‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 1,216 tot 1,230 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tonni
    Topic starter

Je moet niet vergeten dat bij de poelie de overbrenging blijft wat hij is. Bij Vario (met als v.b. dus de 1:7) start je met een 100mm poelie die schakeld naar uiteindelijk ongeveer een 70mm poelie.
      Maar het verschil is dat je op de vario begint met een ‘normale’ koppeling en eindigd op zoiets als een simo/belgen koppeling. (eigenlijk nog groter maar ja, ’t is een voorbeeld).
      En de grotere diameter rechtstreeks op het blok (dus voor de vertraging) telt een stuk zwaarder als een verandering na de vertraging…

Stel je voor dat je met bromvertanding, met een belgen koppeling en een 70mm poelie gaat rijden op een standaard blok…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Mike
      Bijdrager

aha oke… ik ben al stil..

ik begrijp het!

bedankt voor de uitleg :lol

Mike

hansieb
        Moderator

Jup wat tonni al zegt om maar een voorbeeld tegen.

Een 70dr evo met speedengine en belgenkoppeling moet je tot 30km/h bijna meesteppen 😛 vraag alrik maar. Maar ik ben benieuwd ik heb nu 50cc eens kijken wat malossi vertanding daarmee doet.

.-{2F4OV}-.

Zeer goede uitleg tonni:thumb

hansieb
            Moderator

Oke kleine vraag zal wel aan de malossi vertanding liggen.

Ik heb nu mijn kickstart standaard blok eronder (50cc power)

– 50cc standaard
              – Standaard carters
              – 13-13 met malossi filter
              – 100 mm schijven met standaard drukveer en polini groene trekveren

Heb 7.7 , 6,5 , 5,4 , 4,4 gram rollen geprobeert. Gek genoeg maakt die een berg toeren met de 4,4 en rijd ook het best maar met alle rollen gaat die maar 50km/h digi

De malossi vertanding zal dus wel veel te zwaar zijn voor dit zielige 50cctje , hoeveel harder zou die gaan met standaard vertanding ?

Herr Flick
              Sleutelbeheerder

duhh 😕

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                Gele Racefrikandel

Tonni
                Topic starter

Welke uitlaat?

Mijne loopt 60 met ori blokje (inlaat iets groter), malo vertanding, 100mm, groene veertjes, standaard drukveer, malo vario met 7 gram ofzo . Ik rijd met Leo ‘krul’.
                  Mijne loopt met standaard vt langzamer en met de 1:7 iets harder. (duurt wel iets langer natuurlijk).

De vario heeft progressieve banen. Des te verder hij bovenin komt, des te meer de power cruciaal wordt. Bij gebrek aan kracht blijft hij uiteindelijk gewoon ergens middenin hangen..
                  Als ik met een Proma Circuit rijdt o.i.d. dan moet ik m hoogtoeriger afstellen, maar hij loopt er niet harder op.

Ik vind dat een ori met vario het mooist rijdt met een setup die laagtoerig sterk is.

Met jouw setup zou 60/65 zeker haalbaar moeten zijn als je de juiste uitlaat gebruikt en je inlaat iets groter maakt. (4/5 mm omhoog en 2mm omlaag). Dit denk ik omdat jij een stuk minder weegt als ik, en mijne bijna 70 loopt met die ‘lightweight’ kameraad van mij erop. (trekt dan ook een stuk beter) Ik weeg 87 kilo, jij vast een stuk minder..

hansieb
                  Moderator

Polini top one

Voor komt die ook niet helemaal hoog , althans ik heb hem met mijn reedvalve veel hoger gezien bij de voorvario. Voor komt die ongeveer op 70% vd 90%.

Met de 7.7 gram rollen klinkt die heel suf en trekt het ook niet lekker , met de 4,4 gram rollen jankt die het ook niet uit ofzo maar maakt wel lekker veel toeren en trekt opzich lekker op en door tot ongeveer de 45 km/h waarna die dan naar de 50km/h sukkelt.

Misschien komt het ook door dat het inlaatje standaard is.

Zal ook nog eens ff kijken of het misschien aan de nieuwigheid van de snaar ligt ( ook al heb ik er al 80 km mee gereden )

Weeg volgens mij ook zo rond de 75 – 80 kilo hoor dus zon lichtgewicht ben ik ook al weer niet hehe.

ciaoracer
                    Bijdrager

Welk gewicht van rollen moeten er in deze setup en loopt dit met een gele drukveer in de achterkoppeling?

70 cc dr evo
                      Originele carters niks aan bewerkt.
                      12/12 carb
                      Leo handmade

Tonni
                      Topic starter

Ik denk dat je de gele drukveer niet hoeft te plaatsen. Rollen: heb je een malo of polini vario of een standaard?

ciaoracer
                        Bijdrager

Ik heb een malossi voorvario 😉

Heb momenteel de gele drukveer er al inzitten want heb geen originele drukveer. Denk je dan dat dit niet goed gaat lopen met gele drukveer?

.-{2F4OV}-.

Jawel hoor;) Moet goed lopen:thumb

Khad zelf owk 70cc met gele drukveer.. liep perfect;) Jammer dat je een uitlaat hebt die hoog in de toeren niet sterk is…

ciaoracer
                            Bijdrager

:)ok. Heb jammer genoeg niet echt een andere uitlaat liggen:( Maarjah zal vast wel lopen.

Maar welk gewicht van rollen zou ik plaatsen? Heb niet direct een idee.

Bartjee
                              Donateur

Ik dacht eerst dan ik 100mm schijven had, maar schijnbaar heeft de koppeling die op mijn ciao komt 90mm schijven. Hoeveel zou dit schelen op top?

.-{2F4OV}-.

@Ciaoracer: Met 5 gram blaas je weg!:thumb

@Bartjee: Scheelt ongeveer 5 km/u miss 7;)

15 berichten aan het bekijken - 1,216 tot 1,230 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.