Vespa-Ciao.NL
:: Polini Vario achterklok

Home Forums Mening & ervaring Vario Polini Vario achterklok

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 56)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jaffabaffa
    Donateur

Wellicht biedt dit een uitkomst @Jelle ?

Schermafbeelding 2024-07-08 192927

M8 ontluchtingsnippel (met spoed 1,25) afzagen zodat er ongeveer 10mm schroefdraad overblijft, en die vastdraaien in het gat waar normaliter je olieaftapplug zit. Slangetje er op zetten, en die bovenlangs vaszetten met zo’n klemmetje.

RAV77
      Bijdrager

@Martino ik ben het niet met eens , heb even een vergelijking gedaan tussen het klokhuis en de deksel en hoe de route is van de ontluchting. heb er een afbeelding van gemaakt met uitleg.Screenshot_5100

Jelle
        Topic starter

De Polini naaf en/of deksel heeft geen ontluchting, ik vraag mij ook af of deze ook nodig is? Off-topic; Bij Malossi zit er een ontluchting op voor de sier, komt niet bij het gedeelte waar de olie zit.

Bij de malossi zit de ontluchting voor het lucht eruit te laten lopen? Doet die in ieder geval niet aan ontolien…

RAV77
          Bijdrager

dat gat zit dan ook hoger bij een malossi dan bij een orgineel

bij een een orgineel klok gooit die het er ook niet uit , tenzij het teveel overtoeren maakt , door te lichte vertanding op een behoorlijk opgevoerd blok , waar dat niet op berekent is dan krijg je de olie wel aan de kook en zal het graag eruit komen idd. bovendien met veel meer toeren gooit hij het ook veel harder rond waardoor de kans dat het bij het ontluchtingsgat ook gemakkelijker zal bereiken .

bij malossi hoort een slangetje aan de ontluchtings uitgang , dat wat naar achteren en naar onder gericht hoort te worden en niet worden afgesloten  , als je het goed wil doen , en de route hoe het in de klok loopt zorgt er al voor dat het niet er zomaar er uitspetterd maar dat de lucht er wel normaal doorheen kan , deze klok is dan ook voor races bedoeld waarbij ze veel zwaarder worden belast , en als het echt te warm word dan kan alsnog olie eruit komen . maar naam zegt het al ontluchtingsgat geen olie gat

want anders kan je in orginele klok ook wel een kauwgum in het ontluchtings gat duwen (facepalm)
            dat zou het zelfde zijn als een fluitketel dichtlassen waar water inzit en op het vuur zetten en wachten tot hij het niet meer aankan , even als vergelijking

zevenenergie
            Donateur

Nog meer off topic:
              De rede dat remschoen soms toch vet wordt, ook al zit de keerring pot dicht, is omdat de klinknagel lekt van dat metalen schijfje dat je remschoen op zijn plaats houd.

Jelle
              Topic starter

Nog weer ff off topic… Mijn remschoen is nog droog. Alleen m’n velg en band niet haha. Slingert er gemiddeld in een (volgas) toertje 30 ml uit van de 60/65 ml haha.

Maargoed vind de prijs van de Plini klok nog wel netjes, maar als ik daar zelf een gat in moet boren, schroefdraad tappen, nippel erin etc. Geef ik liever een paar tientjes meer uit voor een malossi klok.

Jelle
                Topic starter

Even een andere vraag, heeft iemand al deze gearbox? Werkt de oude Malossi vertanding hier wel in?

Aangezien de oude vertanding vast loopt in de Malossi gearbox en ik nog oud type vertanding heb liggen… Daarom valt voor mij de malossi gearbox al af.

1

RAV77
                  Bijdrager

heb zojuist maar even de polini vario deksel vergeleken ivm de ontbrekende ontluchting met een orginele vario deksel.  Screenshot_5124

het lijkt me wel mogelijk om er een ontluchting op die plek te maken als je een beetje handig bent
                    – de vraag is dan alleen hoe groot is het gat waar die ronde deksel dan in zou komen en past een orgineel plaatje erin , want deze hoort ook goed vast te klemmen , of aan die ronde deksel los te komen is andere uitdaging. ook de ruimte wat open is tussen deksel en dat plaatje zal je moeten uitzoeken , want dat hoort maar een klein beetje te zijn , en misschien dat de opstaande rand van het deksel ontbreekt waar iets aan zal moeten worden gedaan om problemen te voor komen dat olie te gemakkelijk de weg naar buiten vindt.
                    – bij het ontluchtingsgaatje zelf van hoe dat moet komen , moet daar misschien ook nog met iets opgelet moet worden.
                    aangezien dat vanuit binnenkant deksel naar buiten er op lijkt dat daar 2 gaten zijn die op 90° met elkaar zijn verbonden. of het is 1 gat 45° , maar niet goed te zien op een foto , behalve dan dat dit normaal aan de buiten kant een heel smal spleetje is om vuil buiten te houden.
                    – en dat stukje aluminium moet weg maar dat stelt niks voor.

maar goed deze ontluchting hadden ze er gewoon standaard in kunnen maken en gewoon 2 verschillende ronde deksels bij kunnen doen , zodat de gebruiker zelf kon kiezen om dit open of gesloten te houden daarmee.

Shark
                    Donateur

Mmm apart, die ontluchting zou er toch echt wel in moeten. Ik heb een Polini cilinderkop die niet zo mooi gegoten was, waardoor er tussen de koelribben een dun laagje aluminium zat. Misschien dat dat bij de klok ook zo is? M.a.w. dat er een flinterdun stukje aluminium zit op de plek van het gaatje?

Ja of, Polini gaat ervan uit dat de keerringen en pakkingen de druk aankunnen. 0.2 bar ongeveer in een gesloten klok met 90cc olie en 60 graden celsius toename.

Makkelijkste is gewoon testen: monteren en gaan met die banaan en kijken of er een lek is

Jelle
                      Topic starter

Ik heb hem toch maar besteld, als ik m binnenheb maak ik er nog wel een paar duidelijke foto’s van.

Crullie
                        Donateur

Geven de fabrikanten ook aan wat voor olie type gebruikt moet worden ?, er zijn oliën die geen overdruk veroorzaken dus ontluchting dan niet nodig is !
                          Weet zo niet uit mijn hooft welke oliën dit zijn maar lijkt mij het uitzoeken waard volgens mij.

TICKLING BARN

Shark
                          Donateur

Mmm dat is een goeie Crullie! Ik heb een aantal jaar olie verkocht, dus weet er wel wat van, maar dat is ook alweer 20 jaar geleden. In principe wordt olie gemaakt en verkocht op basis van wat de fabrikant voorschrijft. Wat echter zelden wordt overwogen is dat er na verloop van tijd betere alternatieven zijn dan ten tijde van het ontwerp van het voertuig. Maar omdat er niet wordt getest met de nieuwere olie door de fabrikant veranderen de voorschriften dus ook niet.

Iemand in deze draad gaf aan dat als er een poosje veel gas wordt gegeven, de boel gaat lekken, welke olie gebruikt hij? Ik neem aan 80W90 o.i.d.?

Ik moet nog een klokje repareren, ik zal bij wijze van test ATF erin doen en de ontluchting eerst niet en daarna wel afdichten… kijken wat er gebeurt 🙂

Polini geeft dit op:

ENG – For use:
                            – road insert 80W-90 oil
                            – racing insert 85W-140 oil

RAV77
                            Bijdrager

lucht kan ook uitzetten , naast de olie , alleen is het me niet duidelijk hoeveel invloed dat heeft in een gesloten systeem

1

Jelle
                              Topic starter

tw1
                                Bijdrager

Heb deze achterklok ook in mijn bezit. Na een rondje rijden met 1:13 vertanding en dus flinke toeren, had ik ook last van de olie die eruit lekt. Hele achterklok en velg zaten onder. Moet wel erbij zeggen dat ik 75W90 olie had gebruikt, zag later pas dat 80W90 werd geadviseerd.

Ik ga deze week weer van poelie naar vario, maar monteer dan wel 1:11 vertanding. Ook ga ik dit keer 80W90 olie gebruiken. Zal laten weten of hij dan nog steeds lekt…

IMG_20240723_114455_929

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 56)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.