Vespa-Ciao.NL
:: ‘Kleine Vario vragen’ topic

Home Forums Techniek Vario ‘Kleine Vario vragen’ topic

15 berichten aan het bekijken - 4,051 tot 4,065 (van in totaal 4,101)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Marc
    Bijdrager

Ik zou is beginnen met een blauwe of gele drukveer. En de gele trekveertjes van malossi
      Vanuit daar maar is kijken hoeveel gram rolletjes je nodig hebt.
      Heb bijna precies dezelfde setup alleen met 16inch wielen en 90mm schijven en ik heb 5.5 gr en soms 6 gr rolletjes erin. Trekt aan 1 stuk

RAV77
      Bijdrager

@Marc het kan zijn dat jou blokje veel meer pit heeft dan kom je op een andere drukveer uit idd en ook op veel lichtere rollers , maar alleen dan op lichtere rollers
        want is je blok minder pittig dan zal je op zware tot nog zwaardere gewichten uit komen dan hij mogelijk al nodig heeft als je daar ineens een zwaardere veer in gaat gooien

geloof niet dat bij hem dat het geval is aangezien ik hem nog best rustig vondt in het filmpje

tw1
        Bijdrager

Bij 7gram rollen zat ik al vrij snel buiten de powerband, hoop toeren maar snel weinig kracht.

Mocht het nog handig zijn: Blokje is zo goed als nieuw, cilinder en kop (65dr met koppakking) zijn 300km oud, nieuwe krukas en lagers / keerringen, nieuw vliegwiel, nieuwe ontsteking, nieuwe carb.. Alleen het huis van de speedengine is eigenlijk niet nieuw. Vind ook geen valse lucht.
          Wel moest ik met poelie hard en lang rennen voordat mijn blokje mee begon te draaien, ook na ontvetten en verwijderen van startveren. Geen idee wat daar de oorzaak van was, snaar was goed gespannen en kon geen slip merken. Trok op voor geen meter met groene veertjes, maar eenmaal in het middengebied trok hij goed door (68km/h met poelie 80). Misschien is dit iets waar ik naar moet kijken?

Ik zal zometeen even een betere video maken met 10g rollen.

Update: https://youtu.be/TQ2hLCPAO8s
          Met 10gram klinken de toeren gewoon als een poelie.. ik ga morgen toch eens 8 gram rollen proberen, kijken of ie dan langzamer varieert en dus hopelijk mooier toerenverloop heeft.

Martino
          Moderator

Dat zingen tijdens optrekken duid vaak op te weinig spanning op de v-snaar en zal je een strakkere drukveer kunnen monteren.(Polini zilver, wit) Bij al jou filmpjes vind ik hem nogal tam klinken en zal ik idd juist lichtere gewichten in je vario doen zoals Marc ook al schrijft, ondanks de overtoeren voor jou gevoel.

Van de Polini speedcontrol vario is wel bekend dat deze naarmate de snelheid vorderd iets meer toeren gaat maken, een Malossi heeft dit minder.

tw1
            Bijdrager

Ik ben flink bezig geweest. Omdat ik de trekveren wilde vervangen, heb ik ook maar de drukveer vervangen.

Aanpassingen:

• Polini vario vervangen met de Malossi, 8 gram rollen
              • Gele drukveer
              • Groene trekveren

Veel meer pit, mooi constant verloop van toeren tot +/- 45km/h, daarna begint ie omhoog te lopen. Ik ga nog testen met rolletjes om de toeren na 45 km/h onder controle te krijgen. Denk zelf tikje zwaarder.

Resultaat (na 1 sec geef ik pas vol gas):
              https://www.youtube.com/shorts/archjwKhJWE

Zijn deze toeren prima voor een 65cc blokje? Denk dat ik gewoon angst heb gekregen door 2 warmlopers tijd terug, maar daar was de oorzaak hoogstwaarschijnlijk valse lucht (sproeier 66 op een tweedehands 50cc blokje).

tw1
              Bijdrager

Ben uitgekomen op 9gram rollen, m.i. bijna perfect toerenverloop (buiten dat de trekveren nog net iets strakker mogen). Topsnelheid is van 55 naar 63 gegaan, en toerental klinkt hetzelfde als dat ik met poelie 80 68km/h reed.

Ik ga nog een klein beetje experimenteren met rolletjes tussen 9 en 9,5 gram, en bloktemperatuur meten (hij wordt erg warm, maar ook wel logisch als je contant toeren maakt). Even zeker weten dat het binnen de limieten valt.

Bedankt iedereen voor het meedenken! 🙂
                Zal nog een video maken met het resultaat, voor de geïnteresseerden.

tw1
                Bijdrager

Nog een vraag..

Als ik het huis van de achterkoppeling monteer, en de moer aandraai, dan heb ik constant koppel. Als ik de moer enorm lichtjes aandraai, heb ik dit probleem niet. Het lijkt erop dat het koppelhuis te hard tegen de koppeling aangedraaid wordt, en daardoor niet meer onafhankelijk kan draaien.

Iemand bekend met dit probleem? Heb meerdere assen, koppelingen, en moeren geprobeerd, lijken allemaal hetzelfde probleem te hebben. Heb dit probleem nu ook met een gloednieuwe Malossi Fly Clutch.

niek1992
                  Bijdrager

Constant koppel lijkt me wel fijn, maar ik denk dat je bedoeld dat je zodra je hem aanrent, hij gekoppeld is & wilt gaan rijden. Anyhow, ik vermoed dat je koppelingsschaal tegen je koppeling aan komt, met de opstaande rand waar de startsegmenten tegenaan lopen. Check dit even.

Marc
                    Bijdrager

Kan zijn dat de koppeling zelf te strak op de achternaaf zit als je de moer aandraait.
                      Probeer is een shimringetje tussen de naaf en de koppeling. Misschien wel een iets dikkere ring.

tw1
                      Bijdrager

Bedankt voor de tips. Na de tip van @niek1992 ben ik toch nog eens gaan kijken wat er mogelijk aanloopt.

Een van de opstaande pinnetjes waar de startsegmenten op moeten, leek tegen het opstaande randje van de drukveer te duwen. Deze kwam namelijk best ver naar buiten. Even als een holbewoner wat bewerkt.

Kan de koppeling goed aandraaien en kan nu vrij door het koppelhuis draaien. Beetje wrijving, maar kan goed liggen aan de verse koppelsegmenten. Voorwiel wilt stiekem van de grond komen bij wegtrekken, dus het effect van trekveren is weer merkbaar.

https://youtu.be/nJJeFg36UEI

Dank alweer!

niek1992
                        Bijdrager

Over het algemeen wil je geen ringetje op de opstaande rand waar de koppeling op komt te zitten. Er kan ook nog een ringetje tussen het koppelingshuis & de koppeling zelf, maar ook daar geldt; beter van niet.

Als je één van de bovenstaande problemen hebt kan je dat beter bij de bron aanpakken. Als je denkt een ringetje nodig te hebben op het opstaande randje waar de koppeling zelf op rust; dan ligt je uitgaande vario-as te diep in de naaf, waardoor effectief de vario-as te kort is voor de volledige koppeling.

Denk je een ringetje nodig te hebben tussen koppelingshuis & koppeling, dan liggen de lagers in de koppeling te diep, samen met het ringetje waar je het koppelingshuis op klemt.

tw1
                          Bijdrager

In mijn geval heb ik het opstaande randje van de drukveer iets terug naar binnen geduwd, die stak te ver uit en kwam dus tegen de starsegmenthouders aan. Dus verder niks aangepast aan de koppeling o.i.d.

Marc
                            Bijdrager

In mijn geval was een shimringetje genoeg.
                              Maar inderdaad je hebt gelijk.  Om het bij de bron aan te pakken is het beste!

richard
                              Bijdrager

Klein vario vraag:

Passen de vertandingssetten voor een vario in een bromklok of moeten die speciaal in een varioklok?

Wim
                                Bijdrager

Staat t misschien in de How-to ‘s?

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
                                15 berichten aan het bekijken - 4,051 tot 4,065 (van in totaal 4,101)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.