Home › Forums › Mening & ervaring › Uitlaten › Zelfbouw uitlaat topic
- Dit onderwerp bevat 723 reacties, 125 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 januari 2021 om 13:51 #805505
tyga performance in Thailand
ze hebben een eigen afdeling voor ontwerpen en prototype
ze bouwen veel op uit ringenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer5 januari 2021 om 22:39 #805552Ik ben heel erg benieuwd.
Zoals ik al eerder zei: zal iets wat op een leovince handmade lijkt niet beter zijn?
Deze lijkt mij wat makkelijker te maken en zien er naar mijn mening ook een stuk beter uit dan een krul of proma.
Omdat deze makkelijk te maken is zullen de kosten ook lager zijn lijkt me.Bereken je ook bepaalde dingen? Groote van de expansie kamer, hoek van het conische gedeelte? En wat er nog allemaal meer mee te maken heeft.
Ik heb hier verder geen ervaring in dus ik kan het ook mis hebben.. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig en probeer een beetje mee te denken 🙂
6 januari 2021 om 09:21 #805556Er zijn zoveel verschillende setups dat je nooit tot de beste uitlaat zal kunnen komen.
Maar het ideaal is natuurlijk, een door luc foukema berekende pijp die netjes en niet al te opvallend onder je brommer hangt en die redelijk stil is.
Je zal dus eigenlijk met de populairste setups of de gegevens daar van naar hem toe moeten gaan, en advies moeten vragen,
voor 2 uitlaten; met een 22,5mm aansluiting en een 27mm bocht.
En bij de verkoop van de uitlaat vermelden welke timingen van de cilinder en eventuele aanpassingen hij aanraad.
En dan komt het ontwerp van hoe hij er uit moet gaan zien.
En dan hopen dat hij beter presteert op alle setups, dan de bestaande uitlaten. 😉6 januari 2021 om 10:59 #805558Ik vind de To Bad, Siluro en Calibrata goede uitlaten

Waarom ?!
Omdat deze 3 uitlaten met grotere sproeiers kan worden gereden dan andere uitlaten, oftewel deze uitlaten trekken de cilinder schoon en helemaal leeg zodat er veel nieuw vers mengsel aangezogen kan worden en dan is al snel de sproeier maat aan het groeien.
Ideale race uitlaat is SLURP 😎Combinatie van bovenstaande uitlaten als uitgangspunt als zelfbouw is niet te doen want ze zijn qua maatvoering compleet verschillend.
Moet toch echt een autogeen setje aanschaffen en eens kijken hoe ver het komt 😛TICKLING BARN8 januari 2021 om 00:30 #805605![2021-01-08 00_23_47-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [leokrul _]](https://vespa-ciao.nl/uploads/hm_bbpui/805605/s70lekbfyttes9ozmk8jx6sq1ullom0z.png)
Vele uren/dagen verder, heb ik eindelijk iets wat er in ieder geval een heel klein beetje op begint te lijken. Dank ook aan Biermobiel21 voor alle tips en ondersteuning!
Dit conceptje is dus met een 22mm aansluiting op de cilinder en 18mm op de demper, net als de leo krul.
verdere berekeningen moeten nog volgen, ik moet me nog echt flink inlezen en oefenen voordat ik het preciezer kan gaan maken.Enfin, ik kabbel voort en post binnenkort wel weer een nieuwere versie
8 januari 2021 om 12:09 #805610het begin is er
ben benieuwd wat dit onder een 50 en of 50snel doet
als je de plaat uitslagen hebt zodat je ringen kan maken wil ik wel tussen de bedrijven door wel kijken of ik een prototype kan maken
tig gelast uit staal wil ik hem wel uitproberen op een super standaard snor en dan steeds in kleine stapjes naar 50 opgevoerdin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer8 januari 2021 om 12:22 #805611Dit valt voor mij in de categorie leuk.
En dan steek ik mijn dumpje op.
Maar als je serieus uitlaten wil gaan produceren en daar mensen financieel in wilt betrekken, dan krap ik met nu toch even op het achterhoofd.
8 januari 2021 om 12:41 #805614Ja, dat moet op den duur wel mogelijk zijn dat je het uitvouwt in plakjes plaatwerk, zou heel tof zijn als je een prototype kan maken!
Voor de goede orde, bij het aanmaken van dit topic, had ik nog geen flauw benul van technisch tekenen, dus ik ben echt een beginner en zal zeker nog van alles fout doen. Maar we komen er wel… stapje voor stapje.
9 januari 2021 om 14:56 #805641![2021-01-09 13_47_30-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [einddemper _]](https://vespa-ciao.nl/uploads/hm_bbpui/805641/unrwp62ehowm54ahu4y2fqdcw85fxpl9.png)
begin van de demper (eindstukje verchroomd, pot zelf van alu (met satin finish))9 januari 2021 om 17:39 #805646Nice

Zou lekker stapje voor stapje door gaan, lijkt erop dat je talent hebt 😛TICKLING BARN9 januari 2021 om 18:17 #805648daar ben ik het nou helemaal mee eens
lekker stoeien met teken programma’s kost nou eenmaal een hoop tijd
maar als ik zie wat je er nu al uit tovert denk ik wel dat het goed komtmaar ik ben ook van mening dat er hier een hoop kennis en kunde aanwezig is om een goed proto model te kunnen maken en deze eerst uitvoerig te testen op diverse setups om te kijken waar de kracht van de uitlaat ligt
uiteindelijk is iedere uitlaat wel oke
het gaat er om wat je ermee wil
trekken of toeren draaien
de demper is wel een dingetje
denk dat iedereen wel een stil pijpje wilals we dit met z’n alle voor elkaar kunnen krijgen kan je altijd nadenken om dit in productie te nemen in een ver en warm land voor weinig
is er trouwens iemand die een leo sp heeft uit gewerkt of exacte maten heeft
kan niet wachten om er 1 te makenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beerer zitten nog allerlei fouten in, maar ik kan nu ook de losse onderdelen samenvoegen tot een compleet geheel. Dus expansiedeel, rubber, demperdeksel ingaande zijde, geperforeerde buis, demperbehuizing, en een einddekseltje. Het tekenen is 1 ding, het precies laten kloppen is een heel andere tak. En weer voorts…
![2021-01-11 18_02_54-SOLIDWORKS Premium 2016 x64 Edition - [leo-ass-voorbeeld]](https://vespa-ciao.nl/uploads/hm_bbpui/805730/ntigp66sewc3dinqs9dbjsm55gc7iwbr.png)
11 januari 2021 om 21:14 #805739ziet er goed uit man
je maakt grote stappen
ik trouwens een ander iede tegen voor een demper gaat om een schotten demper
misschien kan dit werken
er zit geen wol in
werkt net als een demper voor een vuurwapen lijkt mijin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer12 januari 2021 om 10:46 #805754Ja schottendemper kan natuurlijk ook, maar dat idee wou ik gebruiken voor een eigen ontwerp van een “citypower”. Ik heb wel alle berekeningen voor een expansieuitlaat, incl het demperdeel en het komt toch vrij nauw. De geperforeerde buis moet ook een bepaalde diameter hebben om de druk niet toe te laten nemen in het expansiedeel (de buis moet een grotere diameter hebben dan de tailpijp).
Misschien is het een idee om het schottendeel in een citypower gewoon als een insert te maken en het eindkapje met popnagels of een schroefdraadsysteem te maken, zodat je steeds het kapje kan losdraaien en je eigen schotten aanpassen/verdraaid, zodat je daar per setup mee kan experimenteren (geluid / prestatie). Dan heb je de originele looks ook en zou je hem evengoed kunnen begrensen daarmee indien nodig
12 januari 2021 om 12:52 #805760Ik meen dat die schotten demper speciaal voor een 4tackt is ontworpen.
Daarmee heb je bij lage toeren tallen veel tegendruk en bij hoge toerentallen veel doorstroming, zodat de afstelling met een carburateur gemakkelijker is. En je vermogen kromme vlak blijft.
Ik had ervan gehoord en wilde het maken voor mijn motor, maar kon geen afbeelding vinden,
Dus bedankt
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.