Vespa-Ciao.NL
:: Damusic2me Oude si ? nieuw leven!

Home Forums Perso’s Projecten Damusic2me Oude si ? nieuw leven!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 60)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Moderator

P.S. Kan iemand mij vertellen waar dat ding dat rechts ligt voor is?

Dat vind ik een van de mooiste tooltjes bedacht. In eerste instantie is het ervoor om je motorschermen mee los te draaien. Jaja en wat moet je eerst los halen om bij dit gereedschapsetje te komen? :@ Dan zitten er nog uitsparingen in om moertjes, ik dacht m10 en m13 los te kunnen draaien.

damusic2me
      Topic starter

Met dat setje kan je volgens mij de meeste problemen onderweg wel oplossen. Bandenplak setje er bij, en je komt echt een heel eind. Voor correctheid heb ik m trouwens weer gewoon terug gestopt. Misschien heb ik t nog wel eens nodig.

@martino ik maak geen gaatjes in mijn luchtfilter, dat lijkt me niet goed voor t doel van de filter, en ik vermoed ook, met mijn mazzel, dat er binnen no time zand o.i.d. langs t filter gaat.
        Ik wil met deze SI uiteindelijk dagelijks op en neer rijden tussen Arnhem en Apeldoorn, zo’n 30km, en dat vind ik net iets te ver lopen.
        Ik heb toch nog even t achterwiel er af gehaald vandaag,

Nu ziet t er een stuk schoner uit b.t.w. ik heb alleen de gave om te vergeten foto’s te maken als ik t schoon heb gemaakt. Ik maak dan ook eigenlijk de foto’s om een archief te hebben hoe dingen zaten. Maar goed, olie bijgevuld, wiel weer terug gezet, poelie er weer op. Misschien ooit nog s reviseren, maar daar heb ik even niet de ruimte en de apparatuur voor

Todo list:
        Rem en gaskabels vervangen,+ buitenkabels. gewoon omdat ze 20 jaar oud zijn, en dus vanzelf een keer op een fout moment knappen.
        Gashendel heeft speling, openhalen, mogelijk ook vervangen.
        Verlichting voorzien van halogeen. (Veel licht is goed)
        Binnenbanden + ventiel vervangen, ook 20 jaar oud.
        v snaar vervangen.
        Mogelijkheden bekijken voor een remlicht (Vespa SI heeft standaard geen remlicht zag ik)
        reflectoren, of reflector stickers op de zijkanten zetten.
        Oh en spatborden spuiten en terug plaatsen

Geen idee of meer mensen hier last van hebben, maar ik merk met deze kou dat spuiten echt een drama wordt.

Martino
        Moderator

Je zal voor de grap eens je “Luchtfilter” beter moeten bekijken, dan snap je niet waarom het eigenlijk een “filter” wordt genoemd. Ook zie je dat er al gaten in zitten om voor de luchttoevoer te zorgen. 😉

damusic2me
          Topic starter

Vandaag eindelijk weer tijd om aan de SI te sleutelen.

De missie van de dag: Het blok er onderuit, en schoonmaken.

Het begon vrij goed, de cylinder ziet er goed uit imo:

Beetje aanslag, maar niks spannends:

Carter na enige ruzie los gekregen:

En netjes schoon geborsteld.

Na deze poets en borstel dag zag ik bij het terugplaatsen van de cylinderkop, dat t spanveertje er niet goed in zit:

Geen idee of t op de foto te zien is, maar een deel van t veertje wil niet de groef in, heb m al een zetje gegeven en zo, maar toen ik m er ter inspectie uithaalde, zag ik dat ie vervormd is.
            T risico dat ie los schiet wil ik niet nemen dus er komt een nieuwe in.
            Verder zag ik ook dat t kabeltje naar de bobine niet goed meer is (is half door) en heb ik nog de bougie kabel vervangen door een rood kabeltje. Ziet er leuk uit, verder geen toegevoegde waarde denk ik. vonk is vonk tenslotte 😉

damusic2me
            Topic starter

Iemand nog een tip hoe e de buitenkant van t blok weer netjes krijgt trouwens? Is ook na een staalborstel beurtje nog een beetje roest bruin op sommige punten.
              Gelijk nog maar wat spulletjes besteld via jmpb.(pakkingen, en de bloody veertjes) zal s zien of dat sneller gaat dan via q-parts.
              Als iemand nog een goeie spuiter weet in regio Apeldoorn hou ik me ook aanbevolen.

Flippo
              Donateur

Ik weet dat Florian altijd petroleum gebruikt voor z’n blokjes schoon te maken, en die zien er daarna altijd gloedje nieuw uit!
                Als je z’n perso gebkijkt kun je wel zien hoe schoon en mooi die zijn. :lol

En voor de pistonpenclipjes kun je het beste deze bestellen: Klik

Edit;
                JoeriH, als je door z’n perso bladert zie je meer voorbeelden van carters die hij heeft schoongemaakt. Natuurlijk zien ze er met een laklaagje helemaal als nieuw uit, maar dat is niet waar ik op doel. :lol

JoeriH
                Bijdrager

Benzine e.d. krijg je het inderdaad het beste mee schoon.

nou staat er bij Florian:

Carters helemaal gereinigd met petroleum. Daarna een laklaagje gegeven.

Dus niet alleen petroleum.

damusic2me
                  Topic starter

Staalborstels en schuurpapiertje vind ik voor nu wel even genoeg.

Morgen t blokje maar weer s in elkaar zetten.
                    Alles is nu netjes schoon, misschien lak ik t blokje nog wel even, met name om er voor te zorgen dat ie minder last van roest krijgt. Ik verwacht dat t blokje wat natter blijft door een plastic zwarte beschermkap die er op zit. Zo verdampt het water van een regenbuitje minder snel natuurlijk, maar verbrand je ook je kuiten niet in de zomer.. (Wat ook wel weer wat waard is)
                    Morgen heb ik hopelijk weer wat sleuteltijd, het doel is dan om het blok te spuiten, en apart te leggen, dan ook even de originele uitlaat overspuiten zodat t er voor de rdw keuring tenminste ook weer netjes uit ziet, en daarna, mocht ik echt tijd te veel hebben, de schokbrekers strippen en spuiten. Dit alles natuurlijk als het weer een beetje mee werkt.
                    bij min zoveel ga ik gewoon niet spuiten, t komt er dan nooit lekker op te zitten.

Oh en voor ik t vergeet (ik zag m nergens vermeld) beginner tip zoveel: om t blok van een SI af te halen, kantel m naar beneden, dan heb je genoeg speling.

Oh en mocht iemand dit zo weten: wat voor claxon hoort er op een SI? heb er nu een bel op zitten, dat werkt, maar een claxon vind ik leuker. ik gok een 6V uitvoering, maar zeker weet ik t niet.

JoeriH
                    Bijdrager

Claxon (klik)

Let er wel op dat aangezien je cp rijdt je toeter het niet zal doen als je licht brand.

Guido
                      Donateur

Je kan met een toeter, accu en een schakelaar in een geïsoleerd circuit wat maken (had ik ook)

damusic2me
                        Topic starter

Vandaag eindelijk weer tijd gehad voor wat prutswerk, en de SI maar weer in elkaar gezet. Startte naar enig zweet en loopwerk weer, maar loopt niet lekker.
                          Stationair, ok, maar als je vervolgens de gashandel open trekt, dan is t alsof ie verzuipt, of te weinig benzine krijgt.. onduidelijk welke van de 2. Als ik m vrij laat lopen gaat ie prima.
                          als je m met choke aan rustig op snelheid laat komen, dan wil ie er wel als een kanon vandoor. heb sproeier default, 45, 47 en 49 geprobeerd, en ik merk geen verschil gek genoeg.
                          Mocht iemand ideeën hebben, laat maar horen, ik pruts nog wel ff door.
                          Bij de laatste test knapt alleen op de carb. zo’n metalen lipje wat de gaskabel vasthoudt.. dat is me nog nooit overkomen, maar goed, noem t aluminium moeheid. misschien straks nog maar even vervangen, maar toen was ik wel ff klaar.

damusic2me
                          Topic starter

Opgelost, bleek roest in de carb filter te zitten.
                            Toch maar s ff tank ontroester gaan halen binnenkort. Maar goed, t beestje zit weer in elkaar, loopt beter/stabieler dan voorheen. Nu kan ie weer uit elkaar voor de verf.
                            Zo blijf ik toch lekker bezig.

damusic2me
                            Topic starter

Eindelijk weer s tijd gehad afgelopen weekend, en een zonnetje er bij, dus subframe kaal gestript.

Gelijk maar even schoon gemaakt, en voorzien van een laagje hammerite anti roest grondverf. klonk als een prima combinatie spuitbusje.
                              Ben je net klaar met de eerste laag, gaat t regenen, gelukkig droogt de hammerite snel, dus was ie al stof droog.
                              lekker in de schuur laten drogen,
                              En toen hadden we dit

Even her en der wat plamuurwerk, kleine roest putjes wegwerken, is wel zo netjes, en dan laag 2 maar dat is even wachten op een warm zonnetje.
                              Geen idee hoe de rest dit doet, maar ik vermoed dat de zwarte lak beter hecht op grondverf, dan op plamuur, dus over plamuur doe ik nog een laagje grondverf, kan ik gelijk de gemiste stukjes nog even doen.
                              Dan dat weer een paar dagen laten drogen, licht opschuren, en dan de toplagen.

damusic2me
                              Topic starter

Na het plamuren maar even wat anders gaan doen:

kom gelijk een leuke uitdaging tegen:

Schijnbaar heeft de vorige persoon die de remmen verving een beetje lomp e.e.a. losgehaald.
                                Nu mag ik uitvinden hoe ik dit weer netjes los krijg, en waarschijnlijk een vervangend tandwiel dingetje bestellen
                                Als iemand een idee heeft, hoor ik t graag. ik zit voor nu te denken aan een ijzerboortje. gat in t schroefdraad boren aan de slechtste kant.
                                eerst de band en binnenband er maar s af. dan strippen, en opnieuw in de primer

Wilk1985
                                Moderator

Dat is inderdaad een uitdaging. Je kan een stuk van het tandwiel afzagen zodat je er een grote inkeping in maakt. Dan heb je plek zat om er een schroevendraaier op te zetten zodat je hem los kan tikken. Dat is alleen wel even werk.

Je hoeft het tandwiel trouwens niet perse los te halen, als je een smalle waterpomptang hebt kun je die tussen het tandwiel en het driehoekslager zetten en gewoon de hele moer met tandwiel en al losdraaien.

Goed bezig met die achterbrug trouwens!

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 60)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.