- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 63 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 2 maanden geleden door mean-machine.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 oktober 2015 om 21:39 #283523
Ik heb me altijd afgevraagd waarom die reed stops? Volgens mij zijn ze helemaal niet nodig met het max rpm wij draaien en bij gebruik van de juiste membraanplaatjes. Zweven van de kleppen lijkt mij niet te gebeuren en breken ook niet. Ik kom ze ook niet altijd meer tegen op membranen. Denk dat de verkeerde reed stops zelfs een begrenzende werking zullen hebben.
Heel erg benieuwd wanneer jullie hiermee gaan stoeien en wat de uitkomsten zullen zijn.
12 oktober 2015 om 16:00 #283524We zullen inderdaad zien. Echter denk ik dat de reed stops wel degelijk zin hebben.
Wat martino inderdaad zegt zal er inderdaad met een verkeerde reedstop the inlaat alleen maar begrenzen. Maar wat ik denk is dat wanneer je de juiste(de zelfde doorlaat opervlakte als de carb) reedstop hebt dat hiermee de sluitingstijd dus timing kan werden beïnvloed. Of dit in werkelijkheid merkbaar is weet ik niet.
De beredenering hierachter zit is dat wanneer de kleppen verder open staan dan dat je nodig hebt/gebruikt. Kost het ook meer tijd om ze te sluiten.
Die tijd heb je bij een correcte reedstop niet.Dit is wat ik denk, hecht hier niet teveel aan. Kan zijn dat ik er mischien wel compleet naast zit
13 oktober 2015 om 04:50 #283507Ik heb met reed stops nog niet genoeg geëxperimenteerd, maar ben van mening dat het twee kanten op kan gaan.
Je leest af en toe wel dat de reeds breken als je zonder reed stops rijdt of als je de reed stop verwijdert, of dat de kleppen niet meer goed (op tijd) sluiten, alhoewel dat denk ik opgelost kan worden met zwaardere klepjes.
Ik denk trouwens dat bij dit blokje, met 19mm of 21mm carburateur, het effect niet te merken is; ik denk dat de membraankleppen met reed stops lang genoeg en wijd genoeg open zullen staan om de verbandingsruimte te voeden met mengsel. Ik denk dat het verwijderen van de reed stops meer kans biedt op het breken van de klepjes, waardoor ik zou zeggen: met reed stops. Maar wat Martino zegt is ook wel waar; onze blokjes zijn niet te vergelijken met de blokjes uit de scooterwereld waar je de problemen met zwevenede en brekende membraanklepjes eerder aantreft.
Het is eigenlijk best simpel: we bouwen gewoon een membraan met en een membraan zonder stops en kijken op de bank of er een verschil in zit. Het zou meetbaar moeten zijn.
14 oktober 2015 om 09:16 #283525Reedvalve’s of ook wel geheten membranen/inlaat kleppen gaan niet netjes open en dicht. Bij volledig open staande stand gaan deze kleppen vibreren en vooral de uiteinden van de klep is hier gevoelig voor. Om dit vibreren tegen te gaan zijn er steuntjes/reed-stops gemonteerd, dit geeft een betere constanter inlaat flow en daarnaast een betrouwbare klep die dus langer mee gaan omdat het vibreren voor een gedeelte word tegen gegaan dus materiaal moeheid tegen houdt.
Nu is er bij dit Sprocatie ReedValve blok een klep gebruikt die breder zijn dan dat ze lang zijn en dus zullen deze vibratie’s minder van toepassing zijn dan de langere kleppen. Daarnaast had ik ook nog het idee om de steuntjes uit te voeren met bevestiging sleuven in plaats van een enkel gaatje om de klep vast te zetten. Door deze gleufjes kun je de reedstop dus verschuiven naar een strakkere of lossere positie, maar door ruimte gebrek hebben we gekozen om meerdere steuntjes te maken.
TICKLING BARN1 januari 2016 om 21:53 #283540Even de special voor 2016 nieuw leven inblazen. Met de volgende projecten ben ik momenteel bezig en deze wil ik voor komend jaar allemaal af hebben. Sommige projecten (blokjes en brommers) staan in Groningen en sommige heb ik hier in Zwitserland. Hier een kleine opsomming.
Pinasco Polini Speed Engine
Deze Speed Engine, Pinasco zij-inlaat en Pinasco krukas heb ik afgelopen jaar via het forum gekocht met het idee om de boel ooit als blokje op te bouwen.Deze wordt in eerste instantie opgebouwd met 2x 13/13 carbs, vervolgens ga ik op de achterste inlaat met een grotere carb experimenteren met een van mijn zelfgemaakte PHBG spruitstukjes.
Eerst mag het blok even glasparelgestraald worden, samen met nog wat onderdelen. Ingepakt en afgetapet.

Cilinderkueze: Nog niet zeker. Ideeën?
Ik zat eerst zelf te denken om de BiTurbo cilinder er op te gooien, om als het ware een soort van kopie van het blok van de Heuvel Ciao te op te bouwen (ook al is dat een heel ander blok, het concept met drie carbs is hetzelfde).

MHR Reed Valve DEPS Ciao
Deze Ciao wordt nu ook eindelijk afgemaakt. Het frame en velgen worden gestraald en gespoten. Blokje wordt ook glasparelgestraald. Er komt dan ook een DEPS Ciao kop op.Uitlaat: eerst met een 30mm Calibrata, maar ik ga er ook een 27mm aansluiting voor draaien om de DBR uitlaat te testen.

Mooi extratje; er zat een Pinasco volle wangen zij-inlaat krukas in! Opzich jammer om hem op dit blok te gebruiken, dus als iemand nog een volle wangen krukas heeft liggen hoor ik het graag!

Eurocilindro (?) Simo-clone zij-inlaat
Deze zij-inlaat komt ook van iemand van het forum. Deze heb ik in eerste instantie gebruikt om mijn eigen zij-inlaat kopie te maken. Aangezien de tekeningen nu min of meer klaar zijn, kan ik nu een blokje opbouwen met deze carterhelft.Komt waarschijnlijk op een Speed Engine. Cilinder en uitlaat zijn nog niet gekozen.

CNC Italy Disco Rotante
Deze zij-inlaat heb ik een tijdje geleden gekocht en 3D laten scannen. Met de CAD-tekening wilde ik ooit een eigen productie starten, en dat gaat er ook wel komen. Eerst wil ik het de zij-inlaat op een Speed Engine met een 46mm cilinder opbouwen om te testen.

Simonini 3P 44slag “100cc”
Dit blok wordt binnenkort opgewbouwd. Komt eerst niet onder een brommer (heb er nog niks voor).

Simonini 3P 46slag “100cc”
Dit blok heb ik overgenomen van Elkan. Wordt komend jaar even getest onder de zwarte Sprocatti Citta, maar eerst nadag alle andere projecten af zijn. Voor nu blijft die maar mooi op de plank liggen.

Sprocatti 4P MHR BIG BORE
Vorige keer toen ik in Groningen was heb ik dit blok met een HPI ontsteking opgebouwd en de timing ingesteld. Nu moet er alleen nog een uitlaat en carburateur komen en vervolgens kan het blok getest worden.

Sprocatti 4P – Sprocatti Citta
De bedoeling is dat hier een Minarelli-horizontaal vertanding in komt (ligt al klaar) om de eerste testrit met nieuwe HPI te doen. Blok loopt eindelijk weer goed (timing van schijf staat nu goed).

Sprocatti 3P Disco Rotante Simonini H2O
Bedoeling is dat dit blok ook in de komende tijd opgebouwd wordt. Alles is aanwezig behalve een carb en uitlaat. Mijn bedoeling was om hier een sleeper van te maken, maar ik denk dat de oldtimerjongens van het forum dat niet zo leuk gaan vinden.

Sprocatti 3P Reed Valve Simonini “100cc”
Dit blok ligt bij Crullie en hier wordt komende week nieuw leven ingeblazen!

Sprocatti 3P Disco Rotante Simonini “100cc” Citta
Deze staat hier bij mij in Zwitserland. De 26 VHST carb heb ik afgelopen maand gereviceerd en het blokje loopt al stukken beter, echter nog niet perfect. Komende tijd even afstellen. Komt een nieuwe Simonini kop op.
Uitlaat moet een keer aangepakt worden.

Om de Sprocatti-verzameling compleet te maken, komt hun laatste blok er binnenkort ook aan.
Voor zover was dat zo goed als alles wat voor 2016 gepland staat! Tot de volgende update.
2 januari 2016 om 09:58 #283541heerljke update en allemaal zeer leuke blokjes
2 januari 2016 om 11:30 #283542Dat ziet er allemaal jammie uit, leuk om zo,n stapel blokjes te hebben liggen.
Ik vind de citta met de crossbandjes ook leuk, maar die uitlaat mag wel eens gestraald worden.
2 januari 2016 om 13:05 #283543Dit is een mooie eye candy update
2 januari 2016 om 19:30 #283544Dat zijn wel erg veel projectjes waar je mee bezig bent 😛
Ik meen me te herinneren dat jij bij TESLA werkt kun je daar geen leuk motortje in elkaar flansen voor de ciao?
Het zou geweldig zijn om ook op de ciao een knopje te hebben met ridiculous speed 😛Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi2 januari 2016 om 19:34 #283545Heel mooi spul Fred!
En zoals gewoonlijk weer erg gaaf om al die bijzondere spullen te zien, ga zo door
2 januari 2016 om 22:19 #283546Ik vind de Citta met de crossbanden sowieso een super vet ding!
Stond op de meeting ook al te kwijlen8)
Super man, ga zo door!10 januari 2016 om 01:55 #283547Dat ziet er allemaal erg goed uit..Ik ben eerlijk gezegd gewoon stinkend jaloers…:con
15 januari 2016 om 19:28 #283304MHR Reed Valve DEPS Ciao
Blok eindelijk glasparelgestraald. Helaas is bij het uitelkaar halen van de varionaaf de deksel kapot gegaan. Er zat een kleine scheur in het “torentje” van de fietsstand. Die scheur is nu helaas een gat.Brug van het frame moet nog even versterkt worden, dan kan alles naar de straler en spuiter.

Pinasco Polini Speed Engine
Ook weer mooi schoon!
Eurocilindro (?) Simo-clone zij-inlaat

Nieuwe aanwinst voor de verzameling – Simonini 3P blok met 3mm ophoging
Van Zeebodem overgenomen.
15 januari 2016 om 19:29 #283303zevenenergie :
Dat ziet er allemaal jammie uit, leuk om zo,n stapel blokjes te hebben liggen.Ik vind de citta met de crossbandjes ook leuk, maar die uitlaat mag wel eens gestraald worden.
Het lijkt erg, maar het is grotendeels vliegroest. Dat kan wel mooi geschuurd en gepolijst worden.
15 januari 2016 om 19:48 #283302Zonde van dat dekseltje gelukkig heeft martino een aantal op voorraad dus dat is een thuiswedstrijdje lijkt me.
Leuk dat er nu toch gewerkt wordt aan de brommer werd stiekem ook wel eens tijd natuurlijk ghehe!Overigens is dat inderdaad een eurocilindro inlaatje of simo replica aangezien simonini alleen met de S er in heeft geproduceerd en hiermee geassocieerd te worden. (Had ze tijdje terug hier n.l over gemaild) dit i.v.m het feit dat passingen anders staan bij sommige zoals ook de schroefgaten op andere afstanden staan.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.