- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 8 maanden geleden door Freek0r.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 juli 2015 om 20:40 #185178
Heb een niet lopende citta gekocht, blok gereviseerd en wat nieuwe onderdelen aangeschaft maar het trekt niet zoals ik wil. Setup:
50cc stnd, elek. carter
12/12 met malossi filter @ 53 sproeier
Groene polini trekveertjes
city power(Heb ook een sito liggen maar die presteert minder)
Poelie 95(heb ook nog 80/105)Wil hard optrekken en een niet te hoge top, is niet praktisch in de stad.
variateur vind ik beetje te prijzig en dat uitvijlen van mn inlaat lijkt me niks.Daarom zat ik te denken aan een andere cilinder. Nu las ik dat DR evo 65cc cilinder goed slijtvast is en wel zn steentje bijdraagt maar kan ik die onder de 40/45 houden met een 105 poelie of gaat die dan overtoeren draaien? Verder hoorde ik ook eenzelfde verhaal over de Dr 50cc 38.4 cilinder, is dat eerder aan te raden. Wil wel echt beetje trekkracht want ik val nu net niet om uit stilstand.
Sta altijd open voor andere alternatieven
Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen!
13 juli 2015 om 20:53 #202455heb je een brom of snor klok?
13 juli 2015 om 21:39 #202456Bromklok, heb 1 uitgaande as naar achterwiel en 1 uitgaande waar de poelie op zit dus dat is brom volgens mij
14 juli 2015 om 08:29 #202457Als je een DR 43mm erop wil zetten, zal je toch echt die inlaat moeten bewerken (anders loopt hij te arm voor die cilinder) en daar komt bij dat DR over het algemeen cilinder zijn die veel toeren willen maken.
Maar als ik jou zo hoor zou ik toch liever €100,- uitgeven voor een variosetje dan weet je tenminste zeker dat lekker optrekt…
Maar met Poelie 95, groene veertjes en een citypower hoort hij toch redelijk op te trekken?
ps. citta heeft standaard een bromklok, want met een snorklok onder een citta wordt je gek van de toeren…
14 juli 2015 om 11:23 #201456Oke dus die DR evo 43mm wordt m ook niet, is die DR 50 of een andere 50cc cilinder wel een aanrader?
Jaa zon variosetje klinkt ook wel leuk maar vind 100 euro wel prijzig, als het niet meer is, en als er keer wat kapot gaat kan je wss niet meer aan de onderdelen komen.
Nou momenteel qua optrekken is het exht heel zielig vind ik zelf, het rijdt wel maar hij maakt meer geluid dan dat die vooruit gaat en ik zou exht niet weten waar het evt aan ligt…
14 juli 2015 om 11:25 #201437Dan kan je er van uit gaan dat er wat mis mee eens want optrekken hoort prima te gaan op een std citta.
Een 50dr kan je overigens wel prima op een std inlaat doen zolang je hem maar goed afsteld met sproeiers.
14 juli 2015 om 12:12 #202003Ja ik vind het moeilijk te zeggen wat er mis kan zijn. Sleutelen is altijd mn hobby geweest, ik ben geen pro maar ik heb wel redelijk door waar ik ongeveer mee bezig ben.
Heb die citta werkelijk vanaf het begin opgebouwd, elektrische carterhelft krukas met nieuwe lagers erin, nieuwe cilinder met voetpakking en vloeibare als koppakking, ander uitlaatje, meerdere poelies al geprobeerd, sito en citypower geprobeerd en dat allemaal met een nieuwe carb met sproeier 46 tot 64 geprobeerd op verschillende lichtfilters omdat ik het optrekken zo vind tegenvallen
Als jullie misschien ideeën hebben waar het aan kan liggen, doe je me een groot plezier
Is het verschil tussen een DR en een stnd cilinder goed merkbaar, want cilinder die erop zit is nog geen 200 oud
Bedankt voor alle reacties!
14 juli 2015 om 14:49 #196267Als ik nu een standaard blok had en ik wilde snel optrekken zou ik niet een vario nemen.
een vario neem je pas als je door het opvoeren optrekkracht verliest,(dat is mijn mening):DGroene veertjes, citypower en een ander sproeiertje is genoeg.
Daarmee val je echt niet om.De volgende stap zou dan kunnen zijn je blokje uit vijlen en een 13/13 of een 12/12 monteren
Dan trek je even hard op als een standaard setup met een vario.Zet je er dan een DR 43mm op dan ga je als de brandweer:P
Je kan het ook heel anders aanpakken. Je neemt een malossie 46mm kit
http://www.jmpbonderdelen.nl/vespa-ciao-si/motordelen/cilinders-vespa-ciao/malossi-cilinderkit-46-5m-ciao.htmlJe laat je blokje uit kotteren met een malossie frees en je hebt een 80cc blokje dat een heel hoog koppel heeft, lees: Bergen trekkracht.:swinging
Diverse mensen op het forum hebben zo,n frees.Maar zo als al door andere al vermeld, er is iets met jouw brommer aan de hand. Hij hoort goed op te trekken.;)
16 juli 2015 om 08:42 #202458Goed ik heb besloten toch voor het uitvijlen te gaan, heb een kolomboor op de kop getikt met een 13mm boor en een prima vijltje.
Zat alleen te denken of er bepaalde afstand is die je ongeveer over moet houden aan de onderkant (van het vierkant aan de binnenkant van je blok wat dichter bij de uitlaatpoort zit) en boven of is het allemaal redelijk op gevoel?
Las ook over dat ene kant meer voor optrekken was en andere voor top maar andere zeggen ook weer van niet?
Verder dacht ik nu ik toch bezig ben valt er nog iets met je uitlaatpoort te doen waardoor die misschien meer trekkracht geeft?
16 juli 2015 om 10:27 #202459Het vierkantje van je inlaat moet wel intact blijven, je moet niet door de zijkanten heen vijlen want dan sluit hij niet meer goed af. Dus houd wel een beetje vlees over aan de zijkanten. Je uitlaatpoort van je cilinder kun je wel aanpassen voor betere prestaties, daarover is hier op het forum meer dan genoeg te vinden.
16 juli 2015 om 11:25 #202460Wat ik van plan ben wil ik graag jullie mening over, heb het over een combinatie voor fora gevonden:
Inlaat ga ik opboren naar 13mm met een diepte v 18mm, dan vijl ik heb 1 mm naar boven en 3/4mm naar beneden uit. (Beneden is bij mij richting de uitlaatpoort)
Of raden jullie mij andere maten aan?Qua uitlaatpoort richt ik mij op de trekkracht dus op de breedte van de poort, heb ik stnd 50cc met een boring van 38,2mm, 70% daarvan 26,74 dus ik denk dat ik hem op 25 mm zet, is dit tever?
Alvast bedankt!
16 juli 2015 om 18:10 #202461Ik zou gewoon het inlaatvlakje vol benutten dus zo lang mogelijk maken. Wel genoeg laten staan Min 3mm.
Aan de breedte niets veranderen. De krukas ongemoeid laten ban blijft hij goed trekken.70% is te veel van het goede, dat is voor hele snelle cilinders en daar zijn de standaard zuigerveren te broos voor.
Ik zou op maximaal 65 % gaan. een streepje omhoog kan geen kwaad als je die gebruikt voor een mooie glooiende boven kant.16 juli 2015 om 20:37 #202462Had je hier al gekeken:
http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=19516 juli 2015 om 23:07 #202463Mannen bedankt voor jullie reacties, zoals gezegd heb ik vandaag mijn blok uit elkaar gehaald.
Echter kwam ik dus beneden staand tafereel tegen, het inlaatgat is 12mm en de binnenkant is al goed bewerkt, alleen nu vraag ik mij af of hij misschien juist teveel bewerkt is voor mijn 50cc cilindertje dat ik daarom juist mijn trekkracht aan het begin mis?Cilinder kan ik niet echt opmeten verder, ik had inderdaad gelezen dat 70% het maximale was. Met mijn boring van 38,2 kwam ik dan op 26,74 maximaal, ik wou even kijken hoeveel mm mijn uitlaatpoort op het moment was en van daaruit kijken hoeveel ik aan zou gaan houden,maar dit kon ik dus niet meten.
Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen met vooral de inlaat en de stappen die ik zou kunnen/moeten ondernemen
17 juli 2015 om 05:42 #202464Zo te zien heb jij een ‘belgische’ inlaat, die zijn standaard 12mm. Als je het persé wilt nognop kunnen boren naar 13mm (wel max 18mm diep) maar ik denk niet dat dit nog heel veel extra vermogenswinst oplevert.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.