Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Pro Access: Accu ontsteking
- Dit onderwerp bevat 44 reacties, 15 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 2 maanden geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
26 juni 2008 om 12:33 #500797
zonde man, maar als die 2mm of 3mm ernu achterlaat, dan moet het egt wel lukken he 😀
we zien dan het filmpje wel verschijnen 😉
3 september 2008 om 15:26 #500818ow ik zie dat ik al lang niet meer heb geupdate hier, dus bij deze;
inmiddels een nieuw vliegwiel gemaakt, 347 gram. ongeveer 4mm materiaal achter de koelvinnen laten staan, goed stevig dus.
wat (intussen oude) filmpjes:
stationair:
vriend van me rijdend:
op de rollerbank (groningen meeting) :
rijdend op groningen meeting:
voor de duidelijkheid, ik heb het allemaal precies zo zitten als op het schema dat ik een aantal posts geleden gemaakt had.
accu = 6v. en de bobine mag niet aan massa liggen !!op dit moment rij ik met dit blok + 70mm poelie ipv vario en top one ipv ninja, dankzij het lichte vliegwiel en minder hoogtoerige uitlaat trekt hij lekker op.
3 september 2008 om 15:45 #500819FonS :
voor de duidelijkheid, ik heb het allemaal precies zo zitten als op het schema dat ik een aantal posts geleden gemaakt had.
accu = 6v. en de bobine mag niet aan massa liggen !!Hoe kun je je bobine dan nog monteren fons?
3 september 2008 om 16:24 #500820ik wilde me wat kunststof busjes draaien, maar ben ik nog niet aan toe gekomen en zoals het nu zit, werkt het ook:
duct-tape op het frame, bobine er tegen, en vast tapen :p9 maart 2009 om 14:40 #500844In het kader Accu-ontsteking heb ik misschien nog een leuke ingeving.. ik was laatst op zoek naar een manier om de cdi van mn berini kit te kunnen vervangen, maar kwam dmv een beetje internet speurwerk een zeer interessant kastje tegen.. namelijk de Velleman k2543 kit. volgens mij moeten wij dit systeem zo over kunnen zetten op een vespa blok..
Velleman k2543 manual
Velleman k2543 manual
dit is een soort van cdi die al meer dan 20 jaar wordt toegepast in de auto branche om een betere/constantere ontbranding te krijgen bij contactpunt ontsteking.
voor de uitleg over het nut van dit kastje citeer ik het volgende van het motor-forum.nl:
‘Wat doet het…. normaal gesproken gaat de stroom door de contactpunten naar de bobines als deze open en dicht gaan met als gevolg vonkjes en inbranding van de punten waardoor deze slijten en telkens weer opnieuw afgesteld moeten worden. Het Vellemankitje is een transistorontsteking (transistor is een soort elektronisch relais), met een hele kleine stuurstroom kan je dus een grote stroom schakelen. De contactpunten blijven wel zitten maar worden alleen gebruikt om de transistor te schakelen.
Voordelen, sterkere vonk en geen inbranding van contactpunten.’Op de vespa zou dit dus ook betekenen dat het vliegwiel kan komen te vervallen evenals de spoelen en de condensator. het enige wat dus blijft zitten is het contactpunt, die als een soort van schakelaar blijft zitten. hierbij komt het dan ook niet meer zo nauw met de afstelling van het contact punt aangezien hier nu een kleiner stroomcircuit door stroomt die het grote stroomcircuit schakelt.
evenals in Fons zijn ontsteking wordt er hier gebruik gemaakt van een accu, en wel in de volgende situatie zo als ik het in gedachte heb om aan te sluiten (sorry Fons ik heb je tekening een beetje aangepast;):
net zoals bij fons is het de bedoeling dat je de bobine niet aan het frame bevestigd aangezien je frame en je bobine 2 afzonderlijke circuits hebben, waarbij de min van de velleman kit het relais is voor de stroom maar de bobine.
9 maart 2009 om 14:50 #500845
.-{2F4OV}-.Ik heb t allemaal eens doorgelezen en t lijkt idd mogelijk;)
Zou wel leuk zijn als iemand dit n keer probeert:D
9 maart 2009 om 18:13 #500846En hoeveel kost zo’n setje ongeveer?
9 maart 2009 om 22:25 #500847binnenkort ga ik dit setje zelf ook ophalen en probeer ik het aan de loop te krijgen.
en het setje kost ongeveer € 15,- wat aardig meevalt dus
10 maart 2009 om 19:24 #500848hier is die dan.. de velleman K2543 Kit:

ik heb em vandaag opgehaald bij Okaphone voor slechts €14,75 en direct maar ff in elkaar gesoldeert.

als ik ff tijd heb zal ik em eens in mn testbank aansluiten om te kijken of dit concept werkend te krijgen is
28 april 2009 om 15:05 #500850En, ben je nog iets opgeschoten AA-T ? 😀
28 april 2009 om 15:31 #500851ney het projectje ligt op dit moment nog in de testbank, maar heb het al wel ff getest, ik krijg een zeer mooie vonk, maar de timing klopt voor geen meter.. het lijkt wel of hij een dubbele vonk wilt geven.. dit kan waarschijnlijk liggen aan dat de vellemankit voor 2 of meer cilinders is gemaakt, of dat ik een andere bobine moet proberen.. binnenkort ga ik ff wat meer informatie proberen te winnen over deze set en dan waag ik een 2e poging.. wat misschien ook nog een openstaande optie is; dat ik er 2 bobines aan knup maar dat moet ik ff uittesten..
28 april 2009 om 15:37 #500852Ik ben benieuwd. Wel mooi dat je tenminste al een vonk hebt en geen contante.
27 januari 2010 om 16:08 #501041Vandaag weer een accu-ontsteking vliegwiel gemaakt, dus ik post even wat foto’s.
Eerst de oude:Vliegwiel 1:

Die ging helaas boem:

Vliegwiel 2:

Die deed het perfect

En nu vliegwiel 3 (niet voor mezelf) :

Naast een normaal vliegwiel:

Gewicht: van 736 gram naar 338 gram, dus er is 398 gram vanaf gegaan 🙂
27 januari 2010 om 16:22 #501042338 gram, dat is niet veel 😀 Ziet er mooi uit Fons
27 januari 2010 om 16:25 #501043Precies, hij is nog lichter dan m’n eigen vliegwiel :haha Die was 347 gram.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.