Vespa-Ciao.NL
:: Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

15 berichten aan het bekijken - 661 tot 675 (van in totaal 724)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vespa doei
    Bijdrager

tyga performance in Thailand
      ze hebben een eigen afdeling voor ontwerpen en prototype
      ze bouwen veel op uit ringen

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

Jorick
      Bijdrager

Ik ben heel erg benieuwd.

Zoals ik al eerder zei: zal iets wat op een leovince handmade lijkt niet beter zijn?
        Deze lijkt mij wat makkelijker te maken en zien er naar mijn mening ook een stuk beter uit dan een krul of proma.
        Omdat deze makkelijk te maken is zullen de kosten ook lager zijn lijkt me.

Bereken je ook bepaalde dingen? Groote van de expansie kamer, hoek van het conische gedeelte? En wat er nog allemaal meer mee te maken heeft.

Ik heb hier verder geen ervaring in dus ik kan het ook mis hebben.. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig en probeer een beetje mee te denken 🙂

zevenenergie
        Donateur

Er zijn zoveel verschillende setups dat je nooit tot de beste uitlaat zal kunnen komen.

Maar het ideaal is natuurlijk, een door luc foukema berekende pijp die netjes en niet al te opvallend onder je brommer hangt en die redelijk stil is.

Je zal dus eigenlijk met de populairste setups of de gegevens daar van naar hem toe moeten gaan, en advies moeten vragen,
          voor 2 uitlaten; met een 22,5mm aansluiting en een 27mm bocht.
          En bij de verkoop van de uitlaat  vermelden welke timingen van de cilinder en eventuele aanpassingen hij aanraad.
          En dan komt het ontwerp van hoe hij er uit moet gaan zien.
          En dan hopen dat hij beter presteert op alle setups, dan de bestaande uitlaten. 😉

Crullie
          Donateur

Ik vind de To Bad, Siluro en Calibrata goede uitlaten :thumb
            Waarom ?!
            Omdat deze 3 uitlaten met grotere sproeiers kan worden gereden dan andere uitlaten, oftewel deze uitlaten trekken de cilinder schoon en helemaal leeg zodat er veel nieuw vers mengsel aangezogen kan worden en dan is al snel de sproeier maat aan het groeien.
            Ideale race uitlaat is SLURP 😎

Combinatie van bovenstaande uitlaten als uitgangspunt als zelfbouw is niet te doen want ze zijn qua maatvoering compleet verschillend.
            Moet toch echt een autogeen setje aanschaffen en eens kijken hoe ver het komt 😛

TICKLING BARN

Shark
            Donateur

2021-01-08 00_23_47-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [leokrul _]

Vele uren/dagen verder, heb ik eindelijk iets wat er in ieder geval een heel klein beetje op begint te lijken. Dank ook aan Biermobiel21 voor alle tips en ondersteuning!

Dit conceptje is dus met een 22mm aansluiting op de cilinder en 18mm op de demper, net als de leo krul.
              verdere berekeningen moeten nog volgen, ik moet me nog echt flink inlezen en oefenen voordat ik het preciezer kan gaan maken.

Enfin, ik kabbel voort en post binnenkort wel weer een nieuwere versie

Vespa doei
              Bijdrager

het begin is er
                ben benieuwd wat dit onder een 50 en of 50snel doet
                als je de plaat uitslagen hebt zodat je ringen kan maken wil ik wel tussen de bedrijven door wel kijken of ik een prototype kan maken
                tig gelast uit staal wil ik hem wel uitproberen op een super standaard snor en dan steeds in kleine stapjes naar 50 opgevoerd

in de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer

zevenenergie
                Donateur

Dit valt voor mij in de categorie leuk.
                  En dan steek ik mijn dumpje op. :thumb

Maar als je serieus uitlaten wil gaan produceren en daar mensen financieel in wilt betrekken, dan krap ik met nu toch even op het achterhoofd.

Shark
                  Donateur

Ja, dat moet op den duur wel mogelijk zijn dat je het uitvouwt in plakjes plaatwerk, zou heel tof zijn als je een prototype kan maken!

Voor de goede orde, bij het aanmaken van dit topic, had ik nog geen flauw benul van technisch tekenen, dus ik ben echt een beginner en zal zeker nog van alles fout doen. Maar we komen er wel… stapje voor stapje.

Shark
                    Donateur

2021-01-09 13_47_30-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [einddemper _]
                      begin van de demper (eindstukje verchroomd, pot zelf van alu (met satin finish))

Crullie
                      Donateur

Nice :thumb
                        Zou lekker stapje voor stapje door gaan, lijkt erop dat je talent hebt 😛

TICKLING BARN

Vespa doei
                        Bijdrager

daar ben ik het nou helemaal mee eens
                          lekker stoeien met teken programma’s kost nou eenmaal een hoop tijd
                          maar als ik zie wat je er nu al uit tovert denk ik wel dat het goed komt

maar ik ben ook van mening dat er hier een hoop kennis en kunde aanwezig is om een goed proto model te kunnen maken en deze eerst uitvoerig te testen op diverse setups om te kijken waar de kracht van de uitlaat ligt

uiteindelijk is iedere uitlaat wel oke
                          het gaat er om wat je ermee wil
                          trekken of toeren draaien
                          de demper is wel een dingetje
                          denk dat iedereen wel een stil pijpje wil

als we dit met z’n alle voor elkaar kunnen krijgen kan je altijd nadenken om dit in productie te nemen in een ver en warm land voor weinig

is er trouwens iemand die een leo sp heeft uit gewerkt of exacte maten heeft
                          kan niet wachten om er 1 te maken

1

Shark
                          Donateur

er zitten nog allerlei fouten in, maar ik kan nu ook de losse onderdelen samenvoegen tot een compleet geheel. Dus expansiedeel, rubber, demperdeksel ingaande zijde, geperforeerde buis, demperbehuizing, en een einddekseltje. Het tekenen is 1 ding, het precies laten kloppen is een heel andere tak. En weer voorts…2021-01-11 18_02_54-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [leo-ass-voorbeeld]
                            2021-01-11 18_04_16-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [temp.demper-ass _]

Vespa doei
                            Bijdrager

ziet er goed uit man
                              je maakt grote stappen
                              ik trouwens een ander iede tegen voor een demper gaat om een schotten demper 20210111_211056
                              misschien kan dit werken
                              er zit geen wol in
                              werkt net als een demper voor een vuurwapen lijkt mij

Shark
                              Donateur

Ja schottendemper kan natuurlijk ook, maar dat idee wou ik gebruiken voor een eigen ontwerp van een “citypower”. Ik heb wel alle berekeningen voor een expansieuitlaat, incl het demperdeel en het komt toch vrij nauw. De geperforeerde buis moet ook een bepaalde diameter hebben om de druk niet toe te laten nemen in het expansiedeel (de buis moet een grotere diameter hebben dan de tailpijp).

Misschien is het een idee om het schottendeel in een citypower gewoon als een insert te maken en het eindkapje met popnagels of een schroefdraadsysteem te maken, zodat je steeds het kapje kan losdraaien en je eigen schotten aanpassen/verdraaid, zodat je daar per setup mee kan experimenteren (geluid / prestatie). Dan heb je de originele looks ook en zou je hem evengoed kunnen begrensen daarmee indien nodig

zevenenergie
                                Donateur

Ik meen dat die schotten demper speciaal voor een 4tackt is ontworpen.
                                  Daarmee heb je bij lage toeren tallen veel tegendruk en bij hoge toerentallen veel doorstroming, zodat de afstelling met een carburateur gemakkelijker is. En je vermogen kromme vlak blijft.
                                  Ik had ervan gehoord en wilde het maken voor mijn motor, maar kon geen afbeelding vinden,
                                  Dus bedankt :thumb

15 berichten aan het bekijken - 661 tot 675 (van in totaal 724)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.