- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 63 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 2 maanden geleden door mean-machine.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 april 2015 om 19:46 #283408
Sprocatti 3P Rotary Valve 48mm Simonini

Grootste aanpassingen van carter zijn klaar, smeerkanalen, spoelers, inlaat, nog even schuurpapiertje en dan alles wassen.
Morgen nieuwe lagers om de krukas en eens kijken of dit Sprocatti carter met soepel draaiend krukas dicht gedraaid kan worden zodat pasvlak van cilindervoet mooi gelijk is.
Morgen verder
TICKLING BARN21 april 2015 om 20:03 #283409En terwijl Arnold daar mee bezig was, liep ik alvast vooruit en heb voor het Sprocatti 3P Reed Valve motorblokje, dat ik van Popko had overgenomen, twee nieuwe spruitstukjes getekend, eentje voor een 21mm carb en de ander voor een 30mm carb.
Het enige wat nu nog ontbreekt is een membraan. Ik ben nog opzoek naar een leuk 4-kleps membraan dat in de inlaat past. Afstand tussen de horizontale boutgaten is 40mm, en tussen de verticale 35mm. Als iemand iets weet, hoor ik het graag!

24mm buitendiamater, 21mm binnendiameter

34mm buitendiamater, 31mm binnendiameter

22 april 2015 om 12:12 #283264Mooie plaatjes hier! 8) Inmiddels heb je heel wat mooie blokjes in je verzameling Fredzzz
Succes allebei met het verder opbouwen van dit unieke blokje. Wat de Sprocatti 3P Reed Valve betreft..heb het niet nagemeten maar heb je al een vierklepsmembraan van Malossi (RV) geprobeerd?? Met een beetje geluk komt dat in dit carter ook mooi uit.
22 april 2015 om 15:19 #283411El Citta :
Mooie plaatjes hier! 8) Inmiddels heb je heel wat mooie blokjes in je verzameling Fredzzz
Succes allebei met het verder opbouwen van dit unieke blokje. Wat de Sprocatti 3P Reed Valve betreft..heb het niet nagemeten maar heb je al een vierklepsmembraan van Malossi (RV) geprobeerd?? Met een beetje geluk komt dat in dit carter ook mooi uit.
Ik had thuis al een 4-kleps Malossi memrbaan geprobeerd, maar ik ben me niet zeker of deze van een RV afkomstig was. Ik ga het eens onderzoeken!
22 april 2015 om 18:30 #283225Denk je niet dat 30mm carb een beetje overkill is? Op mijn Honda MT125cc was een 24 al aan de grote kant.
22 april 2015 om 21:28 #283412vincent198 :
Denk je niet dat 30mm carb een beetje overkill is? Op mijn Honda MT125cc was een 24 al aan de grote kant.Ja, dat denk ik eigenlijk ook wel, maar met dat 31mm spruitstuk heb ik dan wel de mogelijkheid om bijv. een 24mm te pakken, wat niet kan met het 21mm binnendiameter spruitstuk.
23 april 2015 om 09:00 #283413Sprocatti 3P Rotary Valve 48mm Simonini

Het Rotor Sprocatti blok zit inelkaar, ging niet makkelijk want als ik de kruk soepel draaiend had was het cilinder pas vlak niet mooi recht, en als ik het pas vlak mooi recht vast draaide dan draaide de kruk weer zwaar.
Na 3x de carter bouten los te hebben gehad en weer warm stoken ben ik begonnen met tikken en schrikken van de krukas met een hamertje, ineens hoor ik een harde tik uit het blok komen en dus schoot één van de lagers recht in zijn lager passing.
Kon nu het carter recht en vlak dicht draaien met een soepel draaiende krukas.
De verhalen dat Sprocatti blokken moeizaam sleutelen is klopt wel aardig, je moet ze gewoon met iets meer kracht en aandringen aanpakken :lol
Nu hopen dat het blok al die kracht dubbel en dwars terug geeft

Met een 1mm spacer aan de cilindervoet vind ik dat de compressie ruimte nog steeds wat aan de kleine kant, denk dat ik aan beide zijden van de spacer een pakking maak om zo de verbranding ruimte te vergroten.
Volgende stap is cilinder kietelen :p want weet nu veel nauwkeuriger waar de onderste en bovenste dode punten van de zuiger zich bevinden en waar de inlaat opent en sluit ten opzichte van de cilinder timing/poorterij.
Sprocatti 3P Reed Valve
Denk dat een 21mm binnendiameter spruitstuk ruim voldoende is en kun je ook nog een 19mm gebruiken + dat een 24mm Carb of dikker niet meer in het frame past.
En dat het spruitstuk vloeiend zou moeten verlopen van rond 21mm naar de rechthoekige binnendiameter van het te gebruiken membraan.TICKLING BARN23 april 2015 om 11:07 #283414Ziet er goed uit Arnold

Ben benieuwd hoe dit beest gaat klinken als het straks tot leven komen:duivel23 april 2015 om 14:28 #283410Mooie update’s weer dat laatste tijd heren
Ik geniet er steeds weer van 🙂24 april 2015 om 08:57 #283415Ik heb gisteren even mogen kijken bij de Sproccati blokjes =)en heb heel wat opgestoken over de verschillende blokjes van Sproccati.
Enige schijf die ik tot nu toe had gezien op een vespa was van een schijfrem en niet van een inlaat 🙂
Was erg interessant! Bedankt!
24 april 2015 om 10:37 #283416Sprocatti 3P Rotary Valve 48mm Simonini
Tussen het cilinder kietelen door(als ik kramp in de vingers krijg) begin ik het blok verder op te bouwen, Rotorhuis is nu dicht met zelfgemaakte pakkingen en alvast een testje gedaan. Rotor draait vrij rond zonder ergens aan te schuren of te schrapen en bij dichte inlaat blijft de 2-Takt olie gewoon in de inlaat staan zonder dat het wegstroomt. Komt natuurlijk ook omdat de olie koud, dik en van zichzelf grote kleefkracht heeft.

Olie stond er na 10 minuten nog in dus de pakking voor het rotorhuis is precies de goede dikte.

En zo ziet het eruit als je de inlaat even open draait en de olie het blok in laat lopen.
De Rotor steekt altijd een beetje uit om zo smering te vangen en olie meeneemt het rotorhuis in.
Ontsteking alvast gemonteerd om te kijken of alles netjes naar behoren past en werkt.

Alles lijkt in orde te zijn behalve de stekker voor de verlichting blijf niet geborgd zitten.

Vliegwiel draait mooi rond zonder iets te raken, gaat goed

Laatste foto laat goed zien hoe 3 soorten aluminium met elk hun eigen specifieke eigenschappen samen komen.8)
TICKLING BARN24 april 2015 om 11:40 #283417Mooie updates en foto’s Het ziet er allemaal piekfijn uit!
24 april 2015 om 11:48 #283418Mooi groot gat voor al die gassen! :duivel
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel24 april 2015 om 13:16 #283419Mooie foto’s Arnold en je houdt ons mooi in spanning ;)!
26 april 2015 om 18:11 #283420Dit is het echte werk:D
Mooi spul
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.