Vespa-Ciao.NL
:: Zelfbouw uitlaten

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaten

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 71)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Donateur

Nee, niet af, ben afhankelijk van MIG-MAG lasapperaat/draaibank van vriend van mij die nogal druk bezig is op het moment, volgende week Maandag of Dinsdag wordt hij afgemaakt.:)

(flens, montagepunten, stinger, en demperbevestiging moeten nog gemaakt worden)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

LvDoni
      Bijdrager

Mooi, opmaat uitlaatjes, leuk!

dit was/is een creatie voor de sprintpuch. Is gebaseerd op een berekening van foekema, maar presteerde VER(!!!) onder de maat op de testbank. het verschil tussen een Fokko vd Velde en een foekema was 3 pk!!

foekema maakt de laatste conus altijd veel te lang, uitlaten zijn te smal… je zou denken dat je en brede powerband hebt met zo`n foekema uitlaat… maar ook dat valt tegen, er is heel veel te verbeteren. Mocht je zelf eens bezig willen gaan met berekenen, probeer de manier van Overmars eens, hele simpele formules, en goede (maar geen perfecte) resultaten. Heb nog een sheetje waarin ik de formules wat aangepast heb om eht gewenste uitlaat bereiken. Maargoed, een perfecte 2 takt uitlaat bestaat niet.

Leuk om voor 15 euro een uitlaatje door foekema te laten berekenen, maar zou er liever zelf voor gaan willen zitten.

ArvidW
        Donateur

Dat heb ik al eerder gehoord, ik heb ook de bankgegevens gezien en die Foekema pijp zag er dramatisch uit 🙁

Toch heb ik voor Foekema gekozen omdat ik ergens anders wel positieve reacties op zijn pijpen gelezen heb, het lijkt erop dat hij met 50cc pijpen wel redenlijk in de richting zit 🙂

De dikte van de uitlaat en de lengte van de baffle vallen echt reuze mee bij mijn uitlaat (80mm en 180mm)

Met Overmars formules kom ik op hele andere getallen uit, 63mm dikte uitlaat, 298mm lengte baffle ! Dat is dus veel dunner en langer dan Foekema’s berekening voor mijn cilinder.:o

Ik hoop dus dat zijn berekening goed is:), het is in ieder gebaseerd op een setup waar hij verstand van heeft (Foekema werkt bijna alleen met 50cc, daar is zijn programma volgens mij ook op gebaseerd)

Ik meld hier nog wel eventjes of ik tevreden ben over de pijp (als hij af is) zodat mensen weten of Luc Foekema goed werk aflevert of niet….;)

Home made engine dyno

LvDoni
          Bijdrager

@ArvidW, klopt, overmars uitlaten worden ook vaak lang, daarom heb ik dus de formules wat aangepast, zodat je redelijke maten krijgt 😉

LvDoni
            Bijdrager

@Arvid, het zijn de formules van Gordon Jennings trouwens, ik heb mijn kladpapiertje met maten weer gevonden. Weet alleen niet of deze nou aangepast zijn, of dat ze recht uit zijn boek komen.

ook een lekker makkelijke manier om uitlaten te berekenen, alhoewel ik niet weet wat de prestaties van Jennings zijn. Die van fokko zijn wel goed, en daar zijn MIJN formules op gebaseerd, maarja… of die nou op het A4tje staan?

ArvidW
              Donateur

Ik zou nog eventjes melden of ik tevreden ben over Luc Foekema’s uitlaat.

Nee, ik ben niet tevreden. Uitlaat geeft leuk veel vermogen maar is gewoonweg niet de uitlaat die ik aangevraagd heb! Ik wilde powerband van 7500-10500 en ik heb nu 10000-12500rpm, ik zou bij 9600tpm max vermogen hebben maar heb op dat toerental nu een dikke dip:boos

Ik ben nog aan het uitzoeken of het mijn of zijn fout is, maar tot nu toe lijkt het erop dat ik de uitlaat goed gemaakt heb:con

Home made engine dyno

LvDoni
                Bijdrager

Dat zie jij verkeerd kwafo. Een hoogtoerige uitlaat betekend veel vermogen over een klein toerengebied. Arvid heeft wel een vrij brede powerband, alleen op de verkeerde toerentallen. Dat is een beetje kloten, aangezien je dat niet zo heel makkelijk verandert.

hoe lang is je middenstuk? dat rechte middenstuk? ik denk dat je daar flink wat winst mee kan boeken!

ArvidW
                  Donateur

De belly is nu maar 84mm lang (en 84mm dik) langer maken zou de powerband op een wat lager toerental kunnen leggen, leuk om eens te proberen 🙂

Home made engine dyno

LvDoni
                    Bijdrager

langer? korter toch 😕

edit: Ik heb nog een TAVI-racing voor nsr liggen, heeft ook amper een fatsoenlijk middenstuk…

ArvidW
                      Donateur

Nee als je hem langer maakt duurt het langer voordat de puls terug is, iets wat goed is voor lagere toerentallen. Toch:? 😛

Met bafflecone en belly kan ik eigenlijk alleen begintoerental van uitlaat aanpassen, maar leg ik die op 7500 dan loopt hij van 7500-12500 en zal dus niet zo heel veel topvermogen geven 🙁

Toch foekema maar eens mailen…..

Home made engine dyno

Tonni
                        Moderator

Arvid: Heeft jouw berekende pijp ook een vaste maat meegekregen voor de ‘voorpijp’? Kan me zo voorstellen dat je alleen door daarmee in lengte te variëren al een behoorlijk verschil kan krijgen?
                          Ik vraag dit omdat er hiermee in die cheap-ass berekening progjes geen maten voor gegeven worden. Deze pijpen beginnen meteen conisch. Ik heb er al twee keer één gemaakt, beide met bedroevend resultaat, d.w.z. geen power what-so-ever.
                          Hierdoor vraag ik mij dat dus af, ik ga er vanuit dat er een rechte (niet conische) voorpijp aan deze uitlaten moet, maar welke lengte is dus een gok.(ga er vanuit omdat eigenlijk elke vespa pijp dit WEL heeft).

Ik weet ook dat het bij een schakel misschien niet persé nodig is , maar toch…

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

LvDoni
                          Bijdrager

Nee als je hem langer maakt duurt het langer voordat de puls terug is, iets wat goed is voor lagere toerentallen.

Je hebt gelijk, ik zat precies andersom te denken 😉

Dit zegt gordon jennings:

the second rule (more a suggestion, really) is that for maximum horsepower only, you should give the lead-in pipe a length equal to from 6 to 8 of its diameters, while for a broader power curve (and at some expense to the maximum) you may want to use up to 11-times pipe diameter.

met de voorpijp lengte regel je vooral je powerband. Ik zou inderdaad maar even contact opnemen met foekema, ik had namelijk hetzelfde met mijn uitlaat.. de powerband lag gewoon 1500 toeren verkeerd. M`n uitlaat heb ik dus aangepast aan de maten van fokko, waardoor het best een geschikt uitlaatje is.

Misschien wel leuk om eens een uitlaatje te berekenen die het gewoon echt goed doet op een gilardoni, en dan verpatsen 😛

LvDoni
                            Bijdrager

Misschien leuk om te laten zien, dit zijn testbank resultaten van een foekema en een fokko uitlaat, op de brommer van Jannes (JcGilar, voor diegenen die op het puchforum zitten).

Dit zijn de testbank resultaten van een luc foekema pijp:

max vermogen 7,25 kw (9,86 pk)
                              max koppel 7,01 nm

en deze zijn van Fokko:

max vermogen 9,11 kw (12,38 pk)
                              max koppel 9,33 nm

TimoO_
                              Donateur

ik weet het niet zeker, maar volgens mij hebben wij zo’n ding hier thuis staan.

LvDoni
                                Bijdrager

@Kwafo, prbeer de loodgieter eens, of een bedrijf die ketels plaatst enzo, installatie techniek. Een vriend van mijn broer werkt ook bij zo`n bedrijf… hebben ze genoeg pijpenbuigers!

Heb nu btw contact met foekema over uitlaten, hij heeft me wat tips and trics gegeven over het berekenen van een uitlaat 😉

15 berichten aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 71)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.