Home › Forums › Mening & ervaring › Poelies › Fabrizi Getande poelie + koppeling
- Dit onderwerp bevat 45 reacties, 17 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren, 6 maanden geleden door Erik J.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
1 januari 2016 om 19:47 #149013
Avond allemaal, we hebben een nieuw jaar dus tijd voor een topic om jullie de winterdip door te helpen!
Ik kreeg een tijdje terug van Martino wat folders toegestuurd, die heb ik even uitvoerig bestudeerd en uj kwam iets leuks tegen waar op deze site voor zover ik weet eigenlijk nooit aandacht aan besteed is.
In de Fabrizi folder kwam ik de volgende set tegen:

De getande snaren kennen we natuurlijk allemaal, de meningen erover zijn verdeeld maar dit is meer!
Zowel de koppeling als de achterste poelie zijn getand, en in combinatie met een getande snaar zal dat vooral op flink opgevoerde setups echt een hoop winst op kunnen leveren lijkt mij. Op toeren gaan onze v snaren namelijk erg veel slippen, en hier gaat naar mijn weten echt een hoop kracht verloren.
En dat is naar mijn idee ook de reden dat de moderne fietsen en electrische fietsen met riemaandrijving ook een gekartelde snaar hebben, zie:

Volgens de tekst in de folder van Fabrizi zou hiermee een topsnelheid van 135 mogelijk moeten zijn, en in het vakje staat ook dat het hele systeem in meerdere maten leverbaar is.
Ik ben wel nieuwsgierig naar wat het nou echt oplevert, en eigenlijk vind ik het bijzonder dat dit product schijnbaar nooit echt populair is geworden. Een mogelijke reden is de prijs, 189000 Lire zonder verzendkosten = 97 euro. Dat is een hoop geld, zeker in het Italie van de jaren 80/90.
Erg interessant allemaal dus, maar de vraag is nu natuurlijk, is er iemand die dit wel eens ergens gezien heeft? Of er wellicht zelf ervaring mee heeft?
Wellicht dat zoiets als dit met de techniek van nu zelfs hobbymatig te produceren valt?
Zeker de poelie zou met een 3d printer toch te maken moeten zijn, ik heb daar zelf niet echt verstand van maar wellicht dat iemand er eens naar wil kijken?
1 januari 2016 om 20:37 #152593Je kunt allerlei poelies gewoon kopen. Zie http://www.gatescarbondrive.com/products/overview voor de fiets producten. Geen idee of fabrizzi daar gebruik van maakt. Voor de industiele markt zijn hier voorbeelden:http://www.ammeraalbeltech.nl
Ik zou een standaard poelie proberen. Misschien is zelfs wel een versie met de goede diameter en spiebaan te koop. Anders een dichte kopen en alleen het gat en spiebaan trekken.
*edit* bovenstaande was met vario in gedachte. Ter vervanging van een poelie systeem denk ik: schijven van een oude koppeling afdraaien en een poelie erop persen. De achterste wordt uitzoeken om hem dun genoeg te krijgen, maar als fabrizzi het kan, dan kunnen wij het ook wel.
Lijkt me eigenlijk wel goed te doen.
1 januari 2016 om 22:42 #152594Dank je wilk1985 voor deze info:)
Ik heb een tijdje op het idee gekauwd zelf zo,n setje te maken.
Een normale koppeling heeft niet genoeg ruimte om er een getande poelie op te bouwen. Dus moet je een simonini koppeling nemen kost 59 euro. Dan de juiste poelies vinden en kopen (kassa) en ombouwen zo dat ze passen, daar zit aardig wat werk in.De getande snaren hebben een iets hoger rendement dan V snaren, en bij hoge toeren tallen word dit verschil steeds groter. De getande snaren zijn bovendien minder elastisch, en dit is een groot voordeel, want de motor geeft zijn vermogen in een korte puls af. Deze puls gaat verloren in een elastische snaar. Dat is de rede waarom een lichter vliegwiel soms een lagere topsnelheid geeft.
Dit probleem doet zich niet voor bij een elektromotor die een constant koppel voortbrengt.Ik heb een opgevoerde DR43 mm en deze vreet al Vsnaren omdat hij slipt. Dat valt volledig weg met een getande snaar.
Om kort te gaan, een getande riem is ideaal voor de overbrenging en ik vind 97 euro wel veel geld maar zelf maken is duurder en niet voor iedereen weggelegd.
Edit: Ik heb gespeurd op de site van Fabrizi maar kan daar niets terug vinden van deze setjes, maar mijn Italiaans is ook echt heel beroert. De engels versie van de site werkt niet. Heeft iemand het al gevonden?
2 januari 2016 om 13:03 #152595Das een leuk setje voor de heb

(alleen denk ik niet dat het nog te vinden is)
En de poelies lijken van aluminium. Dus die zullen waarschijnlijk net zoals de poelies van de 2/3speed Superbravo setjes slijten als een malle.@Zevenenergie
De Fabrizi site word niet onderhouden, dus daar zal je weinig tot niks vinden.
En alles wat er nog zichtbaar is zal zeer waarschijnlijk niet leverbaar zijn.2 januari 2016 om 19:35 #152596Ik had ook niet verwacht dat het bij Fabrizi nog te vinden zou zijn, de volder is van eind jaren 80 begin jaren 90 dus dit is allang niet meer in productie helaas…
Toch bijzonder dat niemand van ons er wel eens een gezien heeft, ik betwijfel of deze setjes hun weg ooit naar Nederland gevonden hebben.
2 januari 2016 om 19:47 #152597Dat is een leuk setje weer eens iets anders maar vind dit maar is 😛
Ik kende het wel op een fiets stond zelfs op YouTube.
Ik ben zelf al jaren aan het stoeien met het idee om het met een ketting en tandwielen te gaan proberen maar ik heb helaas niet de werkplaats en knowhow om dit te verwezenlijken.Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi2 januari 2016 om 21:22 #152598Dit ga ik zeker binnenkort eens testen
3 januari 2016 om 18:49 #152600hehe, no bad idea.
I just ordered two tooth poelies for a 9mm wide tooth drive belt. Maybe I can combine them with standard clutch bell and poeli.:D
6 januari 2016 om 16:21 #1525766 januari 2016 om 16:31 #152578lijkt er verdacht veel op. Wat een prijs ook 220e:?
Die ga ik toch zeker goedkoper maken
6 januari 2016 om 16:33 #152579Frankp :
lijkt er verdacht veel op. Wat een prijs ook 220e:?Die ga ik toch zeker goedkoper maken
Ja, omdat het zeldzaam is.
Ik vraag me dan af wat dit volgende onderdeel is (van dezelfde verkoper). Ik zie allee neen koppeling en een snaar, maar om nou 80 euro te vragen omdat er een EuroCilindro doosje bij zit?!
6 januari 2016 om 17:58 #152581Die prijs is niet normaal en zeker niet met die eraan gekluste achterpoelie dat lijkt nergens op 😛
Kom op boys dat kan iemand van jullie zeker beter ik ben wel in de markt voor een setje 😉Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi6 januari 2016 om 19:16 #152582lightlord :
Die prijs is niet normaal en zeker niet met die eraan gekluste achterpoelie dat lijkt nergens op 😛
Kom op boys dat kan iemand van jullie zeker beter ik ben wel in de markt voor een setje 😉Ben al bezig 😉
Ik denk trouwens dat die poelie wel degelijk een functie heeft zo, met die schroeven. Ik ga er maar vanuit dat je zodoende de “getande schijven”, om het maar zo te noemen, kunt uitwisselen met andere maten.
6 januari 2016 om 19:20 #152583Ja de functie snap ik maar het ziet er een beetje goedkoop uit voor zo’n groot merk als fabrizi.
Kijk als wij dit doen is daar niets mis mee als het maar functioneel is
Je ware pubertijd duurt je leven lang
Lightlord's Dizzy/Gypsi6 januari 2016 om 19:27 #152584lightlord :
Ja de functie snap ik maar het ziet er een beetje goedkoop uit voor zo’n groot merk als fabrizi.
Kijk als wij dit doen is daar niets mis mee als het maar functioneel is
Zit wat in! Alhoewel, dan is weer te zeggen dat dit onderdeel uit de jaren 80 komt en niet CNC geproduceerd is. Afwerking was toen waarschijnlijk minder belangrijk.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.