Vespa-Ciao.NL
:: Probleem met nieuwe zuiger

Home Forums Techniek Problemen oplossen Probleem met nieuwe zuiger

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

JoZeF
    Topic starter

Hallo, ik heb een nieuwe zuiger+zuigerveren gemonteerd. Eerst liep hij perfect maar kort daarna viel hij tijdens rijden bijna uit maar sloeg ook direct weer aan. Sindsdien heeft hij heel erg veel compressie(erg zwaar) en wil hij niet meer stationair lopen. Rijdt verder wel goed. Iemand enig idee?

criminalmindz
      Donateur

Misschien een vuiltje ertussen gekomen?
        Even je cilinder eraf halen en bekijken.

Tonni
        Moderator

Klinkt als een warmloper.
          Dat kan gekomen zijn door een te krappe passing van de zuiger in de cilinder, maar ook door niet inrijden (te snel weer te veel op het gas), ook kan de afstelling te arm geweest zijn.

In elk geval kan je er vanuit gaan dat je nieuwe zuiger niet meer zo mooi en nieuw is..
          Vaak is de zuiger nog wel weer strak te maken, maar de veren kunnen er ook in vast gesmolten zitten, waardoor de boel niet meer lekker vrij loopt.

De manier om dit zeker te weten is helaas voor jou, de boel maar weer demonteren.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

JoZeF
          Topic starter

Oke bedankt, had zelf ook al zo’n vermoeden. Hoe kun je de zuiger het beste weer strak maken en wat bedoel je precies met een te arme afstelling?

Tonni
            Moderator

Te kleine sproeier of te weinig olie. De kans is groter dat de tolerantie (nog) te klein was en dat de zuiger daardoor te warm is geworden.
              Ging de zuiger soepel door de cilinder? Ik test hem altijd ook even droog zonder zuigerveren, ook pas ik de zuigerveren altijd even om de slotspeling te controleren.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

JoZeF
              Topic starter

Had alles goed gesmeerd en extra olie aan de brandstof toegevoegd. Ik ga nu demonteren en kijken welke sproeier er in de carburateur zit.

Tonni, ik zie dat je uit Appingedam komt. Weet je ook waar ik in Groningen het beste onderdelen kan kopen?

hansieb
                Moderator

@jozef
                  Online, zelfs een losse vsnaar is al goedkoper dan bij brommerboer hier in Groningen.

Q-parts.nl
                  Jmpb.nl

jayjay00
                  Bijdrager

He hansieb van die onderdelen online klopt dat het goedkoper is. Maar als je een zuigerveer van 3 tot 5 euro hebt en er verzend kosten van 7,50 overheen moet betalen, wordt het wel een dure grap zo.

adriaan
                    Bijdrager

bij q-parts verzenden ze in een brief (alles wat kleiner is dan 4cm) voor 3.50 als ik het goed heb.

Bij jmpb.nl weet ik niet of ze dat nog steeds doen maar volgens mij hebben ze dat wel altijd gedaan.

JoZeF
                      Topic starter

q-parts en jmpb zijn idd veel goedkoper heb het globaal vergeleken: een citypower was bij een Groningse brommerboer 30,- en voor een zuigerveer vroegen ze iets van 7.50 euro.

Nou heb ik alles opnieuw gemonteerd(zoals in mijn setup) met andere zuiger+veren. Nou is mijn vraag welke sproeier kan ik het beste gebruiken. Er zit nu sproeier van 64 in.

Suppreme Smoke
                        Donateur

Bij JMPB kunnen ze ook versturen via brievenpost, dan moet je even via het contactformulier wat informatie aanvragen, dan leggen zij alles perfect uit.

jayjay00
                          Bijdrager

Oke vind het gewoon klote dat je elke keer 7,50 moet betalen voor vezend kosten. Had heel wat besteld laatst bij jmpb en daarna vergat ik een voetenplank. Moest er wel weer 7,50 overheen betalen. Dus voetenplankje was niet 7,50 maar 15 euro. Snap ook wel dat het hun geld kost voor verzenden. Maar voor zulke kleine dingen ga ik toch liever naar de brommer boer

criminalmindz
                            Donateur

Daar moet ik je gelijk in geven, maar dat probleem ligt aan jezelf, omdat jij dat voetenplankje vergeet, dus dat kun je JMPB niet kwalijk nemen.

jayjay00
                              Bijdrager

Haha zo bedoel ik het ook niet vind jmpb goeie site. Alleen als ik wat bestel doe ik het in een grote hoeveel heid en kleine dingen gewoon via de brom boer bespaart je weer paar centen;)

criminalmindz
                                Donateur

Geef ik je gelijk in jonge:thumb

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.