Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Pro Access: Accu ontsteking
- Dit onderwerp bevat 44 reacties, 15 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren, 2 maanden geleden door FonS.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
27 mei 2008 om 20:17 #500776
no no fons vespa blokje levert wel meer stroom, heb een een keer 18v gemeten uit een cp blok
maar als dit werkt dan gaat het zeker weten op me ciao komen 😀
27 mei 2008 om 20:18 #500777@ Onkruidzaaier; daarom heb ik 3 accu’s, zodat ik ze kan opladen met de acculader van m’n pa’s motor 😉 dus 2 aan de lader en eentje in de brommer 🙂
die bravo’s hebben toch geen kenteken dus er wordt niet veel mee gereden.
trouwens, ik heb er een vliegwiel voor gemaakt (of eigenlijk gesloopt) dat wél nog koelribben heeft, maar geen magneet meer.
het woog 1400 + gram toen ik eraan begon, nu nog 437 gram.
dat is nog een goed gewicht voor stationair enzo, en ik heb toch ook nog koeling.dat was dus ook een deel van de reden dat ik deze ontsteking wilde maken; om het te verbeteren (licht vliegwiel en toch nog koeling :))
27 mei 2008 om 20:40 #500778voor sprinters hoeft et niet goed stationair te lopen. maar misschien is een beetje gewicht aan de krukas houden niet zo verkeerd (hele vliegwiel weghalen kan zoiezo niet). ben benieuwd wat het gewicht van alleen de nok is 😛 het is wel een heel verschil, 1400 en 437 gram
1 juni 2008 om 13:50 #500779Timo, op het p*chforum loopt nu een topic over het gewicht van de krukas (en andere draaiende delen). Ik heb een berekeningetje gedaan over het verlichten van krukaswangen, 50gram per krukaswang:

Je vermogenswinst is dus niet veel, maar elk kleine beetje is welkom natuurlijk. Zogauw je sneller in toeren klimt, bijvoorbeeld van 5000 naar 8000 in 3 seconden, heb je veel meer winst.
24 juni 2008 om 19:44 #500786okee dikke update: mijn accublokje loopt !!
en hoe =) damn dit trekt wel…
test-setup:42mm polini (=gaar)
13/13 + gevijlde inlaat
ninja
bromklok met poelie 95ik ga nu filmpje bouwen!
oja het leuke is dat m’n koeling nog top werkt 🙂 zoals ik geloof ik eerder al zei heb ik een vliegwiel van 437 gram, mét koelribben maar zonder magneet.
btw verwacht geen rij-filmpje, test frame is absoluut geen berijdbaar iets 😉
filmpjes:
:! geen commentaar over de rook, dat komt door koelvloeistof in m’n ninja (lc ciao lekte wegens niet-vlakke cilinder + kop) maar dit was gewoon ff de gemakkelijkste uitlaat om te gebruiken
24 juni 2008 om 20:29 #500787Gaaf ! Goed gemaakt Fons

@Doni, wat je vooral niet moet vergeten is de overbrengingsverhouding. Kunt bij een auto heel leuk het vliegwiel afdraaien maar dit heeft amper zin als je de tandwielverhouding in de eerste versnelling niet veranderd.
Je ideale overbrengingsverhouding is rotatietraagheismoment van heel je krukas mikmak gedeeld door het rotatietraagheidsmoment van je wiel (gewicht brommer + bereider in berekening meenemen!) en daar de wortel uit.
Wat chaufeurs van kleinere bestelbusjes mischien wel beamen is dat het busje leeg in de 2de versnelling sneller optrekt dan in de eerste, dat komt omdat de overbrengingsverhoudign van de eerste versnelling berekent is op volle belading van de bus. Is de bus leeg dan is het rotatietraagheidsmoment van het “wiel” veel kleiner en kan de overbrengingsverhouding dus ook veel groter, een hogere versnelling dus.
Voor automaatbrommertjes heb je hier geen ruk aan, aangezien je in je ideale versnelling ws maar 20km/uur kunt, voor schakels en scooters is dit wel weer interressant.
Ik ga het iig voor mijn citta eens uitrekenen, zal nog wel ff duren maar het lijkt mij wel leuk om er eens goed naar te kijken. (heb hem op school voor een auto al eens doorgerekent en kom op precies dezelfde verhouding uit als de eerste versnelling daadwerkenlijk is !)
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno24 juni 2008 om 20:34 #500788ook nog even wat foto’s van het test-geval en het vliegwiel:

die is dus van 1400+ gram naar 437 gram gegaan, en de geforceerde koeling werkt nog prima 😉
hele album: http://www.mijnalbum.nl/Album=67CEMBKM
accu is trouwens 6 volt en werkt goed, ik heb ook 12v accu’s dus die kan ik ook wel eens testen
24 juni 2008 om 21:01 #500789Ik vind het erg knap!
Verder niet veel te melden, ik hoop snel op een rijfilmpje!
24 juni 2008 om 21:17 #500790kan helaas wel ff duren, het blokje lag hier al een hele tijd te wachten op deze test… dus de eerste rit zal ook wel weer op zich laten wachten
btw Kenny:
wil dit ook wel op me evo engine gaan bouwen, want deze is cp
tot nu toe lijkt het me een absolute aanrader
het vliegwiel op deze manier maken is wel veel werk, maar dan heb je tenminste wel nog goede koeling24 juni 2008 om 22:55 #500791dat wordt het ook op de RV4 racer, veel meer keus dan accu-bobine en hpi is er toch niet. alleen dan geen vliegwiel meer, koeling hebben we toch niet nodig op een geheel watergekoelde cilinder.
ik hou het wel in de gaten, hopen op een snel testritje zodat we deze ontsteking ook kunnen maken als het zich bewijst!
25 juni 2008 om 09:32 #500792even update’je; Flick dacht dat hij misschien niet meer zo goed zou trekken en terugvallen als ik er op zat (ik was er zelf ook niet zeker van).
dus heb ik er net een zadel op gezet en een paar keer de oprit op&af gereden. gaat echt prima
heeft power zatik zal het blok binnenkort wel in een brommer met kenteken hangen zodat ik op de weg kan testen. als hij in m’n schoolbrommer komt, heeft ie ook nog eens vario dus dat wordt leuk 🙂
25 juni 2008 om 12:28 #500793Maak ook even een filmpje met een STD vliegwiel!
Zo kan je het verschil goed zien, horen en voelen
25 juni 2008 om 12:38 #500794Uhm je kan er niet zomaar meer een ander vliegwiel op gooien hans ? deze is aangepast voor de accu ontsteking.
als hij alles weer terug moet zetten ? beetje onzin.@ Fons, toch mooi dat hij met persoon ook perfect werkt 😀
good job46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel25 juni 2008 om 12:48 #500795ja hans, opzich is dat wel het beste maar dat is ff veel werk, geen zin in :p
net het blok omgehangen naar m’n schoolbrommer (met vario) trekt wel leuk. vario is niet afgesteld voor deze setup, maar met een gele drukveer, wat lichtere rollen en sterkere trekveertjes is er wel iets moois van te makenen als ik voor de accu iets maak op de bagagedrager ofzo, ben je ook van dat vreemde ding op je treeplank af :p

26 juni 2008 om 12:14 #500796Nou het is alweer kapot :boos
Ten eerste; Vario-as had ineens weer superveel speling (nieuwe lagers en olie). geloof dat Tonni ook al niet zo tevreden was over de kwaliteit van JMPB’s revisie setjes?
Ten tweede; Tijdens het rijden ineens een tik, niet echt een knal ofzo… Maarja even gestopt, onder de zijkappen gekeken, niks vreemds aan de hand. Hij trilde wel meer dan eerst (ik dacht dat het door die lagers van de varionaaaf kwam).
Vanmorgen zag ik koelvinnen in plaats van een koelkap, toen ik onder de treeplank keek, tadaa:
Er is dus een aardig stukje vliegwiel weg. Het zou opzich niet zo’n ramp zijn, koeling heb je toch nog, maar hij is te erg uit balans.

Het was ook niet m’n bedoeling dat m’n pa ook het materiaal achter de vinnen weghaalde (had er liever 2-3mm laten staan) maar ach, zo is het nu eenmaal… Mag hij ook zelf weer een nieuwe afdraaien :duivel
Oja, een filmpje van het rijden gaat dus niet meer lukken helaas…
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.