Home › Forums › Mening & ervaring › Cilinders › 46mm Athena alu (80cc)
- Dit onderwerp bevat 65 reacties, 30 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 2 maanden geleden door arvid13690.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 juni 2011 om 07:20 #151398
Waarom?Hier mijn mail aan Jmpb,
Goedemorgen,
Ik wil graag een bestelling doen waarbij o.a een Athena 46mm voor de ciao maar zit even met het volgende. De kwaliteit van de Athena cilinders was zoals jullie waarschijnlijk weten niet best, zo breekt het cil hemt vaak af en klemmen de zuigers vaak. Nu heb ik begrepen dat Athena later een nieuwe serie heeft gemaakt waarbij deze gebreken zijn verholpen en zou dus ook graag willen weten of jullie hiervan idd op de hoogte zijn en mij kunnen garanderen dat ik een goede versie krijg toegestuurd? Ik wil deze cil gaan testen omdat de prestaties goed moeten zijn maar door de slechte waarderingen durft eigenlijk niemand het aan te schaffen.
Hoor het graag,
Mvg Max Lijs.
Antwoord jmpb,
Hallo Max,
ik heb even gekeken bij de cilinders die ik hier nog heb staan, het zuiger gaat aan de onderzijde wel wat zwaar.
deze cilinders heb ik nog kort geleden van mijn leverancier ontvangen.9 juni 2011 om 07:23 #15139746mm’s hebben nooit last gehad van afbrekende wanden, de 43mm daarentegen wel.
No worries 😉46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel9 juni 2011 om 07:31 #151396
Waarom?Kijk dat wist ik idd niet maar wel goed te horen
Toch moet ik zeggen dat het me niet bepaald gerust steld dat je cilinder besteld waarvan je weet dat de zuiger klemt.9 juni 2011 om 09:21 #151395Het komt in sommige gevallen van bijv. de Pinasco ook wel voor dat de zuiger klemt onderin, maar dat je hier prima mee kunt rijden. Ik ben het met je eens dat ik het persoonlijk alleen niet aan durf. Dat JMPG zegt ze nieuw van de leverancier gekregen te hebben betekent niet direct dat ze nieuw van de fabriek af komen. De leverancier kan ze immers nog steeds lange tijd op voorraad hebben gehad. Zeker omdat de cilinder nou niet bepaald populair is geweest.
Ik ben toevallig wel eens een 46mm Athena tegen gekomen die een scheurtje in de cilinderwand vertoonde. Zo direct van een SE af getrokken, maar deze reed nog wel naar behoren. (Sowieso oude versie)
9 juni 2011 om 10:52 #151216Herr FlicK :
46mm’s hebben nooit last gehad van afbrekende wanden, de 43mm daarentegen wel.
No worries 😉Ik denk eerder dat dit komt omdat de 46mm veel minder verkocht is dan de 43mm.
Want mijn 46mm kit klemt als de tering en rijd je zeker weten stuk als dat voor montage niet gefixst word.9 juni 2011 om 10:56 #151217Toch denk ik dat deze cilinder potentie heeft om vrij hard te gaan.
Weet iemand hoe het is afgelopen met de teruggestuurde cilinder?
13 september 2011 om 11:20 #151668Ik zat een tijdje terug te kijken voor een cilinder op m’n SE. Ik wist van de ‘doemverhalen’ over klemmende hemden en zuigers, maar veel discussie daarover is al 2 jaar oud inmiddels. Dus ik had JMPB gevraagd hoe het tegenwoordig met dit probleem zit:
hallo Dax,
ze zijn nog steeds hetzelfde. athena doet er weinig aan.
zuiger klemt licht onder in het hemd.Dit is specifiek over de 46mm, de rest heb ik niet naar gevraagd.
Dat jullie het weten.
13 september 2011 om 11:33 #151669Dat wisten we al staat een paar post hierboven. 😉
13 september 2011 om 15:39 #151670Toch wil ik nog wel even benadrukken dat het niet ”lichtjes” is zoals door jmpb beschreven.
Want het laaste stuk (75% van de uitlaatpoort) moet je haast met een hamer naar beneden tikken zo erg klemt dat.En diamant honen waarvan ik dacht dat het nog een optie zou wezen kan dus ook niet, want heb een bedrijf hierover gemailt en die willen dat niet doen omdat ze er dan zeker van zijn dat het hemd afbreekt door de kracht die bij het diamant honen vrij komt.
13 september 2011 om 18:17 #151672Hallo,
Ik heb 2 weken geleden ook een 46mm athena besteld bij jmpb, nog niet mee gereden maar zonder zuiger veren klemt de zuiger onderin lichtelijk. Maar ben er van plan over 2/3 weken me brommer er toch op te starten.
Set up:Speed Engine met membraam op carter
18 mm carb
hpi(2007) race ontsteking
Simonini calibrata
Athena 46mm…. Word meteen bewerkt(geen garantie meer)Ben heel benieuwt hoelang ik ermee kan rijden.
Mcg mxlol
13 september 2011 om 18:31 #151671
Anoniemspeedbuxy :
Toch wil ik nog wel even benadrukken dat het niet ”lichtjes” is zoals door jmpb beschreven.
Want het laaste stuk (75% van de uitlaatpoort) moet je haast met een hamer naar beneden tikken zo erg klemt dat.En diamant honen waarvan ik dacht dat het nog een optie zou wezen kan dus ook niet, want heb een bedrijf hierover gemailt en die willen dat niet doen omdat ze er dan zeker van zijn dat het hemd afbreekt door de kracht die bij het diamant honen vrij komt.
Misschien maar een idee? een mal maken waar je buitenkant van je hemd precies invalt. zodat als je gaat honen dat hij geen kant op kan. bijvoorbeeld van hout? en dan waterjet laten snijden?
misschien een keer een investering maar dan kun je er wel veel cilinders mee doen.
13 september 2011 om 18:39 #151673@tom: het is een alu cilinder. als je die gaat honen moet je er opnieuw nicasil/chroom in laten zetten. en dat is ook niet echt goedkoop…
13 september 2011 om 18:43 #151674
AnoniemEven vlug gemaakt.
Maarja als het geen optie is,
13 september 2011 om 20:38 #151676
Waarom?@tom96,
Misschien is het wat onhandig groot ivm het slijpen maar zeker een goed iedee
Een alu ring draaien die zuigend om het hemt past lijkt me dan nog een betere optie.Pepko,
het is een alu cilinder. als je die gaat honen moet je er opnieuw nicasil/chroom in laten zetten. en dat is ook niet echt goedkoop…
Misschien is “honen” ook niet helemaal de juiste bewoording. Het is niet direct de bedoelling om de cilinder uit te honen en van nieuwe nicasil te voorzien maar enkel licht opslijpen zodat de zuiger weer soepel gaat. Je haalt hiermee altijd wel wat nicasil weg maar dit is minimaal.
Zelf zou ik bij het bestellen van een Athena46 cilinder vragen om een ruime overmaat(bv een E of F). Mocht je het klemmen dan niet kunnen verhelpen door alleen de zuiger op te schuren, kan je altijd nog een kleinere zuiger na bestellen;).
13 september 2011 om 20:46 #151677@ waarom,
je laatste idee met een overmaat is wel geniaalXD misschien ga ik dat eens proberen
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.