- Dit onderwerp bevat 355 reacties, 63 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 2 maanden geleden door mean-machine.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 augustus 2013 om 22:56 #261885
Beste leden, de meesten van jullie kennen me nog wel van vroeger. Ik ben hier op een niet al te leuke wijze van het forum vertrokken. Daar wil ik allereerst mijn excuses voor aanbieden, ook persoonlijk aan de admins/mods die ik eventueel heb beledigd.
Voor wie het interesseert, in al die tijd heb ik zeker niet stilgestaan. Stoppen met de Vespa/Piaggio hobby zit er voor mij zeker niet in. Na een lange tijd miste ik het forum toch ook wel een beetje, vandaar de “come-back”, als ik het al zo noemen mag.
Ik ben hier alleen om mijn projecten, meningen en ervaringen te delen – deze keer zonder de arrogante manier die ik vroeger hanteerde.
Ik hoop dat jullie mij wederom welkom heten. Enough talk. Voor de genen die mij nog niet kennen:
Frederick, 23 jaar, woonachtig in Groningen, al bezig met de Vespa’s sinds 9 à 10 jaar schat ik.
In de afgelopen tijd heb ik veel verschillende projecten en brommers gehad, van scooters tot schakelbrommers, maar de meeste aandacht besteedde ik toch echt aan Citta’s en Ciao’s.
Hier een aantal van mijn brommers en projecten die ik heb of heb gehad.
Simonini Ciao “100cc”

Simonini Citta “100cc”

Polini Evo 46 LC Vario Citta

Heuvel Triple Ciao

Vespa (Rebel) Si. Polini Evo H20.
Over gekocht van een kennis uit Groningen

“Standaard” 50DR Vario vervoers-Citta

Naast alle brommers ben ik ook bezig met een motor-projectje. Suzuki LS650 (Savage) bobber.

Ik kan zo nog wel een poos doorgaan, maar dit topic draait meer om de leukere projecten waarmee ik momenteel bezig ben.
[center]HUIDIGE PROJECTEN[/center]
Sprocatti Rotary Valve
Toen ik van het forum “vetrok” was ik bezig met de Sprocatti Citta, of SproCitta. Er ging een keer een verhaal rond dat deze uit mijn schuur was gejat. Nee hoor, dit ding staat gewoon in m’n slaapkamer, zou ik nooit in m’n schuur laten staan :). Ook hoorde ik een keer een verhaal dat ik deze Citta had geslagen met een hamer omdat ik er in een bocht mee onderuit ging; never happened, maar wel leuk om te zien hoe creatief sommigen zijn :).– Sprocatti Rotary Valve Engine
– 50mm Parmakit cilinder
– 46mm slag krukas
– Dell’orto VHSH30
– Sprocatti (“opmaat”) uitlaat, verchromed
– HPI Uni binnenrotor (2-curves)Met deze Citta sta ik af en toe op verschillende tweewieler beurzen en shows.

Sprocatti Kickstart Reed Valve
Naast dit projectje ben ik ook bezig met een kickstart Sprocatti Reed Valve MHR BIG BORE, overgekocht van Guus (van dit forum geloof ik).Doel: 20+ PK (op het achterwiel).
Dit blok was nog minder plug&play dan de Sprocatti Rotary Valve. Volle wangen krukas moest natuurlijk bewerkt worden; kickstart-as moest er in geperst worden. Kleine carter moest bewerkt worden voor kickstart ronsel (opzich vrij simpel, uitdraaien en gaatjes boren+tappen).
Ik moest er wel een ophoogplaat voor maken (voor het kickstart ronseltje) omdat de kickstart-as te hoog kwam te liggen.
Ik weet nog niet onder welke brommer ik dit blok ga zetten.
– Sprocatti Reed Valve Engine
– 46mm slag krukas (aangepast, langere drijfstang van een Kreidler/Zundapp, kickstart-as van een std. Kickstart 5* krukas)
– 21mm carburateur
– HPI binnenrotor
– Uitlaat: nog geen, waarschijnlijk volledig opmaat.

SimoCitta
Daarnaast ben ik nog bezig met een Simonini 4-taps Citta. Deze is voor JMPB.– Simonini 4-taps
– Malossi spruitstuk
– HPI binnenrotor
– Carb: momenteel nog std., maar wordt een 24mm vlak.
– Fabrizi EvolutionHier heb ik een Honda Camino cilinderkop voor aangepast (4 tapeindes uitgeboord, en uitgedraait tot 47.6mm).
In een Honda Camino cilinderkop zit een decompresseur, iets wat niet in een standaard Simonini nieuwe type cilinderkop zit. Met de Sprocatti Roterende Inlaat Citta heb ik al eerder gehad dat de krukasmoer afbrak (met krukas-schroefdraad) omdat ik hem startte met de boormachine, ook omdat er geen decompresseur in zit).
De bijgeleverde Simonini cilinderkop is ook al bewerkt, en daar zit nu ook een decompresseur in.
Er is voldoende ruimte om dit er in te maken. Cilinderkop schuin inspannen of schuin inboren. Er kan een Sparta Lucky decompresseur gebruikt worden. Hiervoor moet men ook nog schroefdraad tappen – simpel zat dus. Er moet wel een aantal koelvinnen weg gefreesd worden (foto’s volgen!).

Ik zal deze project page houden, en geen 15 perso’s aanmaken voor al mijn projecten. Foto’s en video’s van alles volgen binnenkort.
6 augustus 2013 om 08:03 #282795Heel, heel mooi werk! Het is wel duidelijk dat je de hobby serieus neemt en kan me dan ook goed voorstellen dat je dat wilt delen!
Ik ken je niet maar ik vind wel dat een mens recht heeft op een tweede kans!
6 augustus 2013 om 08:18 #282796Welkom terug.
Mooie projecten wederom.
6 augustus 2013 om 09:34 #282797Lekkere projecten en welkom terug man
6 augustus 2013 om 09:57 #282798Hoi fredzzz 2.0 😉 welkom terug en hoop nog veel mooie dingen in deze perso voorbij te zien komen….
6 augustus 2013 om 10:31 #282799Ik weet het nog wel toen je mij spotte in een café begin 2013.. Mooie bezienswaardigheden en als ik terug uit Thailand ben dan gaan we zeker even meeten!
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel6 augustus 2013 om 10:48 #282800Nice fred ennuh rijdt de sprocatti citta al een beetje?
6 augustus 2013 om 13:13 #282801Mooi en netjes werk allemaal Fred.!
We ontmoeten elkaar vast en zeker een keer 😉6 augustus 2013 om 14:42 #282802Cool, like your Sprocatti projects.
6 augustus 2013 om 18:04 #282803Je hebt daar leuk spul liggen Fred

Ik ben vooral erg benieuwd naar een filmpje van de Tripple Ciao, loopt deze momenteel?
6 augustus 2013 om 18:12 #282804Herr FlicK :
Ik weet het nog wel toen je mij spotte in een café begin 2013.. Mooie bezienswaardigheden en als ik terug uit Thailand ben dan gaan we zeker even meeten!Ja, ik moest toch even 5 keer kijken of jij het wel was ;). Doen we, wanneer ben je terug?
hansieb :
Nice fred ennuh rijdt de sprocatti citta al een beetje?Hansie! Ja, heb hem lopend weg gelegd. Met de PVL ontsteking liep die opzich prima, maar heb toch voor een HPI gekozen. Toen liep die heerlijk, nog met een PHBG 30 rondschuif. Bij het zoveelste keer starten brak de krukasmoer (met een hele 8mm krukasdraad) af. Het draad steekt nu tot even hoog als de gradenplaat van de vario, dus een moer erop draaien kan niet meer.
Ik hoop nu een andere oplossing te hebben gevonden, omdat ik toch niet een nieuwe krukas wilde kopen. Ik heb nu 3D moeren gekocht, met een hogere sterkteklasse, en deze afgedraaid zodat ze als het ware in de vario vallen (tot aan waar het schroefdraad ophoudt). Onder de 3D moer komt een ring te zitten die de gradenplaat aanklemt. In de 3D moer wordt een moer ingedraaid, en hierop komt dan de boormachine of startmotor met sleuteldop om het blok aan te slingeren. Zo zouden de krachten die van de boormachine worden doorgevoerd beter verdeeld moeten worden, en als er iets afbreekt dan is het hopelijk de moer die in de 3D moer zit, wat dan niet zo erg zou zijn.Als iemand andere ideeen heeft hoor ik het graag!
Daarnaast is het zo dat de Parmakit cilinder die hier bij werd geleverd, die ook verkrijgbaar is voor een KTM65 (maar dan dus met een kleinere boring), geen o-ring pakking heeft in de uitwisselbare binnenkop. Het is nu wel zo dat je hem kan afdichten met vloeibare pakking of een pakking stampen, maar waterdicht was het niet. Ik heb meerdere keren na het rijden KVS in de verbrandingskamer aangetroffen, al was het maar een klein beetje. Hier heb ik nu een o-ring voor gepakt, en de binnenkop uitgedraaid zodat de o-ring erin past en alles afsluit. De “buitenkop” zal gewoon met vloeibare siliconen pakking afgesloten worden.
Volgende week ga ik het blok proberen te starten, icm de nog niet geteste 30 VHSH carb. Video’s en foto’s volgen uiteraard dan.
Ook ga ik het Simonini 4T blok testen met de decompresseur in de cilinderkop. Kijken wat leuker loopt :).
6 augustus 2013 om 18:21 #282805Florian! :
Je hebt daar leuk spul liggen Fred
Ik ben vooral erg benieuwd naar een filmpje van de Tripple Ciao, loopt deze momenteel?
Ja, hier heb ik wel filmpjes van.
Hij loopt als een beest, maar nog lang niet perfect.
Het is zelfs een beetje vergelijkbaar als op een scooter rijden met lachgas. De twee 13/13 carburateurs (èèntje op de Speed Engine achter, en eentje aan de zijkant [membraan]) lopen op het std. gashendeltje. De 18mm carb, die op de 42mm ALU zit via een Puch Maxi membraan, is te bedienen via de “aanloophendel”. Als je 40 rijdt met enkel de twee 13/13’s en dan de 18mm inschakeld gaat die op z’n achterwiel.
De 18mm carb die er nu op zit wordt vervangen. Hier komt een nieuwe op omdat van deze de choke stuk is gegaan en het schroefdraad van de chokebedining in de carb dol is. Daarnaast past er een grotere carb op. Aldus mijn berekeningen van de inlaat en de Puch Maxi 4-kleps membraan afmetingen moet er een carb met een maximale grootte van 18.5mm a 19mm op kunnen.
Hij trilt wel wat meer sinds ik er een Pinasco (elec.) vliegwiel op heb gezet. Volgende plannen zijn dus om de krukas uit te klokken (indien nodig), het vliegwiel te balanceren (indien dat de oorzaak is van het trillen) en er dus een nieuwe 18 of 19mm carb op te zetten.
6 augustus 2013 om 18:46 #282685Dat kan wel kloppen dat je met een Pinasco vliegwiel meer trillingen hebt. De Pinasco vliegwielen zijn namelijk gebalanceerd op volwang krukassen.
Ik ben erg benieuwd naar een filmpje, of gewoon een keer mee komen toeren
7 augustus 2013 om 09:04 #281436Zeer tof om dit allemaal te lezen! Welkom terug ook, ik ken je naam alleen maar van horen hier op het forum 😉
Prachtig om te zien, al die machines 😉Die Heuvel Ciao, heb jij die zelf opgebouwd of heb je hem overgenomen van Heuvel?
En voor de rest, filmpjes van de werkende Sprocatti zouden zeer welkom zijn 😉
Keep up the nice work!
7 augustus 2013 om 11:03 #282806Die oranje met zwarte citta heb ik nu haha
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.