- Dit onderwerp bevat 2,720 reacties, 190 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 5 maanden geleden door ArvidW.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 december 2007 om 19:05 #426016
ArvidW :
Dat hoop ik ook:)Morgen komen de spullen binnen, ik heb maar een compleet wallaroo blok gekocht zonder cilinder en vario, was goedkoper dan koppeling + as:?
Vandaag bij Bart gezien dat een vespa vario toch best heel goed kan variรซren, ik had bij Thomas en Hans snaar nooit zo hoog zien liggen (ws door malo vertanding) Dus de winst is maby iets minder dan ik had verwacht. Ook bedenk ik me net dat die halfpully van malossi vario een knik bijna bovenaan heeft, hopenlijk levert dat geen problemen op.
Een nieuwe Halfpully maken lijkt mij geen pretje ๐
Morgen maar eens aan die wallaroo koppeling gaan meten ๐
Die knik wat jij zegt die heb ik ook op de fox. maar kan geen kwaad. ik heb nog niets ervan gemerkt. maar ik heb nu een stage 6 koppeling plus koppelingshuis. trekt die nog harder dan normaal. en die is heel goed en makkelijk af te stellen.
dat is deze

en deze
11 december 2007 om 19:58 #426017Ziet er wel gaaf uit zeg ๐ฎ
Koppeling zie ik het nu wel van in, wil maby zo’n polini 2G kopen maar die Stage6 is wel stukje vetter ๐
Maar dat koppelingshuis van Stage 6 koop je ook alleen maar voor de show:P, Wat betaal je voor koppeling en huis eig ?
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno11 december 2007 om 20:06 #426018vet allemaal arvid:)
word de citta ook evt voor zuiderzee route? ( alleen dan emt ander blok lijkt me ) of kop je weere en normale vespa. en dan een ciao of wat aars?
Mike11 december 2007 om 20:12 #426019Jah, dat vind ik kei moeilijk. Aan de ene kant is met een zelf getunde DR626 en 15mm carb + 13mm carb + Wallaroo koppeling ernstig vรจt en gewaagd, aan de andere kant is een 50std (beetje gekietelt) + Leo krul en zelfbouw vario maby wat rustiger (en betrouwbaarder)
Dus moet nog ff denken, ik vind het wel erg vet om met grote groep op vespa’s lekker te touren dus ga iig mijn best doen om tegen die tijd iets betrouwbaars en vรจts te hebben :lol
Home made engine dyno11 december 2007 om 20:20 #426020oke dan ๐ dat klink als muziek in de oren,
ik ben heel benieuwt en ik zou het tof vinden als je deze kant op zou komen en ons kwam joinen:D
ik ben heel nieuwsgierig naar je vario!!
succes man
Mike11 december 2007 om 20:28 #426022ArvidW :
Ziet er wel gaaf uit zeg ๐ฎKoppeling zie ik het nu wel van in, wil maby zo’n polini 2G kopen maar die Stage6 is wel stukje vetter ๐
Maar dat koppelingshuis van Stage 6 koop je ook alleen maar voor de show:P, Wat betaal je voor koppeling en huis eig ?
Niet de polini kopen arvid, Beter koop je de stage 6, deze hebk zelf ook.. de koppeling kun je heel precies afstellen en kunt er gemakkelijk bij.
koppeling kost btw 70 pleuro
11 december 2007 om 20:35 #426023koppeling koste 70 maar krijg je nu al voor 60 als je goed zoekt bijv cycleshop. en dat koppelingshuis heb ik hier nog te koopliggen voor 30 denk ik ongeveer maar nieuw kost dat huis 40 maar die van mij is 1 keer derop geweest en toen niet meer
want het huis kwam tegen de carterdeksel aan en ik wouw niet het deksel nog gaan uitfresen 2 dagen voor de verkoopen deze koppeling is zeer goed af te stellen. hij schijnt beter te zijn als de malossi deltaclutch. om hem af te stellen kun je ook makkelijk veertjes verwisselen. bij andere koppelingen is dit prutswerk. hier gaat het supermakkelijk. en als je echt een perfectionist bent kun je de koppeling nog afstellen met gewichtjes. die krijg je erbij. die staan ook op de foto dat zijn die goude dingetjes. en het zalzeker vet uitzien zo een zwarte koppeling met oranje veertjes en dan nog zo een bruut koppelings huis met koelribbetjes. ๐
oh jaah het koppelings huis maakt wel een beetje verschil. hij grijpt beter aan dan met de originele. ook ziet die nog eens stoerder uit met die grote gaten.
ook is dit koppelingshuis grof gemaakt aan de binnekant. zodat die goed aangrijpt. en mijn buurman zegt hoe kouder het koppelingshuis hoe beter die trekt of aangrijpt.
ow jaah en zeker niet de polini kopen die is slecht af te stellen. en de shoentjes vind ik maar bagger erop gelijmt. je ziet gewoon supper veel bruine gedroogde vloeistof op de schoentjes en eromheen zitten. en onder het rijden stinkt het erg. dat ruikt het zelfde als iemand zijn koppelingsplaten van de auto heeft slippen.
tja dat was men verhaaltje maar dit zal zeker bruut zijn op je brommer denk ik.
en de prijzen zijn niet super hoog en je weet dat je kwaliteit krijgt11 december 2007 om 20:45 #42602430euro voor eigenlijk (bijna) alleen iets optisch, geef ik liever uit aan nieuwe lak voor mijn velgjes ๐ Toch bedankt voor aanbod.
Ik ga eerst gewoon met std koppeling aan de gang, moet eerst daar eens goed mee spelen en zie dan wel verder:)
Dat die knik vaker voorkomt en gewoon werkt is een hele geruststelling ๐
Home made engine dyno11 december 2007 om 21:24 #426026jaah is msschn iets voor de toekomst dat koppelingshuis. ๐
ik heb alleen geen idee hoe die knik erin komt egt vaag.
14 december 2007 om 11:16 #426056Mijn complete wallaroo blok is binnen:) En ik voel me heeeel erg stom:( Het is een blok die tegen de klok indraait terwijl een vespablok met de klok mee draait:boos Het stomste is nog dat mijn scooterkoppeling precies hetzelfde is en ik jaartje geleden “uitgezocht” had dat hij wel de goede kant op zou draaien:no
Dus maar ff opzoek naar een oplossing, mischien gewoon die Wallaroo koppeling verbouwen. Het opbouwen van mijn vario is weer een stukje lastiger geworden….:con Ach, houdt je innovatief hรจ:lol
Home made engine dyno14 december 2007 om 11:44 #426057een wallarooblok draaid toch wel de goede kant op? als je het hebt vergeleken met het vliegwiel en de geforceerde koeling moet je er wel rekening mee houden dat het bij fox/wallaroo aan de andere kant zit.
edit: als je een si brug gebruikt past een fox/ wallaroo snaar volgens mij zelfs ook nog!
14 december 2007 om 11:55 #426058D’r zitten 3 assen in de achterklok, een oneven aantal dus draait het blok dezelfde kant op als de draairichting van het wiel (tegen de klok in)
Vespa heeft 2 of 4 assen, die draait dus met de klok mee ๐
FF op ander forum hulp gevraagd, mischien kunnen mensen me hier er ook wel mee helpen:)
Originally posted by ArvidW
Eventjes iets heel anders (wel voor mijn Vesp)Ik wil er een goeie achterkoppeling op bouwen, de standaad variokoppelingen van vespa hebben heel weinig variatiemogenlijkheid en daardoor wordt je bijna gedwongen om zware vertanding aan te schaffen (wat weer zonde is vanacceleratie)
Nu heb ik van een Wallaroo een blok gekocht met koppeling en as. Het asje wordt aan de as die uit mijn vertandingsklok komt vastgelast, dat is niet zo’n probleem.
De draairichting van het blok wel. Een Vespa blok draait met de klok mee, terwijl bijna alle andere blokken (met vario) tegen de klok indraaien ๐
Voor de koppeling lijkt mij dit niet een al te groot probleem:

Zoals je ziet bij een draairichting tegen de klok in (wallaroo) “hapt” het segment zegmaar beetje in de koppelingsschaal waardoor hij niet alleen afhankelijk is van centrifugaalkracht maar ook van een hefboomwerking gebruik maakt.
Alleen mijn blok draait te andere kant op dus hangt koppeling geheel van centrifugaalkracht af. Ik neem aan dat met wat slappe trekveren dit niet zo’n probleem zou zijn?
Dan komt het grootste probleem: ๐
De spiebanen in de koppeling zelf:

De pijl is de Originele draairichting (wallaroo)
Zoals je ziet moet รฉรฉn schijf verdraait worden tegen de draairichting in om de snaar lager te laten komen, dit gaat zelfs zonder drukveer echt zwaar.
Trek je de snaar de andere kant op (dus vespa draairichting) dan ligt de snaar direct onderin. De spiebanen helpen dus zelfs bij het naar beneden zakken van de snaar ๐
Wat ik dus vrees is dat de koppeling tegen draairichting in laten draaien ervoor zorgt dat hij op lage snelheden veel te snel “opschakelt”. Dit is denk ik niet oplosbaar met drukveer / rollen aangezien hij dan op top weer te veel toeren gaat maken :con
Ik denk dus dat die spiebanen dus veranderd moeten worden. Er is ruimte zat voor nieuwe, dat is het probleem niet :]
Helaas beschik ik niet over de middelen om de spiebaan er schuin in te leggen (dus echt geheel schuin over 45gr. zoals een “torque drive” voor een sprintscoot)
Ik vroeg me dus af of de koppeling goed kan gaan werken met rechte spiebanen, dus gewoon kaarsrecht. Er is dan nooit extra frictie bij het “op schakelen (zwaardere vertanding)”, dat los ik met een strakkere drukveer wel op. Maar zou het “naarbeneden schakelen” nu niet te traag gaan aangezien de spiebanen daar niet mee meehelpen?
Home made engine dyno14 december 2007 om 17:19 #426059of je moet de schoentjes eens andersom erin doen of gaat dat niet ?
14 december 2007 om 18:00 #426061Schoentjes hoeven denk ik niet andersom, als je variokoppeling van ciao bekijkt zitten schoenen er precies zo op als op die van de wallaroo, en daar werkt het ook goed ๐
Home made engine dyno18 december 2007 om 08:14 #426098D’r waren maar weinig mensen op internet die mij konden helpen met mijn spiebanen, dus ben ik maar op mijn gedachten af gegaan en heb maar spiebanen in koppeling gevijld (was รฉรฉn iemand die mijn gedachten wel kon bevestigen)

2sleufjes maken met boormachine, vijl en sleutelvijltjes duurt ongeveer 2-2.5uur, maar glijt nu wel zo heerlijk:D Er is trouwens nog genoeg plek voor schuine spiebanen te maken mocht ik dat ooit nog willen proberen:)
Variatiemogenlijkheid is gewoon nog evengroot, een variokoppeling van vesp met 90mm schijven heeft trouwens een variatiemogenlijkheid van 93-59mm, mijne toch stukje meer (a) (daar moet ik mijn snelheidswinst op gaan halen)

De standaard wallaroo as, en het snor asje wat eraanvast gelast moet worden.

Hopenlijk ziet het over een tijdje er zo uit:

Ik zoek trouwens nogsteeds een Malossi of polini vario, deze wil ik graag ruilen tegen mijn belgenkoppeling ! interresse, PM maar een dealtje…. ๐
Home made engine dyno -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.