op de uitzondering (oma op de tomos) deze zie je in Amsterdam al amper.
Ik snap dat het in de rest van NL heel anders is. Ik zie dan ook liever dat er strenger word gecontroleerd op aso gedrag op het fietspad, of nog beter de snorfiets weghalen bij de brede scooters.
Misschien geen populaire mening maar iemand moet het toch eens zijn met de overheid.
3 juni 2014 om 07:04 #22956Prima als ze snor de weg op willen, maar geef dan mensen met een blauw kenteken 4 jaar de tijd voor een gratis herkeuring waarbij eventueel ook systematisch begrenzing wordt verwijderd.
Dan vervolgens geel kenteken voor de kosten van kentekenpas en plaat, en gratis een coupon voor korting op een helm :p
Snap niet hoe ze deze regel kunnen hanteren, slome scooters op de weg gaan alleen maar meer hinder voor het verkeer leveren.
3 juni 2014 om 10:10 #22953Echt Nederlands dit!
Een boel extra regeltjes om het achterlijk en onbegrijpbaar te maken.Volgens de wet moet ik dus met 25 km/h, met een helm op, voor een auto gaan rijden doe 50 km/h wil?
De wereld op zijn kop!
De oplossing is veeeeel simpeler:Strenger controleren op snelheid en aso gedrag, probleem opgelost, wat dat is nou juist wat de problemen veroorzaakt in grote steden.
3 juni 2014 om 10:25 #22949Hoorde het ook al, en hoop dan ook dat het een grote flop word.
Ondanks dat ik de motivering volledig begrijp lijkt het mij erg gevaarlijk.Ik heb destijds al mijn standaard brom Si aan de kant laten staan, omdat die 45-50 km/h echt niet genoeg is om veilig met het verkeer mee te komen. Dus laat staan dat ik straks met 25-30 km/h door het verkeer mijn weg moet vinden.
Wat mijn part mag de controle veel strenger en is misschien de brommer-apk toch een goed idee.
Daarmee zou in ieder geval al een percentage hardrijders wegvallen omdat niet iedereen de tijd/geld/kennis heeft er elke apk-ronde weer aan te sleutelen.
Daarnaast zie ik veel nieuwe scooters die veel en veel te breed zijn (en ook de nieuwe fietsen krijgen een steeds breder stuur en mandjes, etc.) Dat laatste maakt alles al snel gevaarlijk op een fietspad en zou (gedeeltelijk) voorkomen kunnen worden met de APK.Nu had ik hele mooie en verstandige plannen mijn snor terug te voeren naar een standaard snelheid. Maar met deze berichten.. Een ding weet ik in ieder geval zeker, als deze wet er doorheen komt ga ik de boel weer lekker opvoeren.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.3 juni 2014 om 11:11 #23308Dit probleem speelt alleen in Adam en naar mijn mening is Nederland groter dan Adam, dus laat die luie Politie daar gewoon wat meer controleren ipv te vinden dat heel Nederland zich maar naar hun moet aanpassen.
Want in heel Noord, Oost en Zuid Nederland gaan deze snor fiets problemen niet op.
Of ik weet het nog beter Adam zou Holleder aan moeten klagen want sinds die gespot is op z,on gay scooter met wind scherm rijd zowat heel Adam erop.3 juni 2014 om 11:22 #23309De overlast op fietspaden wordt meestal veroorzaakt doordat fietsers naast elkaar fietsen en een brommer er dan nauwelijks nog langs past, pak dit probleem aan en treed op tegen zondagsfietsers!
Maar zonder dollen, fietsers krijgen gelijk omdat het fietsers zijn, is altijd toch zo hier in Nederland..
3 juni 2014 om 11:23 #23310speedbuxy :
Dit probleem speelt alleen in Adam en naar mijn mening is Nederland groter dan Adam, dus laat die luie Politie daar gewoon wat meer controleren ipv te vinden dat heel Nederland zich maar naar hun moet aanpassen.
Want in heel Noord, Oost en Zuid Nederland gaan deze snor fiets problemen niet op.
Of ik weet het nog beter Adam zou Holleder aan moeten klagen want sinds die gespot is op z,on gay scooter met wind scherm rijd zowat heel Adam erop.:worshippy AMEN :worshippy
3 juni 2014 om 12:31 #23311:worshippy AMEN :worshippy
Het begint in Amsterdam en zal natuurlijk overal ingevoerd gaan worden, kun je als lulletje rozenwater met je helm de Citta op :lol.
3 juni 2014 om 15:04 #23304AA-T :
Hoorde het ook al, en hoop dan ook dat het een grote flop word.
Ondanks dat ik de motivering volledig begrijp lijkt het mij erg gevaarlijk.Ik heb destijds al mijn standaard brom Si aan de kant laten staan, omdat die 45-50 km/h echt niet genoeg is om veilig met het verkeer mee te komen. Dus laat staan dat ik straks met 25-30 km/h door het verkeer mijn weg moet vinden.
Wat mijn part mag de controle veel strenger en is misschien de brommer-apk toch een goed idee.
Daarmee zou in ieder geval al een percentage hardrijders wegvallen omdat niet iedereen de tijd/geld/kennis heeft er elke apk-ronde weer aan te sleutelen.
Daarnaast zie ik veel nieuwe scooters die veel en veel te breed zijn (en ook de nieuwe fietsen krijgen een steeds breder stuur en mandjes, etc.) Dat laatste maakt alles al snel gevaarlijk op een fietspad en zou (gedeeltelijk) voorkomen kunnen worden met de APK.Nu had ik hele mooie en verstandige plannen mijn snor terug te voeren naar een standaard snelheid. Maar met deze berichten.. Een ding weet ik in ieder geval zeker, als deze wet er doorheen komt ga ik de boel weer lekker opvoeren.
Hoorde net een radio verslag hierover met een interview van de ANWB.
De ANWB is precies om dezelfde reden tegen als dat AA-T hier beschrijft.
Ben benieuwd wat ze in de kamer gaan stemmen..Bronnen:
http://weblogs.nos.nl/radio1journaal/2014/01/07/op-de-weg-met-de-snorfiets/
http://www.at5.nl/artikelen/75422/snorfietser-op-rijbaan-gevaarlijk
http://www.dichtbij.nl/groot-leiden/lifestyle/wonen/artikel/3562488/anwb-verplaatsen-snorfiets-naar-rijbaan-onbegrijpelijk.aspx3 juni 2014 om 17:51 #23312Typisch Nederland: we hebben een probleem (de snorfietsen rijden vaak te hard) en dan komen we met de oplossing… Ze moeten de weg op!
Niet alleen die Chinese slagschepen, maar ook oma op dr tomos. Wat een belachelijke, ondoordachte maatregel.
Te hard rijdende snorfietsen of bromfietsen moet je aanpakken! Niet met een verbanning naar de grote weg, maar door het voertuig onmiddellijk in te vorderen en een boete van minimaal 1500 euro. Dan los je het probleem op.Dat geldt ook voor mij natuurlijk.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.