Vespa-Ciao.NL
:: 6v accu?

Home Forums Techniek Elektrisch 6v accu?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

vet-smurf
    Topic starter

zit er in een vespa ciao een 6v accu ? ja toch ?
      als je daar 3.4 – 4 Volts ledjes op aan sluit gaan ze dan kapot ? of wat gebeurt er dan?

Lichtintensiteit: 2200mcd —- > is dat veel weinig ?

ty

Miesmaster
      Bijdrager

er zit helemaal geen accu in een ciao! waar denk jij dat hij zit dan? als hij erzout wezen? als je ledjes wil hebben op een ciao moet je ze op je bedrading aansluiten of je moet ledjes hebben die op batterijen lopen

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

Een vespa ciao heeft geen accu, maar een bobine

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

vet-smurf
          Topic starter

ja maar ging om iedee …. van de vraaag … kan ik 3.4 – 4 volts ledjes aansluiten op 6 volt? 🙂

Miesmaster
            Bijdrager

ik heb ledjes op batterijen. Maar ik denk dat als je 6volt op 4 volt aansluit dat het alleen wat minder fel brand maar dat weet ik niet 100% cker

vet-smurf
              Topic starter

nee want de aanvoer ( 6V ) is sterker als hetgene wat voor led bestand is ( 4V ) dus wou vragen of dat ging …

vespaman
                Bijdrager

uhmm het kan wel.
                  alleen je moet er een gelijkrichter tussen zetten.
                  dit omdat een vespa wisselspanning geeft en ledjes gelijkspanningmoeten hebben .
                  als je ze in de zener richting aansluit zullen de ledjes doorbranden.
                  en je kan de ledjes in serie setten (meeste ledjes zijn 1,5 volt ong.)
                  door de gelijkrichter zul je maar 3 volt krijgen.

Gr,

Marcel

vet-smurf
                  Topic starter

de ledjes waren 4 volt

vespaman
                    Bijdrager

okay,

maar dan gaan ze even goed kapot als je er geen gelijkrichter tussen zet.

Gr,

Marcel

Vespaflappie
                      Bijdrager

Dat gaat dus niet; d espanning van je brommer wisselt sowieso al naar mate je harder rijdt… Daarom word je koplamp ook feller en branden mijn 6v lampjes altijd door…. Je moet dus ech een gelijkrichter en de juiste weerstanden ertusse duwen anders brand alles je meteen door…..Koop anders ene 12 v accu en een neon staaf…Duw je in de koplamp en hoppa aanschouw:D–>Mooi licht:)

douwe
                        Bijdrager

sluit geen ledjes zomaar op je dinamo aan dat werkt niet ze doen et een seconde heeeel fel en dan zijn ze kapot en geloof mij ik heb der al over de 10 late springe. en ik moest er ook nog een weerstand tusse zette omdat mijn brommer aso veel stroom geeft (27volt). maar zet gelijk een accu derin of ga op baterije nooit op je dynamo dat is gekloot want et werkt nu bij mij ook niet geweldig

von hirkebosj
                          Bijdrager

maare.. geeft de bobine 6 volt???
                            want ik kan un claxon krijge ervoor (6 volt) maar als ik deze aansluit op de bedrading
                            gaat deze dan de hele tijd tuteren als ik deze aansluit op de bedrading en het licht aan heb??
                            of kan ik hier een schakelaar tusse zette?
                            nja
                            Ciao!

Bubba
                            Bijdrager

Natuurlijk moet je daar een schakelaar tussen zetten. Vanzelfsprekend gaat het ding anders de heletijd toeteren. Hoe wilde je anders ook toeteren als je geen schakeling hebt?!

von hirkebosj
                              Bijdrager

haha klopt idd 😛
                                sorry
                                maare… is het dus wel mogelijk??
                                en wat heb ik er allemaal voor nodig?
                                greetz 😉

niels-nijsten
                                Bijdrager

ik zou naar een modelbouw zaak gaan en een accupack kopen van 6 volt(of meer als je meer nodig hebt), dingen zijn vrij klein(als je de bougiesleutel uit je zadelhaalt pastie daarin!) en dan een ledstripje halen of maken. die minimaal 6 volt nodig heeft(brandtie niet door) schakelaar maken onder zadel ofzo en klaar.

@her flick, een vespa heeft idd geen accu maar een bobine, maar je bedoelt tog niet datie hier zijn stroom mee opwekt 😮 want naar mijn weten zorgtie datie met de wisselspanning uit je blok(onderbroken door de cp.) een vonk uit je bougie perst zeg maar.

Een bobine (in het Vlaams ook wel bobijn genoemd) is een soort transformator die gebruikt wordt in het ontstekingssysteem van veel verbrandingsmotoren.

In de bobine zitten twee wikkelingen van koperdraad om een weekijzeren staaf. De laagspanningswikkeling heeft weinig windingen van dik draad, de hoogspanningskant heeft heel veel wikkelingen van dun draad die vaak door laagjes isolerend papier van elkaar gescheiden zijn. Via de onderbreker (contactpunten)in de verdeler wordt een spanning van 12 V op de laagspanningskant gezet. Door het openen van de contactpunten en dus het wegvallen van de spanning, wordt er in de secundaire spoel een hoogspanning opgewekt. Inductie bijvoorbeeld 15.000 – 20.000 volt, die nodig is om een bougie te laten vonken en het brandstofmengsel in de cilinders te ontsteken.

Robert Bosch heeft het systeem tezamen met de bougie uitgevonden in 1903

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.