- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 11 jaren, 8 maanden geleden door noud.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 juni 2014 om 21:09 #284509
Alowa,
Ik lees al een paar weekjes over jullie schouders mee om informatie te verzamelen.
Eerst een beetje informatie over mezelf, ik ben nog student aan een technische HBO opleiding (Hopelijk over een jaar klaar). Ik rij en sleutel al aan brommers sinds me 14de, het is voor mij altijd een vorm van ontspanning geweest, gewoon lekker vuile handen krijgen en met techniek bezig zijn. Ik heb in mijn verleden meerdere brommers gehad zoals, een Aprilia RS50, Honda wallaroo, Spartamet, Puch Maxi en nog vele andere.
Nou was ik al eventje opzoek naar een snorfiets voor in de zomer en was in eerste instantie opzoek naar een zo’n 4-takt retro scooter maar toevallig had een kennis van ons deze Citta te koop.
Hij was echter wel een erbarmelijke staat, hij lag zelfs in stukken toen ik hem overnam. maar op zijn goede woord heb ik aangenomen dat hij compleet was. Ook had hij nog een vespa Si staan (Zonder kenteken) deze kon ik beide in 1 koop overnemen.
Aangezien de brommer toch al in stukken lag heb ik maar besloten hem meteen totaal na te kijken en reviseren waar nodig/mogelijk. Zo had ik hem binnen 2 avonden al zover gestript dat de krukas weer kaal op tafel lag.

De gilera Citta
De Vespa SiNou is het eigenlijk jammer dat ik niet veel “van te voren“ foto’s heb gemaakt, want het was me toch een partij smerig. Maar met een stoomcleaner, goede ontvetter (Dasty) en veel geduld kwamen er toch nette onderdelen tevoorschijn.

Ook gelijk de achternaaf helemaal nagekeken, want die tokte als je hem ronddraaide, wat het nou precies was weet ik niet. Maar nou hij schoon en gesmeerd is is er niks meer aan de hand!

Iets wat wel flink wat geleden had was de zuiger, ik vermoed een warmloper, het enige wat ik wel raar vind is dat de cilinder er vrij weinig van geleden heeft. als je goed voelt voel je wel een paar krasje maar je kunt ze met het oog niet zien.

Ook maar meteen besloten om de snor subtiel op te voeren, hij was al voorzien van een poelie 80, en volgens mij een soort citypower (weet ik helaas niet zeker om dat ik helemaal geen logo, merk of typenummer kan vinden op de uitlaat) want de buis tussen cilinder en demper is Ø25 buitendiameter en ik dacht dat dat origineeel Ø22 buitendiameter was.
Vandaag ook de carter en caburateur onder handen genomen, deze zijn namelijk uitgeboord en uitgeveild. het vijlen viel me nogal tegen, ik had verwacht dat het zachter materiaal was. Ben ook wel benieuwd naar jullie advies, verder vijlen of voor een standaard 50cc meer dan genoeg?

Mijn plan is om de Citta helemaal netjes te maken met een snelheid van ongeveer 40km/h. en daarna de Si op te knappen en dan ergens een frame met kenteken op de kop te tikken. Binnenkort wat spulletjes bestellen om alles weer in elkaar te kunnen zetten, en dan mijn eerste testritje maken haha. Ik ga proberen deze perso een beetje bij te houden.
30 juni 2014 om 23:28 #465919Welkom hier Noud,
je bent al goed begonnen door alles uit elkaar te halen, schoon te maken en waar nodig te reviseren. Je schrijft dat de krassen in de cilinder wel zijn te voelen en niet te zien, maar op de foto zie ik toch dat de wand redelijk heeft geleden. Een poetsbeurtje zal wel fijn zijn en een nieuwe zuiger onomstreden.
Betreft je inlaatje kun je veel verder gaan, maar lees nog wel even wat meer in omdat je wel bijna buiten het vlakje bent gegaan en het wel heel summier randje is geworden. Voor het opboren van de carburateur hebben we ook een mooie how-to. Je moet het momenteel alleen doen zonder de foto’s.
Ook nog plannen voor de Si? Deze lijkt ook een snorfiets te zijn geweest.
1 juli 2014 om 05:20 #495014Ja ik zag inderdaad ook dat ik bijna door de vlakje ben heen gegaan (is dat heel erg als dat wel gebeur?). Misschien vanmiddag maar is een nieuwe vijl halen, ik heb het nou met een ronde gedaan van de kettingzaag alleen dat schiet niet echt op.
Een nieuwe zuigertje is besteld, en op de foto zie je inderdaad wel wat sporen in de cilinder die uiteraard nog even goed nagekeken wordt.
wat betreft de Si, ik ga hem opknappen wanneer ik klaar ben met de Citta, en als blijkt dat ie nog levensvatbaar is ga ik opzoek naar een Si of Citta frame met kenteken.
11 juli 2014 om 07:24 #493371Even een updatetje (Foto’s komen denk ik later ;)) Aangezien na montage bleek dat het krukasje krom was heb ik momenteel een nieuwe besteld inclusief nog wat meer onderdeeltjes. deze komen als het goed is binnenkort binnen.
Ondertussen ben ik maar begonnen met wat uiterlijke dingetjes te verbeteren zoals een paar gescheurde kapjes met polyester fixen, alle kappen van oude verf ontdoen en opschuren. Een hoop stalen delen zoals stuur, frame, kroonstukken, bagagerekje en dergelijke zijn nou naar de stralen om deze te laten stralen.
Dus komende week weer genoeg te doen, wanneer alles weer terug/binnen is.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.