Vespa-Ciao.NL
:: zuiger zwart – zuigerveren? tikkend geluid

Home Forums Techniek Problemen oplossen zuiger zwart – zuigerveren? tikkend geluid

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Daniel
    Topic starter

Hoi allemaal,

ik ben deze 2 weken mijn cilinder aan het inrijden. heb nu ongeveer 100km er opzitten. alleen dinsdag was mijn koppeling er van afgevallen toen ik aan het rijden was (spie gebroken en koppelingshuis krom. ik heb dus alles net vervangen en opnieuw gestart. er kwam tikkend geluid uit, eerst dacht ik dat het vliegwiel was maar naar verder zoeken was mijn koppakking lek en heb de cilinder er afgehaald. vond dat de zuiger er zwart was en ook aan de zijkant bruin. heeft dit te maken met de zuigerveren? of te veel olie?

Foto:
      Schermafbeelding 2020-08-20 om 21.06.27

Foto:
      Schermafbeelding 2020-08-20 om 21.07.02

de setup is:
      Poline se
      Carb 13/13
      Polini luchtfilter (heb alleen 4 gaatjes gemaakt niet 6)
      Polini 43mm (70cc)
      Dmp krukas
      top one
      poulie 80 – Polini blauwe trekveertjes

Ik rij met sproeier 62 en de bougie zit er koffiebruin uit

De brommer valt ook na een tijd uit als hij stationair draad.

hopelijk kan iemand mij helpen met mijn probleem.
      alvast bedankt.

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Op zich klinkt je setup en afstelling niet heel gek. Wat voor benzine en olie meng je?
        Wellicht kan je eens proberen Euro 98 met goede mengsmering te mengen eens proberen.

Het tikken zit hem vaak in de zuigerveren, die eigenlijk een fractie kleiner zijn dan de sleuf van de zuiger. Hierdoor als de zuiger helemaal bovenaan is, en onderaan, blijven ze als het ware hangen en krijgen een klein tikje. Dit allemaal gaat heel snel en resulteert vaak in een tikje.

Heb je ook nog een Malossi filter om te proberen? Normaal is een sproeier wat groter met deze cilinder, zeker op een Speedengine. Maar als ik je zuiger bekijk en je bougie is koffiebruin – zou ik zeker niet hoger gaan. Maar hij kan misschien wat meer lucht ontvangen (malossi filter)

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Daniel
        Topic starter

dankjewel voor de reactie.

ik heb altijd 98 getankt en netjes 1:50 gemengd. ik gebruikte Nils Duo mix 2takt synthetisch olie, heb ook altijd voor mijn Derbi gebruikt.

met de zuigerveren is het dan best om een nieuwe setje veren te kopen? of hoe het te verkopen?

ik heb geen Malossi luchtfilter liggen. ik ben al van plan om alle gaatjes te boren in de Polini luchtfilter.

Wim
          Bijdrager

Nee, je gaat bij een nieuwe cilinder die nog amper gereden heeft toch niet de zuigerveren vervangen.
            Hij begint net lekker in te lopen.
            Dat bruine onder de veren is gewoon gas dat nu nog langs de veren kan omdat de cilinder nog lang niet is ingereden. Nog een km of 500, dan is het pas klaar.
            Dat erge zwarte op de zuiger is gewoon ietsjes te rijk mengsel, dat is goed tijdens inrijden.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.