Home › Forums › Techniek › Framedelen › Frame Citta zelf spuiten.
- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 7 maanden geleden door Veening.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 augustus 2021 om 11:30 #811511
Beste Forumleden,
Ik heb recent een project citta aangeschaft. De citta kan wel een verf laagje gebruiken.
De brommer zal niet extreem veel gebruikt worden, dus ik wil hem zelf spuiten.
Nu heb ik zelf al wat huiswerk gedaan, maar vroeg me toch af of er mensen waren op het forum met een vrij simpel stappen plan. Ik wil hem zelf spuiten, dus niet aankomen met poedercoaten XD.Het frame is wat roestig, niet heel erg. Halve lak zit er nog op, de andere helft er afgebladerd.
Alvast bedankt !
5 augustus 2021 om 13:06 #811513Dat is niet zelf te schuren, afbijt, of wat ook.
Breng alles compleet gedemonteerd naar de zandstraler.
Vraag of ze daar ook (epoxy)primer spuiten, laat dat dan ook doen.
Na het stralen roest het direct!Doen ze dat niet, moet je t frame direct na het stralen op halen,
niet met blote handen pakken (zuur en zout=roest), niet in vochtige ruimten,
niet nat worden, niet in vochtig weer,
kortom hij moet na het stralen direct beschermd worden, dus snel in de primer.Daarna gewoon verder met kleurlak, blanke lak enz.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.5 augustus 2021 om 20:15 #811517Als je het niet laat zandstralen raad ik jou aan om een clean schijf te gebruiken van HBM. Dit is een soort harde scotch brite schijf voor op de slijptol die (bijna) geen metaal opvreet. De verf of coating is er zo vanaf. Als je geen haakse slijper hebt kun je ook staalborstels gebruiken voor op de boormachine. Nadeel van die schijf is dat je niet in alle hoekjes kan komen.
Succes met jouw project!
De beste manier is zoals Wim al heeft gezegd.
Stralen
2k epoxy primer 2 lagen 1 tot 2 uur laten drogen niet schuren tussen de lagen
3 lagen verf elke laag 10 a 15 minuten laten drogen voor volgende laag. Niet schuren!Daarna 2 a 3 lagen 2k blanke lak. Ik zou daarvoor de spraymax 2k nemen. Echt bizar goede blanke lak en die spuitbussen spuiten zo goed dat het niet te onderscheiden is van een spuit pistool. Wederom niet schuren tussen de lagen. Zorg wel dat je binnen 15 minuten de volgende laag aanbrengt.
Zorg ervoor dat je spuitbussen goed op temperatuur zijn.
http://www.nonpaints.com. Daar heb je goede kwaliteit verf en vooral goede spuitbussen. Met mooi spuit beeld en goede druk op de bussen. Ook sputteren deze bussen nauwelijks. Ik was heel erg tevreden
Voor de plastic kappen. Goed ontvetten. Daarna goed schuren met p320 p400 en p600. Daarna goed stofvrij maken. Ontvetten en inspuiten met siliconen verwijderaar. Daarna adhesion promotor 1 laag en daarna zoals boven beschreven.

Je kan buiten spuiten met windstil weer. Voordeel is dat je volop licht hebt zodat je goed kan zien wat je doet. Nadeel is toch wel meer stof vliegjes en dergelijke. Ik heb een soort spuit cabine gemaakt in mijn schuur

succes met spuiten!
Groet revo.
6 augustus 2021 om 13:41 #811533Mocht je voor simpelere kleuren gaan kun je ipv de 3 lagen verf + 2 á 3 lagen 2k blanke lak zoals Revo beschrijft ook voor een 2k lak in kleur gaan. Dit scheelt lagen en dus geld en je krijgt er een net zo’n sterke laklaag voor terug.
Ik heb onderstaande in 2k lak in RAL kleuren van Spraymax gedaan. Dit zit in dezelfde spuitbussen als de 2k blanke lak die Revo aanbeveelt.
Als je niet fancy dingen als metallic of candy lak wilt is het een goed alternatief. Mocht je dat wel willen, sluit ik mij bij Revo aan, dat is bijna precies hoe ik metallic lak op mijn motoren gespoten heb.

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.