:: ciao speed engine vragen
-
HarmenTopic starter
hallo allemaal,
ik ben van plan om een polini speed engine 80cc blok te maken nu had ik alleen nog een paar vragen hierover.
1 welke krukas is hier geschikt voor? ik heb gehoord dat de orginele krukassen best goed zijn alleen wil ik hem best hoog toerig met veel koppel maken. kan ik nog steed de orginele krukas houden?
2 welke uitlaat kan ik het best pakken? ik zat te denken aan de simonini calibrata en daar een terugloop uitaat van te maken. of is bijvoorbeeld een polini sp of top one beter?
3 zijn er verder nog dingen om op te letten?
ik rij trouwens vario
gr,
Harmen
SharkDonateur
1. ja, originele krukas is top.
2. calibrata is prima voor 80cc, zou ‘m lekker zo laten.
3. dat je remmen het goed doen 
Een originele krukas van Piaggio is een prima keuze, maar ook de Mazzucchelli’s zijn een prima keuze.
Dan spreek je over het aanpassen van de inlaattijd van de krukas, maar gaan koppel en hoogtoerig hierin niet goed samen. Pas je de krukas zo aan dat hij op hoge rpm zijn vermogen ondersteund, verlies je dit zeker in andere met name lagere toerengebieden. Powerband zal kleiner worden. Overigens gaat het om de combinatie van onderdelen, maar zal de cilinder en uitlaat vooral je toerental bepalen.
Qua uitlaat zal ik hier een grafiek plaatsen:

Deze is in te zoomen om beter te kijken. De rode grafiek is van een Calibrata en blauw de TopOne.
Toevallig hebben beide uitlaten hetzelfde koppel, maar is het maximale vermogen van de Calibrata groter en zie je ook in welk toerengebied dit is. Met vario zal je zo tussen de 8000~8500rpm willen gaan zitten en zal je met de Calibrata betere prestaties hebben. Waarom een terugloop hiervan maken?
De gebruikte test setup is een Malossi MP2, Malossi 3p DEPS cilinder en 19mm Carb.
HarmenTopic starter
Bedankt voor de duidelijke reactie.
Ik vind een mazzul. Krukas best duur als een brom krukas ook goed is. Moet ik het carter of krukas nog aanpassen?
Ik wil de calibrata aanpassen omdat ik het zon lomp lange uitlaat vind. maar als jullie zeggen zo houden dan doe ik dat. En hoogtoerig is toch juist goed voor een vario setup? Ik heb wel een hele korte vertanding in mn klok zitten.
Gr.
Harmen
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.