Vespa-Ciao.NL
:: Achterkoppeling wil niet draaien

Home Forums Techniek Vario Achterkoppeling wil niet draaien

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

FonS
    Bijdrager

Startsegmenten zitten goed. Scharnieren ze wel soepel?

criminalmindz
      Topic starter

FonS :
        Startsegmenten zitten goed. Scharnieren ze wel soepel?

Mwah valt mee, omdat er wat roest onder zit.
        Vandaar mijn vraag om er wat wd40 onder te doen o.i.d.

Heb net ff de schaal voor me, maar de segmenten zijn weer wat vet.
        Alleen hoe kan ik zeker weten dat de segmenten er goed om inzitten?

Als ik ze bekijk zie ik geen verschil als ik ze omdraai.
        EDIT: weet al wat er wordt bedoeld: het segment horizontaal spiegelen, dat het segment ipv linksbovenin, rechtsbovenin zit.

zevenenergie
        Donateur

Ze lopen niet soepel. Ze horen los te zitten en zo als jij de koppeling op de foto houd, zou er eentje naar beneden moeten vallen.
          Wd 40 kan echt geen kwaad, al het overtollige kan je gewoon even met een doekje op vegen. No problems, je ben op de goede weg. en als je riem niet versleten is Dat wil zeggen niet over de as loopt,maar op de schijven ligt(voorvario) start hij net zo gemakkelijk als bij een poelie.

criminalmindz
          Topic starter

Hij werkt weer, maar nog steeds hetzelfde probleem.
            Na een stuk rijden, de brommer uit, kan ik niet direct weer aanrennen, dan draait alleen de schaal weer.

Dit had ik eerst ook, en toen ik het weer loshaalde zat er weer wat vet?
            Maar in de koppelingzelf zit toch geen olie o.i.d.?

zevenenergie
            Donateur

Er zit vet in de naaldlagers, zijn de keerringen nog goed? verder hoort er nergens vet in te zitten.
              ruw even je start segmenten wat op met een schuurpapiertje misschien zijn ze wat verbrand en glad.

criminalmindz
              Topic starter

Kijk dit tref ik iedere keer aan, na een stukje rijden.
                Keering zal ik zo snel een foto van maken.

zevenenergie
                Donateur

Ja dat is vettig, zo te zien komt het uit de naald lagers. Heb je deze met olie gesmeert?

criminalmindz
                  Topic starter

Ik heb niets op de naaldlagers gesmeerd.

Achterste keering (grote moer kant)

Voorkant:

zevenenergie
                    Donateur

Het is van de foto af moeilijk oordelen.
                      Maar volgens mij is er olie gebruikt, ik zie namelijk geen vet zitten in het naald lager.
                      Olie loopt er gemakkelijker uit. Dus is het beter om met vet te smeren.
                      Je keerring zal wel niet optimaal zijn anders was hij ook olie dicht. je kan even kijken of hij hard geworden is, (oude keringen kunnen glas hard worden).

Ik zou even wat wasbenzine door het lager laten lopen en dan opnieuw smeren met een beetje vet.
                      De rest ook even ontvetten.

criminalmindz
                      Topic starter

zevenenergie :
                        Het is van de foto af moeilijk oordelen.
                        Maar volgens mij is er olie gebruikt, ik zie namelijk geen vet zitten in het naald lager.
                        Olie loopt er gemakkelijker uit. Dus is het beter om met vet te smeren.
                        Je keerring zal wel niet optimaal zijn anders was hij ook olie dicht. je kan even kijken of hij hard geworden is, (oude keringen kunnen glas hard worden).

Ik zou even wat wasbenzine door het lager laten lopen en dan opnieuw smeren met een beetje vet.

Kogellagervet voldoende?
                        Zal morgen de keeringen ook controleren of ze hard zijn.

zevenenergie
                        Donateur

Dat lijkt me voldoende, het mooist is vet wat tegen hogere temperaturen bestand is, een koppeling kan heet worden.
                          Maar ik ben geen perfectionist, optimaal is voor mij goed genoeg.

criminalmindz
                          Topic starter

Net het binnenste van de koppeling schoongemaakt, jezus wat kwam daar een viezigheid uit.
                            Nu vroeg ik me af, moet ik het lager zelf smeren of die ruimte ertussen?

Want in die ruimte ertussen leek het vorige vet ook te zitten.

Ik wil het gaan smeren met dit vet:
                            http://www.kroon-oil.com/nl/catalogus/product/402/ball-bearing-grease/86/

EDIT: Heb beide gesmeerd, maar wéér hetzelfde probleem.
                            Zodra alles vers gemonteerd zit kan ik rijden, na het rijden drink ik ff wat, wil ik hem weer aanlopen, draait weer alleen de koppelingsschaal.

En ik snap ook niet hoe die keering het vet tegen moet houden, omdat de keering vrij groot is en niet strak om de as zit.

wim v8
                            Bijdrager

Molykote misch beter?

Gr. Wim.

criminalmindz
                              Topic starter

Zou het niet weten Wim, gaat erom dat het smeermiddel op de as belandt en zich dan verplaatst naar de segmenten.

FonS
                                Bijdrager

criminalmindz :
                                  En ik snap ook niet hoe die keering het vet tegen moet houden, omdat de keering vrij groot is en niet strak om de as zit.

De keerring sluit aan die zijde niet op de as, maar op het koppelingshuis (de schaal).
                                  Ik heb dit probleem nog nooit gehad, en ik heb al heel wat variosetjes in gebruik gehad…
                                  Maar ik kan me voorstellen dat je keerring niet meer afdicht en daardoor het te dunne smeermiddel
                                  op je startsegmenten terecht komt.
                                  Als ik de lagers voorzie van nieuw vet, is dat een zuinige hoeveelheid lithium EP2. Dat blijft
                                  braaf op z’n plek.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.