- Dit onderwerp bevat 28 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 1 maand geleden door paul99.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 januari 2021 om 12:02 #805757
Hoi allemaal,
Heeft iemand van jullie wel eens op een Boxer 2 brommer met originele Boxeruitlaat en 63cc of 73cc Polini op een Speedengine gereden? Ik vraag me op dit moment af of dit gaat lopen. En als 73 cc of 63 cc zinvoller is en als een 13/13 carburateur voldoende is of als 15/15 beter is.Bedankt!
12 januari 2021 om 12:44 #805759De boxer is een zeldzame, daar rijden er niet veel mee. Maar motorisch is het allemaal het zelfde.
De boxer uitlaat is een standaard uitlaat en als je daarmee met een dikke setup gaat rijden dan wordt de cilinder erg warm en dat is niet al te gezond.Hoe groter de carburateur hoe beter. Dat geld voor elke setup het is maar net wat je wilt.
Met een 13/13 loopt het hard zat.Je zou als je de orginele boxer-look zou willen behouden en toch “alles er uit wil halen” de uitlaat om kunnen bouwen. of in iedere geval de doorgang groter maken.
Ik denk dat je met een leovince SP ook al aardig de boxer-look hebt, alleen zit hij dan aan de andere kant.
12 januari 2021 om 13:05 #805767Heeft u ervaring met het openen van een bokseruitlaat? Omdat ik het originele uiterlijk van de bromfiets wil behouden.
Ik denk dat ik dan de 63cc Polini ga kopen. En daarnaast de 15/15 carburateur.
12 januari 2021 om 13:47 #805773Nee, maar in de jaren ’80 ! al wel met 60cc op standaard blok.
Op de Boxer, die ik gratis gekregen van iemand uit de straat.Gietijzer.
Een 60cc Eurocilindro of Zeta meen ik??Was 79,- gulden , dus prijs als een DR43 nu, cilinder zag er ook hetzelfde uit
Geen vele poorterij, maar een grote uitlaatpoort.
De twee normale spoelpoorten en twee extra blinde spoelpoorten met de gaatjes in de zuiger.
Dus niet veel spannends, veel trekkracht onderin, standaard poelie(losse poelie, was dat toen te koop?)Topsnelheid was net boven de 60.
De standaard 12/12 carburateur met grotere sproeier.
De drie gaatjes in het plastic luchtfilterhuisje groter geboord.
De gaatjes in het uitlaatdempertje iets groter geboord.Je zag niets aan de brommer,
Toch reed hij lekker snel 60 i.p.v. net geen 40
Trok snel op vergeleken met de originele setup, maar dat gaat al gauw natuurlijk.Ik had een old-school begrenzer, die vroeger in de mode was.
Choke klepje had ik een gaatje in geboord van 7mm, en het “terugschieten” bij gasgeven verwijderd.
Kwam er politie in beeld, choke erop(met het voetje) en hij reed al viertakkend 35km/u.
Veilig gevoel altijd die boxer toen, vooral door die begrenzer, je kon “nooit gepakt” worden. Haha.
Helaas nooit aangehouden.
Enkele maanden later verkocht voor 50,- gulden.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.12 januari 2021 om 13:57 #805777
Originele boxer uitlaat kan uit elkaar gehaald worden en dan eventueel de gaten groter maken van de demonteerbare demper voor wat meer doorlaat.

Het vaste schot zit een gat in maar daar maak je 2 of 3 gaten van.
De Boxer uitlaat heeft een dikke voorbocht dus tot 65cc is deze uitlaat prima maar voor de 46mm cilinders komt deze uitlaat te kort, dus expansie uitlaat of Leo SP is dan beter.TICKLING BARN12 januari 2021 om 15:08 #80578212 januari 2021 om 15:24 #805784Met een 13/13 kan je de 60 al makkelijk halen, 15/15 gaat de snelheid niet echt omhoog maar trekkracht word wel beter en je tank is eerder leeg 😛
TICKLING BARN12 januari 2021 om 20:24 #805790@crullie
Mijn uitlaat ziet er zo uit als ik de achterklep verwijder. Zoals ik je begrijp, moet ik nu nog twee tot drie gaten boren?
13 januari 2021 om 08:40 #805802Je hebt 2 of 3 gaten in totaal nodig, mijn gat was 8mm en heb daar 10mm van gemaakt plus nog een 10mm gat recht er tegen over. 3 x 8mm gaten mooi verdeelt kan ook prima. laat wat meer door maar maakt meer lawaai en minder tegendruk.
Hoop alleen dat de boorkop in de uitlaat past zo met die tap-end in de weg. 😕TICKLING BARN13 januari 2021 om 09:40 #805807Ik keek nog even naar de foto,s en zag dit:

Gefeliciteerd Crullie 😉13 januari 2021 om 09:42 #805809Kun je me een foto van je uitlaat sturen, alsjeblieft?
Ik wil mijn mooie uitlaat niet vernielen.
Moet ik het achterste gedeelte ook verder openen?
13 januari 2021 om 10:40 #805813Uitlaat zit op de Boxer, om die nou los te trekken voor een paar foto’s vind ik wat ver gaan, heb het goed uitgelegd dacht ik, anders probeer je de uitlaat eerst zonder aan te passen want volgens mij haal je de 60 ook wel zonder aanpassen.
De losse demper heb ik de 4 gaten ook allemaal 2 mm groter gemaakt plus heb ik aan de binnenzijde van het eindschot het pijpje ingekort/weggezaagd.
Moet er bij zeggen dat de uitlaat niet meer stil als een origineel klinkt maar veel lawaai heeft het ook niet echt, stationair is zo goed als het zelfde pas bij gas openen begint het extra geluid te komen.Edit :
Niet vergeten dat als je een uitlaat aanpast dus de doorlaat makkelijker maakt dat de sproeier al snel 2 maatjes groeit, maar ja dat is een kwestie van testen en afstellen, bougie kleur ree/koffie bruin is dan goed om af te lezen.TICKLING BARN13 januari 2021 om 11:44 #805817Wat geinig om de boxeruitlaat weer eens te zien van binnen, zo is het “tunen” bij mij ooit allemaal begonnen inderdaad: boren in dit type uitlaat.
13 januari 2021 om 13:14 #805820Het aanpassen van de carburator is geen probleem. Bedankt voor de tip.

Heeft dit deel in je uitlaat gezeten? Het is helemaal niet in de mijne.
13 januari 2021 om 13:20 #805821het is voor mij bijna 25 jaar geleden maar als ik me niet vergis hoort dat onderdeeltje er wel in ja. Ik geloof dat daarbovenop het dekseltje komt met het uitlaatpijpje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.