Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Ciao mix slaat af
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 7 maanden geleden door geert.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 augustus 2022 om 13:21 #816672
Hallo,
Heb m’n blokje er toch maar onderuit gehaald.
Was nieuwsschierig naar de staat vd zuiger/zuigerveren/cylinder.
Alleen heb ik géén idee of ‘gezien de kleur vd zuiger ‘ dit normaal is of niet.
Ik ga zo meteen ff ’n vliegwieltrekker halen bij de dealer voor de krukaskeering links te controleren, maar misschien heb ik wel een nieuwe zuiger e.d. nodig?
Of zijn dit ‘normale’ gebruikers-sporen.
– vliegwieltrekker m17x1
-sproeier mt40( advies Wim)
-verpakking aluminium( of liever papier?)
-……….
Alvast bedankt!

?23 augustus 2022 om 13:22 #816673correctie, voetpakking!
?24 augustus 2022 om 09:21 #816682Pff, dat is goed versleten zeg.
De passing zuiger/veren/cilinder is ver buiten de tollerantie.
Veel van de verbrandingsdruk, incl. kool en onverbrande benzine komt langs de zuiger.
Gewoon versleten.Gezien de prijzen zou ik een nieuw setje(cilinder/zuiger) monteren.
Let wel op de diameter van het uitlaatmondje.
Bij alle nieuwe vervangingssetjes zijn die 22mm.
Als jij nu 23,5mm aansluiting hebt moet je dus ook je uitlaat vervangen.Let ook op de diameter van het cilinderhemd.
Past in jou blok 44mm dan is alleen deze cilinder oke:
https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cilinder-citta-ciao-si-standaard-p10-1.htmlIs de opening in jou blok 46 mm, dan heb je meer keuze, maar de goedkoopste is dan goed genoeg:
https://www.jmpbonderdelen.nl/50cc-cilinder-citta-ciao-si-standaard-p10.htmlLet wel op of je zuigerpen gewoon 10mm is.
Voetpakking altijd de groene papieren bij bestellen.
De alu in de vuilbak gooien.
Koppakking mag wel alu.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.24 augustus 2022 om 09:52 #816683Hallo, Heb m’n blokje er toch maar onderuit gehaald.
Was nieuwsschierig naar de staat vd zuiger/zuigerveren/cylinder.
Alleen heb ik géén idee of ‘gezien de kleur vd zuiger ‘ dit normaal is of niet.Ik ga zo meteen ff ’n vliegwieltrekker halen bij de dealer voor
de krukaskeering links te controleren.
Maar misschien heb ik wel een nieuwe zuiger nodig.

Als je dat toch ook open hebt, monteer gewoon een nieuwe keerring voor die twee euro.
En die pistonpenveertjes weggooien, en dit soort niet meer gebruiken voor de zekerheid.
Deze lopen er nog wel eens uit in de bij de Ciao aftermarket onderdelen.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.24 augustus 2022 om 10:39 #816688Bedankt Wim,
De hemdmaat is 45,3 , dus het begrensde blokje.
M’n” uitlaatbus” is 23.3 mm.
Dat wordt dus de cylinder van jou eerste optie.
Alleen moet er dan ook een nieuwe uitlaat komen ( uitlaatbus 22mm)
En ook een nieuwe cylinder kop, …Toch?
Dit moet ik eerst ff overleggen met de eigenaar, gezien het dan al ’n eind in de papieren gaat lopen.
Stel dat het dat niet gaat worden, wat zou ik dan het beste kunnen doen.
Alles zuiver maken en weer terug zetten of toch nieuwe zuigerveren op “oude” zuiger

, of g’woon een nieuwe zuiger compleet met nieuwe naaldlager.
Ik heb in het carter ook 2 aanloopsporen op de “big- end” vd de aandrijfstang gezien,
Is dit gekomen door de “onbalans” vd zuiger?(gezien de kleur)
De beschadigingen zien er ook” recent “uit.
Misschien weet jij hier meer over.?24 augustus 2022 om 10:46 #816689of zijn het krukas lagers, die de onbalans veroorzaken?
De drijfstang heeft alleen een beetje speling van links naar rechts,
Van boven naar beneden is vrij van speling.
Kortom wat een gedoe, met een snorfietsje dat nog maar 2000km heeft gelopen.
Gr?24 augustus 2022 om 14:26 #816691Een zuiger kan je niet zomaar even op internet bestellen, wat de meeste wel doen.
De cil moet eerst opgemeten worden op rondheid, ovaliteit en dan de maat, diameter.
Dat gaat in tienden/honderdsten mm’s. Dan moet precies de juiste zuiger erbij.
De maten op websites zijn maar een paar maten, daar horen normaal nog velen tolleranties bij.
Bijv. 38,2 zuigers en dan een a, b, c, d, enz.Nou ja goed. Het kan wel, alleen een zuiger bestellen maar liever een hele set
die al kant en klaar is ingemeten op elkaar.Een uitlaatje, tja die zijn ook 2 of 3 tientjes de goedkoopste.
Ik kan niet in een anders knip kijken hoor, maar een Ciao is al zo mega goedkoop,
qua aanschaf en onderdelen enz.Doe alles nou in 1x 100% goed, dan is het voor jaren weer klaar.
Dan moet je niet op 100,- euro meer kijken.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.24 augustus 2022 om 14:29 #816692of zijn het krukas lagers, die de onbalans veroorzaken? De drijfstang heeft alleen een beetje speling van links naar rechts, Van boven naar beneden is vrij van speling. Kortom wat een gedoe, met een snorfietsje dat nog maar 2000km heeft gelopen.
Zijdelingse speling bigend mag/is normaal.
Krukas (lagers) niet.
Loopspoortje? Is het carter schoon? Geen losse zooi?
Dan is dat goed zo.Dus verder geen speling, dan is het oke.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.24 augustus 2022 om 21:55 #816700bedankt alvast tot zover, wordt vervolgd👍
? -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.