- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 5 maanden geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
29 september 2023 om 19:48 #821928
Hoi,
Ik heb een citta, dit is mijn settup
-speedengine met simonini zij-inlaat
-21mm dellorto phbg @72
-43mm polini kit racing
-polini top one
-polini voor vario met 6 grams rollen
-100mm schijven met standaard koppeling en polini groene trekveren
-twin air lucht filter
-hittegraad 7 bougieNou is het probleem dat ie niet optoeren wilt komen. Hij rijd wel en varieërt niet. Hij komt soms op toeren en dan gaat ie ook door maar wanneer je dan gas terug geeft hapert die weer. Ik heb al mijn kop en voetpakking vervangen de decrompressie ingeslepen met polijst pasta. Ik heb de deo test gedaan maar daar word ik niet veel wijzer van. Wie o wie kan mij verder helpen?
29 september 2023 om 20:21 #821929Maar heb je nou twee problemen?
1 probleem met de vario(wil niet variëren),
en het 2e probleem met je blok?(haperen)Doe eens een filmpje van het optrekken met goed geluid.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 september 2023 om 07:56 #821931Een vario die niet varieert en ook niet op toeren wil komen? Meestal resulteert dat juist in oplopende toeren als de vario in een “fixed position blijft staan net zoals bij normale pulley aandrijving. En als hij op toeren komt, varieert de vario nog steeds niet of dan weer wel?
Gas los laten en haperen klinkt een beetje vaag, bedoel je dat de aandrijving bokt? Heb je de boel wel goed gemonteerd?
Bromsnor30 september 2023 om 08:07 #821932Ik denk dat ik zelf niet heel duidelijk was met mijn probleem uitleggen sorry. Het probleem is eigenlijk dat hij niet op toeren komt. Het klinkt alsof die gaat 4 takten als je gas geeft je gaat dan wel rijden maar hij rijd zo langzaam met zo weinig toeren dat de vario niet eens varieert. Ik kan hem er wel doorheen helpen door een beetje te spelen met het gas en dan schiet die in eens vooruit en varieert die wel weer maar als ik dan weer gas terug neem begint het “4 takten” weer gelijk. Alles zit goed in elkaar.
30 september 2023 om 09:44 #821935Ik denk dat ik zelf niet heel duidelijk was met mijn probleem uitleggen sorry.
Het probleem is eigenlijk dat hij niet op toeren komt.
Het klinkt alsof die gaat 4 takten als je gas geeft je gaat dan wel rijden
maar hij rijd zo langzaam met zo weinig toeren dat de vario niet eens varieert.
Ik kan hem er wel doorheen helpen door een beetje te spelen met het gas en dan schiet die in eens vooruit en varieert die wel weer maar als ik dan weer gas terug neem
begint het “4 takten” weer gelijk.
Alles zit goed in elkaar.
Ja, klinkt als dat je blok gewoon niet goed loopt.
Je hebt de juiste sproeier er nog niet in waarschijnlijk als ie steeds viertakt.
Dan heeft ie geen vermogen indd.en doet je koppeling weinig net zoals de vario.
Die werken beiden door toerental.Dus ik zou steeds een kleinere sproeier monteren tot ie niet meer viertakt,
moet je set nog ingereden worden, dan voorlopig zo laten en lekker inrijden,
een km of 500, anders staat ie misschien te arm en beschadigd de cilinder.
Controleer wel met die sproeier even of de bougie indd niet wit/lichtgrijs wordt.
Tijdens inrijden mag die best donkerbruin-bijna zwart zijn hoor.
Sproeier moet ergens 78-86 zijn. Gasnaaldclipje op de tweede van onder.
Luchtschroef 1,5 – 2 slagen uitgedraaid, dat kan je nog wat veranderen
als je m slecht stationair krijgt met stationairschroef en/of de motor niet goed
oppakt tijdens optrekken van stationair/deellast naar volgas.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 september 2023 om 11:25 #821936Duidelijke symptomen van een te rijk mengsel/te grote sproeier wat Wim zegt.
Bromsnor30 september 2023 om 14:02 #821939Ik zou een 19mm pakken het membraan heeft een kleinere doorlaat dan de 21mm carburateur. Je krijgt hem wel afgesteld maar moeilijker dan met een 19mm.
Kijk ook of je een viertakt of een 2 takt carburateur hebt.
Een 4takt carburateur geeft een veel rijker mengsel en krijg je niet lekker afgesteld op een 2takt.
Je moet ook even je vlotternaald nakijken of hij niet lekt. Een 72 sproeier is klein voor een 21mm ik vermoed dat het brandstof niveau in de vlotterkamer niet goed is. Dus kijk ook of het lipje op de vlotter wel goed afgesteld staat en of de vlotter niet lek is.30 september 2023 om 20:20 #821957Bedankt iedereen voor de reacties. Alleen zit ik nu met het probleem dat ik hem gister rijdend weg heb gezet en ik probeer hem net te starten en hij geeft geen kick. Ontsteking staat goed, goede vonk, bougie is nat dus ik denk dat die wel benzine krijgt. Als ik remreiniger in de carburateur spuit gebeurd er zelfs niks. Met choke/zonder choke maakt geen verschil.
30 september 2023 om 22:06 #821960Bougie ff goed schoonmaken en ontvetten, spark plug gap iets verkleinen kan ook helpen. Remreiniger zou ik niet teveel in je blokkie spuiten.
Bromsnor1 oktober 2023 om 09:28 #821969Het afstellen van het motorblok gaat een heet stuk makkelijker met een poelie overbrenging dan met vario. Met vario heeft de brom nooit de kracht om te gaan viertakten en daardoor heb je niet door waar je ongeveer met je sproeier moet zitten.
1 oktober 2023 om 15:06 #821972Ik krijg mijn citta niet meer aan de praat. Nieuwe bougie, ontsteking afgesteld, hij vonkt, carburateur helemaal schoongemaakt. Maar voor mijn gevoel krijgt die geen benzine. Hoe stel je de vlotter af met dat lipje?
1 oktober 2023 om 22:18 #821973Zoek de waarde van het vlotterniveau, dus hoeveel mm, en de manier van meten verschilt wel eens,
dat lipje buig je tot een juiste afstand is bereikt.
En die waardes moet je eerst opzoeken in de gegevens die bij jou carb horen.
Op internet vind je ook veel hoe dat moet, en youtube natuurlijk zeker, zie je wat er bedoelt wordt.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.2 oktober 2023 om 12:20 #821984Ik heb op internet zitten zoeken maar ik kan nergens de waarde van mijn vlotterniveau vinden. Weet iemand toevallig waar dat staat?
2 oktober 2023 om 12:54 #82198521mm dellorto phbg @72
43mm polini kit racing
polini top one uitlaat.Cilinder en uitlaat zijn beide hoogtoerig, lusten dus wel een slokje 😛
21mm Carb, hoort standard een 91 sproeier in te zitten, heb vorige maand nog een nieuwe 21mm carb, gekocht met dus een 91 sproeier.
Snel even sproeier wisselen voordat de boel warm of vast loopt en met de Kit-racing en top-one loopt het ook met gemak op een 94 of 96 sproeier.Succes
TICKLING BARN2 oktober 2023 om 17:30 #821986Mijn brommer start weer ik heb de carburateur ultrasone gereinigd. Alleen er zit nu een sproeier 80 in en de gasnaaldclipje op het hoogst. Het klinkt alsof die verzuipt als je gas geeft daarna wilt die wel door. Moet ik dan juist hoger of lager kwa sproeier maat. Ik heb geen ervaring met het afstellen van een phbg carburateur daarom dat ik het maar vraag.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.