Vespa-Ciao.NL
:: Koppeling Probleem

Home Forums Techniek Problemen oplossen Koppeling Probleem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Robbert_K
    Topic starter

Beste leden,

Laat ik eerst even vooraf melden dat ik over het probleem wat ik heb al verschillende vergelijkbare posts gelezen heb, maar de gouden tip zat daar niet tussen….

Een maandje geleden is de spie van mijn Ciao gebroken tijdens het rijden. Vandaag heb ik de brommert onder handen genomen met als doel:

Nieuwe spie plaatsen (gedaan)
      Nieuwe koppeling segmenten plaatsen, start- en rij koppeling (gedaan, standaard veren geplaatst)
      Lager + lagerbus vervangen koppelingshuis (alleen lagerbus vervangen)

Ik heb de hele koppeling ontvet met remmenreiniger, en het alleen naaldlager en lagerbus gesmeerd met Castrol Power RS olie.

Mijn probleem is:

Na het monteren start de Ciao niet. Het binnenste gedeelte van de koppeling (krukas) draait niet mee, hoe hard ik ook ren.
      Ik heb de veertjes uit de start koppeling gehaald, maar zonder enig effect. (zitten er nu weer in)

De spie zit er nog netjes in, dit heb ik gecontroleerd.
      De V-snaar staat strak, maar niet te strak.
      De moer van de koppeling is goed aangedraaid (vast=vast)
      Ik kan het binnenste gedeelte van de koppeling (krukas) wel met de hand draaien.
      Startkoppeling kan soepel en goed uitklappen, ik voel niet dat ‘ie ergens blijft hangen of stroef gaat.

Ik heb mijn koppeling vergeleken met foto’s en tekeningen, maar hij ziet er precies hetzelfde uit…
      De ring met opstaande rand is aanwezig, met de opstaande rand richting de koppeling.

Mijn enige vermoeden is het naaldlager. De koppeling maakt nu ook een zeer apart geluid, wat niet erg goed klinkt.
      Ik heb een nieuw naaldlager hier thuis liggen, maar ik weet niet hoe ik het oude lager er uit krijg. 😕

Als je nog suggesties hebt, voel je vrij om het te posten. Misschien heb ik wel iets heel simpels over het hoofd gezien…
      Verder is een korte uitleg over het vervangen van het lager in het koppelingshuis erg welkom. Ik kan er zelf geen op internet vinden.

Lennaert
      Sleutelbeheerder

Heb je je startschoentjes al eens omgedraaid voor de grap? En zit je loopstand er niet toevallig nog op klinkt benullig maar overkomt de beste.

Guido
        Donateur

Je kan het naaldlager beter invetten met een goed type lagervet.
          Start de brommer wel als je een boormachine er op zet?

Robbert_K
          Topic starter

@Lennaert
            Startschoentjes omdraaien zal ik morgen proberen. Ik wil wel opmerken dat ik de nieuwe startschoentjes op de zelfde manier geplaatst heb als de oude, maar ik zal het alsnog proberen!
            Loop/fietsstand is niet ingedrukt 🙂

@Guido
            Hm, dat heb ik al meer mensen zien zeggen bij andere posts… Kan jij een goed type vet aanraden? Morgen ben ik in Rotterdam, daar zal vast wel ergens een zaak zijn die lagervet verkoopt. Ik bedenk me net dat ik ook even op school kan vragen… Ik zit op de zeevaartschool, en daar hebben we een machinekamer. Zal vast wel ergens een potje met vet staan waar ik een beetje van mag gebruiken 😉

De brommer starten met boormachine wilde ik proberen, maar op mijn boormachine past de dopsleutel niet die ik nodig heb voor de koppeling moer. Ik wilde gaan kijken voor een adapter, zodat ik hem wel met de boormachine kan starten. Zodra ik dit geprobeerd heb, zal ik het resultaat posten!

FonS
            Bijdrager

Bij de Action koop je voor een paar cent zo’n setje, heel handig voor het starten met een boormachine:

Wat betreft het vervangen van het lager, dat stelt niets voor. Keerring verwijderen, seegerring aan de achterkant verwijderen, ringetjes eruit halen (let op volgorde), lager eruit tikken of persen en de boel weer in elkaar zetten met het nieuwe lager.

Als ik lees over een niet aangrijpende koppeling, is het eerste waar ik altijd aan denk “startsegmenten verkeerd om gemonteerd”.

Robbert_K
              Topic starter

@FonS
                Bedankt voor de Action-tip! Plaatje is erg handig 😀

Ah, ik had alleen de seegerring verwijderd… De keerring had ik gezien maar die heb ik laten zitten.
                Morgen ga ik jouw stappen eens proberen, dan bestel ik gelijk een nieuwe keerring, zodat de boel gauw weer in elkaar kan.

Ik ben echt benieuwd of het daadwerkelijk aan de startsegmenten ligt, dan zou ik me behoorlijk voor schud hebben gezet hier 🙁

Heren, dank voor de duidelijke tips en uitleg! Als er nog vooruitgang is dan zal ik dit posten :thumb

Edit:
                Brommer met boormachine starten is niet gelukt omdat mijn boormachine simpelweg niet sterk genoeg is om door de compressie heen te draaien nadat ik de decompressie hendel los laat…

Ik heb de startschoentjes alvast omgedraaid.
                Het oude naaldlager heb ik er makkelijk uit gekregen nadat ik FonS’ zijn stappen gevolgd had.
                Een nieuw lager had ik al in huis, op een nieuwe keerring ben ik aan het wachten, die is besteld.

Zondag ga ik de boel in elkaar zetten, lagervet heb ik nu ook in huis.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.