Vespa-Ciao.NL
:: Originele inlaat afsluiten, suggesties?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Originele inlaat afsluiten, suggesties?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Florian
    Topic starter

Hey,

Ik zit met een probleem! Ik moet namelijk de originele inlaat van mijn groot carter afgesloten hebben voor mijn zij-inlaat.

Alleen mijn opties zijn gering:

– TIG Lassen?

Mijn vader kent iemand die de mogelijkheid heeft tot TIG lassen, alleen zei mijn vader dat het carter dan heet gestookt moet worden en dat je dan kans hebt tot krom trekken van het carter. Moet het carter voor het TIG lassen heter gestookt worden dan voor durafix?

Heeft iemand hier enige ervaring mee? Want als het carter krom trekt ben ik nog verder van huis.

– Kneedbaar Alu (Epoxy)

Locktite heeft een middeltje, kneedbaar aluminium.

Kenmerken:
      Aluminium gevulde epoxyhars voor het herstellen van gaten en versleten onderdelen van aluminium zoals cilinders carters, carburatoren, pompen. Ook kan deze epoxy gebruikt worden voor een snelle structurele verlijming van alumninium onderdelen.

Technische gegevens

Verwerkingsduur: 40 min.
      Fixatietijd: 120 min.
      Temperatuurbereik: -55 C – +100 C
      Kleurenmix: grijs

Zou dit materiaal goed hechten aan het carter?
      En niet onbelangrijk het is bestand tegen maximaal +100 C, ik heb totaal geen idee hoe warm het wordt bij de inlaat maar meer als 100 graden zou het niet worden toch?

– Schroefdraad tappen

Natuurlijk kan ik ook gewoon ordinair draad tappen in de inlaat en vervolgens een stuk tapeind insmeren met bijpassende locktite en erin draaien.

Ik zou graag horen wat jullie hebben gebruikt:thumb

Gr Florian

hansieb
      Moderator

[url]/forums.php?m=posts&p=107230#107230[/url]

Lastpak
        Bijdrager

het beste is uiteraard dicht lassen, dan is hij volledig dicht. je hoeft je dan ook geen zorgen over te maken dan het ooit nog loslaat. italianen doen dit eigenlijk ook vaak, en er is vast wel iemand bij je in de buurt die alu kan lassen.

verder blijft durafix een mooie oplossing, martino heeft dit al eens toegepast en dit kun je in zijn perso vinden.
          hij vermelde wel dat het erg lastig was.

epoxy zal ik niet aan beginnen, dit blokje zul je denk ik vaak genoeg gebruiken en in elke perso waar ik iets heb gelezen over epoxy toepassen blijkt later dat het loslaat, en dan kan je blok weer uit elkaar.

schroefdraad tappen is de quick fix, dit is in een middag gedaan alleen erg riskant. dat weet je zelf ook:P ik heb dat carter hier nog van je liggen waarvan de inlaat toen was afgebroken omdat je daar een bout in de getapte inlaat wilde draaien.
          als je dit voorzichtig aanpakt en de bout met wat vloeibare pakking erbij in draait lijkt me dit wel een goede afsluiting.
          echter is de inlaat erg dun en dat maakt het zo moeilijk.

Florian
          Topic starter

@Hansieb: Ja inderdaad, dat heb ik ook gezien. Maar kan niet in zijn perso vinden hoe hij dat ding nou daadwerkelijk heeft vastgezet? Of heeft hij dat busje zo strak gedraaid dat hij na het warmstoken van het spruitstuk zelf klemt of zoiets?

@Lastpak: Haha, dat was in mijn beunperiode. Ik heb dat eens op een blauwe maandag getapt gehehe.
            Moet zeggen dat er nu al niet erg veel vlees is om draad te tappen.

Wat ik net bedacht: Als ik het spruitstukje netjes en strak afzaag. En dan vervolgens een rond plaatje erop leg, en deze vastmaken met epoxy. Zo komt de epoxy niet in aanraking met de benzine en is het ook luchtdicht. (Ongeveer hetzelfde idee als Martino maar dan net was anders:P)

speedbuxy
            Bijdrager

Gewoon kneedbaar alu van magnum dat voldoet prima en kost je maar een 10 a 15 euro:thumb
              (verkrijgbaar bij de betere bouwmarkt of auto speciaal zaak)

Florian
              Topic starter

@Buxy: Dat is dit spul?

http://www.polyservice.nl/Magnum-reparatiestick-voor-metaal-57-gr-p-16207.html

Jeps, alleen is dit dan wel de staal versie.
                Maar dat merk is best goed spul en ook makkelijk om mee te werken, gewoon kneden tot het warm word en dan aanbrengen op de gewenste plek en dan is het ook binnen 5min rock solid.

Martino
                Moderator

Door middel van het gebruik icm een rvs bout zal het wat makkelijker zijn de inlaat dicht te durafixxen. Deze steek je dan vanaf de binnenkant in je inlaat. Zodat je de durafix hier tegenaan legt.

malossi-ciao
                  Bijdrager

Hey florian,

Je kan de orginele inlaat wel dicht maken met epoxy (kneedbaar aluminium)
                    Ik heb het ook gedaan met mijn carters, ik de inlaat gewoon grof opgevijlt,daarna goed ontvet en de epoxy aangebracht,het hechte goed en het werd knoeper hard
                    een paar dagen laten uitharden en toen heb ik de orginele inlaat eraf gefreesd
                    Ik heb wel een paar fotos van het carter, ( lastpak heeft momenteel het carter in bezit )

[thumb=datas/thumbs/7302-imag3714.jpg]7302-imag3714.jpg[/thumb]
                    [thumb=datas/thumbs/7302-imag3715.jpg]7302-imag3715.jpg[/thumb]
                    [thumb=datas/thumbs/7302-imag3716.jpg]7302-imag3716.jpg[/thumb]

arvid13690
                    Bijdrager

Florian,

Ik heb bij pepko eens gezien dat ie er een plastic “dopje” op had gedrukt.
                      zo blijft de in van binnen open, dan kun je hem evt weer gebruiken.
                      Dit dopje was geel, je zou es kunnen vragen waar die weg komt.

gr

Tis altied moar eem!

b.baens
                      Bijdrager

ik heb mijn inlaat dichtgemaakt door er een busje omheen te draaien, en dit extra af ge dichten met locktite.
                        Dus even spruitstuk maat opmeten, busje draaien, (liefst iets te krap). beetje warm maken + locktite. erom en laten afkoelen.

dicht bij mij tot nu toe perfect af.
                        Kan natuurlijk ook een slangenklemmetje gebruiken 🙂

Florian
                        Topic starter

Bedankt voor alle reacties, maar het probleem is al opgelost. De inlaat is afgesloten d.m.v. Durafix.

@Arvid: hoe komt pepko aan dat dopje? Want ik heb ook wel eens een inlaat afgesloten d.m.v. een geel dopje.

arvid13690
                          Bijdrager

Hij had destijds een homemade zijinlaat blok, dat heeft hij verkocht.
                            ik zal hem eens vragen.

Tis altied moar eem!
                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.