Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Zelfde ontsteking verschillende vonken?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 10 jaren, 1 maand geleden door ritze.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 februari 2016 om 22:28 #211916
Ik heb hier 2 elektronisch ontstoken blokjes voor mij liggen 4 verschillende spoelensetjes inclusief pickup en 2 vliegwielen. Vervolgens probeer ik op blok A een combinatie spoelen/vliegwiel met een goede grote vonk van de rode draad wanneer ik aan het vliegwiel draai. Hierna zet ik de gehele ontsteking op blokje B en er komt maar een heel klein miniem vonkje bij de rode draad vandaan wanneer ik nu aan het vliegwiel draai. Bijna geen vonk te noemen. Hoe is dit te verklaren, het enige verschil is een ander carter inclusief krukas?
En dit zelfde probleem doet zich ook voor met elke andere combinatie van spoelen en vliegwielen. Het resultaat blijft als volgt. Blok A vonkt prima, Blok B doet bijna niks.
9 februari 2016 om 23:53 #242168Zitten er in blok b misschien draadbusjes/helicoils in het aluminium voor de bevestiging van de ontsteking? Zo ja, misschien zit hier loctite tussen en hinderd dit de massa. Zoiezo zou je kunnen proberen om van een bevestigingsschroef van de ontsteking naar de cdi-massa een extra kabeltje te trekken.
10 februari 2016 om 08:51 #242169
Of misschien toch een kabelbreuk?
10 februari 2016 om 13:28 #242170Zelf sowieso al niet zo fan van de elec. blokken, Carter B is een 2e hands carter van een collega welke ik repareer. Carter A een eigen carter welke mooi schoon is gestraald en gepoedercoat. Geen helicoils of locktite in te vinden behalve dat dit carter B smerig is.
10 februari 2016 om 14:23 #242171Ik ben jarenlang zelf een vonk geweest, en overspringen naar een vies carter daar had ik nooit veel zin in.=)
Je zou ook nog even kunnen controleren of het nummer wat in de carters geslagen staat( bij de voet pakking) toevallig numer 666 is.
Even alle gekheid op een stokje, vet en vuil = slechte verbinding, en oxide geleid ook slecht.
Maak je het jezelf niet te moeilijk? Misschien geeft hij met de bobine gewoon een goede vonk.
En een beetje schuren op de juiste plek doet wonderen.10 februari 2016 om 15:23 #242172Ik had inderdaad al even het deel waar ik de rode draad tegen aan houd. Schoon gemaakt door middel van schuren. Vreemd genoeg is het andere blok A powdercoated en maakt deze bij het ontstekingsnokje prima contact ondanks de lak. Heb het duivels blokje B nu alweer onder de brom en zal morgen even kijken of hij idd gewoon goed functioneert. “Volgen we de rode draad nog?”
10 februari 2016 om 19:14 #242173draai je wel de goede kant op? :pest
misschien een heel raar verhaal, maar stel je voor dat de legering even niet helemaal oke was,
waardoor jouw blok een andere weerstand krijgt, (of giet fout) ik geef het een kleine kans, maar voor zover ik weet komen alle fasen bij elkaar in het blok, alleen op een ander tijdstip.
er zouden dan geen rare piekspanningen mogen optreden.wellicht dat er ergens toch iets tegen de spoel aankomt waardoor het vermogen wat door de licht spoel opgewekt word de bobine inlekt waardoor er dan weer ellende ontstaat met de vonk.
vaag verhaal maar ik hoop dat je het begrijpt 😀
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.