Vespa-Ciao.NL
:: Brommer winterklaar!

Home Forums Algemeen Brommers algemeen Brommer winterklaar!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Lennaert
    Topic starter

ten eerste wil ik dit kwijt: dit is toch een discussie geworden

ik ga hierbij in op het feit dat er weer sneeuw ligt en onze brommers toch echt gevoelig zijn!.

hiervoor heb ik een aantal ideeën en tips om de brommer winterklaar te hebben!.

wat is handig als je aan de slag gaat om te hebben?

warme kleding
      isolatie tape
      rubbertjes
      waterdichte bougie dop
      vliegwiel rubber ( indien CP )
      bandenspanningsmeter
      Wd-40
      Witte vaseline ZUURVRIJ
      sproeier
      busje slotontdooier / slotbeschermer

mijn advies wat te doen:

begin met het isolerenvan de kabels naar en van de bobine/CDI.
      hier bedoel ik mee elk rubbertje te plaatsen en indien mogelijk met isolatieband / tape de kiertjes dichtmaken.

vervang je zwarte bougiedop voor een rode NGK waterdichte!

rijd je Contactpunten ontstoken? dan is het verstandig een vliegwiel rubber te plaatsen in je vliegwiel dit voorkomt vuil en vocht!

wat ik aanraad is elk rubber deel van je carburateur en ook om de banjo een beetje witte zuurvrije vaseline te smeren.
      dit voorkomt uitdrogen en het inlopen van pekel e.d

Door de kou is het verstandig een iets grotere sproeier te monteren omdat de brommer meer lucht binnenkrijgt
      (gekoelde lucht heeft grotere dichtheid dan warme lucht!)

Laat een klein beetje lucht uit je banden lopen niet dat ze gelijk plat zijn maar dat ze wat mee kunnen veren!
      dit verbeterd je grip! oppervlakte x wrijvingscoëfficiënt staat gelijk aan je wegligging
      Let ook op dat er voldoende profiel op de banden zit! dit voor het afvoeren van gesmolten sneeuw en pekel.

spuit je motorblok dus ook cilinder en kop in met wd-40 en doe dit om de zoveel dagen / keer gebruik het vet stoot water en pekel af! ook je uitlaat is erg handig om in te spuiten gezien deze het snelst word aangetast door sneeuw en zout gezien dit heel heet is en direct in contact staat met de boosdoeners!

spuit ook even je remhendels en gashendel in met wat vet deze willen nog wel eens bevriezen!

slotontdooier/slotbeschermer: de beschermer houd vuil weg. de slotontdooier haalt het ijs weg mocht dit ontstaan.

Wat ik zelf handig vind is een heel klein boutje tussen de deco stift ( de pen ) en het sluitertje ( dat gebogen stukje plaatstaal met een gaatje ) hierdoor verkort je de afstand die je nodig hebt om de decompressie in te drukken.

tot hier mijn tips! gebruik ze goed en je kan gewoon de winter doorkomen en toch rijden!

Rocker
      Bijdrager

Siliconspray, wit spuitvet, kruipolie en electrobeschermer.

BMW
        Bijdrager

goeie tips!

heb ook nog een tip: (ziet er misschien niet uit)

Soort van spatlap aan je voorspatbord. Dat scheelt echt VEEL!
          (ik heb zelf van traanplaat een stukje onderaan mijn spatbord)

vooral voor citta-rijders is dit misschien handig.

groeten:thumb

Lennaert
          Topic starter

De sneeuw is aan het vallen vandaar dat ik deze even omhoog knal!

xDanielcitta
            Bijdrager

mijn tip is ga met een oude uitlaat rijden , ik rijd nu met een half verroeste techno, dan boeit het niks, en die vangt mooi alle pekel op ipv dat het tegen mijn blok komt

malossi-ciao
              Bijdrager

Mijn brommer ruil ik mooi in voor mijn fiets, ga niet rijden door het zout, brommer roest zo onder mijn kont weg :lol

joelciao
                Bijdrager

ik heb in de winter altijd andere blokje en andere uitlaat

Naad
                  Bijdrager

Die tip van de spatlap is misschien wel de handigste!

Voor de rest goede tips, ciao, citta etc. zijn erg gevoelig voor dergelijke weersomstandigheden.

Met m’n Tomos heb ik wat minder problemen gelukkig.

pepko
                    Donateur

hey, hier even kickje van dit topic. ik heb de eerste strooi auto’s alweer gesignaleerd en we krijgen komen de week al lichte nachtvorst.

zoals hierboven aangegeven zijn spatlappen een aanrader.
                      zoals deze beelden bevestigen;

verder zou ik proberen de boel zo schoon mogelijk te houden en regelmatig delen in te vetten/inspuiten want je brommer rot weg waar je bij staat met alle pekel.

ik hoop dat jullie deze kick als nuttig ervaren.

gr. pepko

Lennaert
                      Topic starter

Precies naast dat is het bij de ciao altijd zo: water gaat naar voren hierna komt deze weer terug op je voeten, Zelf heb ik een bulk plastic tasjes waar ik me schoenen in zet en dan dichtknoop onder me regenpak. Maar natuurlijk gaan we wel nog even upgraden naar echte regen overschoenen ;)! Scheelt je een hoop irritatie van natte schoenen sokken en voeten de rest van de dag.

beunhaaz
                        Bijdrager

Op de bravo kan je gemakkelijk je voeten op de treeplanken zetten. Problem solved. Enigste nadeel is dat je (voor je gevoel) minder beheersing over de brommer hebt.

DarkMagician6
                          Bijdrager

@Lennaert
                            Of je loopt gewoon standaard al rond op legerkisten die 2 uur waterafstotend zijn. :thumb

@buenhaaz
                            Ik heb altijd het gevoel dat mijn telefoon uit mijn broekzak gaat vallen als ik dat bij mijn Si doe. 😉

niemand
                            Donateur

op de superbravo is het verschrikkelijk in de regen, het water spat naar voren over het voorspatbord heen waardoor mijn complete benen nat worden.
                              ook spat het water van het achterwiel precies achter in mijn schoenen.
                              altijd als het regent voordat ik naar huis moet heb ik al slechte zin :lol

beunhaaz
                              Bijdrager

@niemand, meen je dit? Nog nooit last van gehad op de mijne.

@DM6 , ja dat is het voordeel van een te grote telefoon (xperia z) met mijn oude htc one s had ik dat wel eens gehad, (eenmalig) maar dat gevoel even negeren 😛

ritze
                                Bijdrager

een good old dikke spatlap bij je voorwiel scheelt 80 % van alle winter ellende.
                                  ik kan het weten want heb zeker 4 jaar door winters weer heen gereden met der ciao en veel problemen gehad er mee.
                                  totdat de spatlap kwam 😀

op mn si had ik een stuk mat wat bijna aan de grond kwam, nooit problemen gehad met het rag ijzer

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                                  Link naar Mijn collectie / Projecten.
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.