Home › Forums › Mening & ervaring › Uitlaten › Zelfbouw uitlaat topic
- Dit onderwerp bevat 723 reacties, 125 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
14 oktober 2021 om 14:21 #812778
AnoniemIk ben bezig met een uitlaat op te knappen ik heb nu zo goed als alle roest eraf maar wil graag een blinkend effect en op de plekken waar hij heel warm word mooie olie vlekken heeft iemand een idee hoe dat moet?
14 oktober 2021 om 20:45 #81278526 februari 2025 om 20:31 #828063Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ik zelf een uitlaat kan maken want ik heb namelijk al wat geprobeerd met een paar programma’s maar deze werken niet heel goed en ik kan de uitlaat niet aanpassen daardoor word hij heel lang word
ik weet eigenlijk niet of ik ook zelf wat kan maken of dat alles berekend moet worden27 februari 2025 om 19:32 #828066Het is niet zo simpel als je misschien zou denken. Er komt echt heeel wat bij kijken als je een snelle uitlaat wil ontwerpen.
Er zijn programma,s gratis en betaalde om een uitlaat te bereken maar dan ben je er nog niet. Je moet van uit de berekening de uitlaat in de wereld zien te brengen. En het plaatwerk knippen en plakken gaat nog, maar dan moet hij ook nog mooi langs je brommer lopen.
En alles bij elkaar is dat echt een heel leer traject met vallen en opstaan.En je moet verstand hebben van tjoenen om de juiste gegevens in het programma in te voeren.
Je moet dus alle stappen, willen en kunnen doorlopen.Welke programma,s heb je gebruikt?
27 februari 2025 om 21:18 #828068dit progamma heb ik gebruikt
https://birdcagesoft.com/2tExCalc/index.html27 februari 2025 om 21:19 #828069dit is trouwens een ander account omdat ik op de andere niet meer kwam
28 februari 2025 om 07:50 #828072Ik weet niet of je misschien gewoon ergens een bouwtekening kunt downloaden of dat je alles moet berekenen
28 februari 2025 om 16:54 #828078Als je alle gegevens van je cilinder hebt ingevoerd dan rollen de afmetingen eruit.

Dan neem je een stuk lasdraad en je knipt cirkels D1 ,D2, D3 ezv. die je met hotglue op de juiste afstand L1, L2, L3 ezv. plakt en dan kan je ongeveer zien hoe je uitlaat gebogen moet worden. Je kan dan ook zien wat de hoek is tussen de cirkels en die verdelen in segmenten. Dat geeft een leidraad.

En vervolgens download je een cone calculator met uitprint mogelijkheid en maak je de uitslagen in papier en die plak je aan elkaar met plakband. https://www.conelayout.com/Als dan de pijp de juiste vorm heeft dan ga je de uitslagen overnemen in staalplaat 0,8mm. (dikker kan ook maar dan wordt het buigen lastiger. Voordeel van dikker is dat hij stiller wordt en gemakkelijker last).
En klaar is de uitlaat.
Zover ik weet bestaan er geen uitgewerkte ontwerpen die je zo kan overnemen. In ieder geval ben ik die nooit tegengekomen.
Hier een voorbeeld van hoe je de uitlaat kan laten lopen:

Foto is van member Pim. Hij had de uitlaat laten maken door een professionele uitlaat bouwer meen ik, maar ik vind dat hij mooier langs de achterbrug had kunnen lopen.Ik vind deze mooi. 🙂

Ik schets natuurlijk even de grote lijnen. Hoe je al de details doet is te ingewikkeld om hier zo maar even uit te leggen. De praktijk is de beste leermeester. Ik hoop je je hier mee uit de voeten kunt. Succes!
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door zevenenergie.
28 februari 2025 om 21:28 #828092Dankjewel voor het reageren ik heb laatst al eens geprobeerd te berekenen en toen kwam ik op dit uit zou dit dekt u kunnen er staat nameten dat het 90 cm lang word
28 februari 2025 om 21:34 #828093De port diameter wasb21,28
En de port flange diameter18
maakt het uit dat ik straight header heb aangezet dit moest namelijk volgens het programma ik heb dit via een video gedaan en weet niet of het klopt omdat ik niks heb moeten doen met de andere poorten ik moest volgens de video alleen de uitlaatpiort gebruiken1 maart 2025 om 20:19 #828105Het is belangrijk om het eerste gedeelte bij de uitlaatpoort recht te maken om zo min mogelijk wervelingen te krijgen daar waar de inlaatgassen in aanraking komen met de uitlaatgassen want je wil niet dat die zich vermengen. Maar op een ciao kan je niet lang recht uit. Ik zou die functie daarom uitzetten.
De uitlaat temperatuur mag wel op 550/600 Omdat je met een ciao meestal vol gas rijd.
Als je echt wil dat je brommer gaat blazen dan zou ik de cilinder aanpassen. Ik zou zo rond de 182 graden gaan zitten. Dan gaat hij namelijk resoneren en dat wil je.
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door zevenenergie.
1 maart 2025 om 20:36 #828108Als het je het simpel wil houden kan je ook gewoon deze kopiëren:

Dan hoef je alleen de uitslagen te maken.1 maart 2025 om 21:03 #828109Ik denk dan om te beginnen dat ik die gewoon ga namaken
zou die uitlaat Goed zijn voor op een dr evo 65cc met 13/13 carburateur2 maart 2025 om 11:11 #828112Ik heb alleen een probleem de maten wat op de tekening staan zoals 30cm moet dan ik cone lay-out met diameter15cm worden neem ik aan een de schuine zoals 30 bij 2 bij 5 moet in graden
2 maart 2025 om 11:31 #828113Ik denk dat ik het snap
dus als ik bijvoorbeeld het tweede stuk pak
van 30 bij 2 bij 5
teken ik op papier een lijn van 30 cm
Bij Het begin en het einde van de lijn teken ik dan af op 5 cm hoog dan pak ik het midden van de lijn en teken ik daar 2 cm hoog daarna verbind ik dit en dan knip ik het uit en plat het aan elkaar
Dan kom ik als doorsnede uit op ongeveer 9 cm

-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.