Vespa-Ciao.NL
:: How to: Toeren berekenen (deel 2)

Home Forums Algemeen Oude topics How to: Toeren berekenen (deel 2)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

iaccaloco
    Bijdrager

:! Da’s de testbankuitdraai van m’n KickVarioCitta…..

Draait maar 5165RPM, en da’s met Cittawielen en vario, dus ik dénk dat sommigen hier & daar een foutje hebben gemaakt……;)

Gelukkig is m'n piemel in 't Engels wél dick!

joey636
      Bijdrager

ik heb mijne zeker drie keer nagerekend en ik kom telkens op hetzelfde uit dus dat zal het probleem niet wezen.

SpeedDemon
        Bijdrager

Hmm, vind jij 3.148pk niet wat weinig voor je setup?

hansieb
          Moderator

J@pie die 42 alu draait echt wel 9000 toeren die kant op.

3.14 pk is idd niet heel veel roel heeft al 4.2 pk gehaald met zijn ciao dit kon ook nog wel een klein beetje hoger. De 42 alu doet echt niet onder aan de 43mm polini.

SpeedDemon
            Bijdrager

Gelukkig, ik ben niet gek… niet zo gek. Ik denk dat rollerbanken en dyno’s echt alleen als vergelijkingsmateriaal met dezelfde bank dienen. Echt, met mijn p200e scheelde de ene bank gewoon 6.5pk met de andere….

joey636
              Bijdrager

idd ik denk dat ik met mijn setup dat aantal pk haal.
                met die van jou zou je meer moeten halen

G-no
                Donateur

iaccaloco :

Draait maar 5165RPM, en da’s met Cittawielen en vario, dus ik dénk dat sommigen hier & daar een foutje hebben gemaakt……;)

dit is toch het toerental van de achterwielen?

PoliniCiao
                  Bijdrager

Mijne zou dus zoals hij nu is met 80 poulie: 9129.13 RPM draaien. Zou wel eens kunnen kloppen ongeveer he 🙂

Timmetje
                    Bijdrager

Mijn toerenteller zegt 10.500 rpm (a)

hansieb
                      Moderator

Timmetje :

Duh jij hebt een schakel gooi er een mhr team 80 op en hij komt wonderbaarlijk op de 15.000 + toeren :D:D

Timmetje
                        Bijdrager

hansieb :

Timmetje :

Duh jij hebt een schakel gooi er een mhr team 80 op en hij komt wonderbaarlijk op de 15.000 + toeren :D:D

Zover gaat mijn toerenteller nie XD

Binnenkort wel luchtfilterbegrenzing eruit 😀 dan rijdt ie een beetje door misschien

ArvidW
                          Topic starter

iaccaloco :

Wow ja, dat is raar zeg:S Een stadaard blok maakt al 4250rpm en (volgens jou site) 1.8 tot 2.1pk.

Okey, ik ben eruit, dit is dus een tesbankcurve Met Vario, dit betekent dat jou vario het toerental op de krukas constant houdt:

Als jou vario 100% zou werken dan zou jij overal evenveel vermogen afleveren, ongeacht snelheid. (vanwege hetzelfde toerental)

Op een gegeven moment kan de vario niet meer verder varieren, het toerental op de krukas loopt op, en op het achterwiel ook. Op een gegeven moment heeft jou blokje niet meer toeren te bieden (vermogen is dan ook lager geworden) en kan hij dus niet meer harder. Dit is dus op 7000rpm gemeten, dit is niet het toerental op je krukas, maar van de testrollen.

Ik zie dat jij je vario toen d’r tijd niet goed afgesteld hebt, op een gegeven moment zie je daar die piek, dit is op het moment dat je vario niet verder meer kan varieren, daar schiet toerental omhoog van je blokje en komt hij dus op zijn max vermogen. Dit ligt dus op een hoger toerental dan dat jij je vario op hebt afgestelt, je zou dus harder opgetrokken kunnen hebben met die variocitta. (natuurlijk kun je dit alleen maar goed afstellen als je meerdere malen op de testbank gaat, dus in praktijk heeft bijna niemand een 100% goed afgestelde vario:))

Zet je een pullycitta op de testbank dan kun je wel de vermogenskromme (ten opzichte van) het toerental op de krukas zien, dit omdat de vertanding niet verandert en dus het aantal toeren op testbank kunt omrekeken naar toerental op het blok.

Dus tot 4500rpm varieert jou vario, daarna stijgt het toerental van het blok, en dat houd dus op 7000rpm op.

Wat ik tot zover heb kunnen zien is dat het toerenberekenen redenlijk noukeurig is, meestal niet meer dan 250-500rpm afwijking:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

Ronn
                            Bijdrager

best aardig ik kwam uit op 7207 rpm :thumb

rickgeurten113

is er ook een berekening voor als je vario hebt?

ArvidW
                                Topic starter

Nope, tenzij je precies weet hoe hoog de snaar op top aan de voorkant komt en hoe laag aan de achterkant 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                                  Home made engine dyno
                                15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.