Vespa-Ciao.NL
:: How to: Toeren berekenen (deel 2)

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Toeren berekenen (deel 2)

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 60)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daan777
    Moderator

kan best kloppen hoor.. ookal vind ik met poeli 80 op een bromklok 8400 een beetje weinig voor een DR70..

ritze
      Bijdrager

ja maare ik heb bij 70 het gas dicht gegooit i.v.b. met het idee dat ie ploft maar valt toch best mee.
        als ik me scootweer heb ga ik ns bergje sf volgassen kijke hoe hard ie dan gaat ik denk 75 80 ofzo

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
        Link naar Mijn collectie / Projecten.

crash test
        Bijdrager

als ik mijn wiel 1 keer rond draai, kom ik uit op 10,5 ipv 11,5 ??? Heb het 4 keer gedaan en kwam iedere keer op eht zelfde uit. Kan iemand mij vertellen hoe dat komt

Tonni
          Moderator

@ crash test : dat kan prima, er zijn nogal wat verschillende vertandingen geleverd door de jaren heen, en de 1:10,5 is er een van. (ik neem aan dat je het over een varionaaf hebt, bij poelie naven weet ik niet precies wat er allemaal is..)

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

sincitta
            Bijdrager

ik kom op 9026 uit met mijn setup maar dan 70 poulie, daar reed ik eerst mee en top was 77 maar heb 75 genomen..
              ik twijfel alleen aan of het toerental wel klopt? kan een dr +/- 9000 toeren beuken?

Edjuh
              Bijdrager

Ja klopt wel denk ik, dat draaien polini cilinders ook(volgens polini).

crash test
                Bijdrager

Tonni :
                  @ crash test : dat kan prima, er zijn nogal wat verschillende vertandingen geleverd door de jaren heen, en de 1:10,5 is er een van. (ik neem aan dat je het over een varionaaf hebt, bij poelie naven weet ik niet precies wat er allemaal is..)

nee het gaat over een poulienaaf, daarom vind ik het een beetje raar

virgil
                  Donateur

hallo,

ik kom uit op 6300 RPM

met mijn moterblok met verderen afmetingen van vertanding wiel koppeling deze heb ik gehaald uit wat bij eerste post
                    staan.

nu is mijn vraag of de afmeting van de band 16 inch is?? die 1.665m

en de vertanding van een bromklok?? die 1:7.5

de 65 kmpu heb ik trouwen 60 van gemaakt want dat is plat op de tank.

mvg,

virgil

Tom ciao

43mm DR Evo
                      carters max. getuned
                      kruk AW-tuned
                      polini top one
                      13.13
                      poelie 95
                      snelheid: 68

Hiermee kom ik op afgerond 9700 RPM uit
                      Klopt dit een beetje?

500
                      Donateur

Max snelheid / 3.6 = Max snelheid in m/s
                        40 / 3.6 = 11.11111111 M/S

Max snelheid in m/s / omtrek wiel (in meter) = rps op achterwiel
                        11.11111111 / 1.665 = 6.673340007

Rps op achterwiel x vertanding achterklok = rps op op pully
                        6.673340007 x 11.5 = 76.74341008

Rps op pully x diameter pully = ?!
                        76.74341008 x 94 = 7213.880547

?! / diameter koppelingpully = rps op het blok
                        7213.880547 / 50 = 144.2776109

rps op het blok x 60 = RPM op max snelheid
                        144.2776109 x 60 = 8656.656657

Waar doe ik dan iets fout?:P

Lars

Geert (H) Ciao

Wat ik eigenlijk mis in deze howto is hoe je het toerel tal berekend voor vario. Dit is eigenlijk heel simpel maar dan moet ik een aantal dingen weten.

1: Hoe meet je de diepte waar je v-snaar je ligt bij een volledig gevarieerde variomatic. Zowel bij je voorvario als achterschijven.

Verder heb ik nog een paar vragen.
                          Is het niet 2x de straal vanaf het middelpunt van de poelie tot het punt waar de poelie de snaar raakt de juiste diameter voor de berekening? Als je hierdoor een afwijking van 5mm hebt op 80mm bij 9000 toeren scheelt dat al meer dan 500 toeren. Ook zit er onnauwkeurigheid in de manier waarop de achtervertanding wordt berekend. Dit zou ik doen als volgt doen.
                          1/tandjes op poelie cq vario as/ tandjes op een eventuele tussen as/ tandjes op de achterwiel aandrijf as.

FonS
                          Bijdrager

Bij vario is het heel moeilijk uit te rekenen, omdat de voorvario niet altijd even ver gaat (afhankelijk van setup en vario’s onderling).

Vertanding exact uitrekenen vind je hier: http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=12254

Geert (H) Ciao

Daarom ga ik er even vanuit dat de voorvario maximaal doorvarieert. Hoe bereken je het dan? En hoe zit het met de achterschijven? Als je het toerental van een setup weet kan je vrij makkelijk berekenen wat de voorvario maximaal varieert maar dit weet ik nou net niet:(

ritze
                              Bijdrager

ik heb een goede toeren teller die op 10rpm nauwkeurig is die vangt dit op doormiddel van de vonk
                                maar nu rijd ik 50 met 3000 toeren, op een 80 poelie met brom klok

ey maar jullie vergeten wel dat een v-snaar slipt 2a5 procent.
                                dus dan is je toerental ook weer iets anders.

ik heb met varioring 9600 toeren gedraaid op mn dr hoger ging die niet en normaal draaide die 6500/8000

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                Link naar Mijn collectie / Projecten.

500
                                Donateur

Ik heb hier op de pc een excel documentje staan waarbij je alleen maar waardes hoeft in te vullen… Ik weet alleen niet hoe ik het online kan zetten. Als iemand mij dat kan vertellen zou het mooi zijn…

Lars

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 60)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.