Home › Forums › Mening & ervaring › Uitlaten › Zelfbouw uitlaat topic
- Dit onderwerp bevat 723 reacties, 125 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 oktober 2020 om 22:11 #803174
Dit ooit zo hete topic staat al een poos stil. Er is intussen een hoop veranderd. Veel machines zijn slimmer en goedkoper geworden. En het is ook weer wat makkelijker om internationaal zaken te doen met staalbewerkers.
De leo krul is niet meer in productie, maar er is nog altijd vraag naar. Zou het niet cool zijn als we een vespa-ciao uitlaat op de markt brengen? Ik denk dat om gewoon die Leo Krul na te bootsen.
Ik wel er best wat geld in steken. Iemand geïnteresseerd?21 oktober 2020 om 22:39 #803175Leuk idee! Maar om hier te gaan investeren zit er voor mij niet in (arme student)… Wel interesse in de uitlaat natuurlijk😉
22 oktober 2020 om 19:03 #803194Opzich een leuk idee maar dan zou ik persoonlijk liever een goede proma cc replica zien.
23 oktober 2020 om 12:03 #803210Ja dat is nog een dingetje inderdaad. Ik wil niet per se de leo krul namaken hoor, maar het geluid is zo mooi en de prestaties prima voor een beetje een low-end setup.
Ook de vorm van de uitlaat is persoonlijk, ik vind de leo krul de mooiste vorm hebben. De meer rechte pijpjes vind ik niet goed passen en de modellen die naar boven krommen, bijvoorbeeld voor de cilinderkop ben ik ook niet zo gecharmeerd van. De Proma CC is op zich ook prima, maar bij de leo zit het dikste stuk onder de brommert en bij de Proma meer in zicht.Eventueel kunnen er ook dingen nog wat verbeterd worden aan het originele model natuurlijk, bijvoorbeeld de ophanging, de aansluiting op de cilinder, bevestiging demper aan expansiedeel, ik noem maar wat voorbeelden.
Als ik het goed zie, is de leo eerst een gebogen buis, gelast aan een geperst (?) expansiedeel, met daaran dan weer wat ophangpuntjes gelast.
Mijn eerste vraag is nu, weet iemand hoe die rare vorm van het expansie deel is gemaakt. Zit er een “ijzerman” op dit forum? Voor de goede orde, ik snap heel goed (denk ik) hoe een tweetaktuitlaat werkt en waarom deze een bepaalde vorm en lengte heeft, daar gaat het me niet om. Het gaat de productietechniek van het plaatmateriaal. Er is ook hydroforming, maar door die deuk die er af fabriek in zit sluit ik dat uit. Ik vermoed gewoon een stuk plaatwerk van 0.8 mm dat in een soort mal wordt geperst en dat die twee delen (de boven en de onderkant) aan elkaar wordt gelast. Dat lassen is niet zo spannend, LeoVince zal wel een lasrobot gebruiken, maar een beetje tig-lasser kan die twee helften ook prima samensmelten, en daarbij dan ook meteen de ophangpunten vastlassen.
Ik zie het zo voor me:
- Er wordt een tekening gemaakt in een 3D-ontwerpprogramma zoals Fusion 360 (?)
- Met die tekening gaan we naar een metaalbewerker of een fabriek die die tekening gebruikt om de delen te maken.
- Een lasser last de delen aan elkaar
- Lak of coating erover, of mocht men dat willen chroombad (dat laatste lijkt me lastig met de “knijpaansluiting” op het uitlaatmondstuk, maar goed zou misschien toch kunnen)
- Een demper komt veel minder nauw en die zijn ook makkelijker te maken vermoed ik. Zelfs het beetje vierkant ontwerp van de oude leo krul. In herinnering was dat aluminiumdeel best dik (en degelijk), en wellicht draagt die dikte bij aan het karakteristieke geluid
Mijn vragen:
A. Zijn er mensen die goed kunnen werken met 3D-programma’s en kunnen helpen met tekenen?
B. Weet er iemand hoe het expansiedeel wordt gemaakt (welk fabricageproces)
C. Zijn er nog suggesties om de uitlaat zo goed mogelijk te maken, qua powerband etc, of zou een krul-kloon voldoende moeten zijn?23 oktober 2020 om 12:29 #803214Misschien een uitlaat die lijkt op een leovince handmade? Deze zijn misschien wat makkelijker te maken en de prijs zal dan misschien wel wat lager worden.
23 oktober 2020 om 13:24 #803216Het zou anders ook wel gaaf zijn als er een nieuwe leo sp kwam of iets wat er op lijkt. Weet niet of die moeilijk zijn om te maken maar wel gaaf.
Mvg Robin23 oktober 2020 om 15:27 #803221Om mijn eigen vraag B te beantwoorden: ik geloof dat ze dat in het Engels “stamping” noemen, dus inderdaad een perstechniek. Mocht ik ernaast zitten let me know.
Ik heb hier in Polen 3 bedrijven benaderd met de vraag of ze op bestelling plaatmateriaal kunnen persen.
Als dat een positief antwoord is, dan heb ik dus een technische tekening nodig.Ik heb vroeger Si’s, ciao’s en citta’s gehad en wist niet dat er meerdere kruls waren. Met een extra gaatje in het subframe heb ik voor zover ik weet het zelfde model overal passend gekregen (nooit trappers gehad overigens). Zou er een one-size-fits-all-oplossing zijn?
23 oktober 2020 om 18:18 #803226Als er dan toch een mal gemaakt gaat worden….Dan zou ik denk ik toch voor de Proma cc gaan en dan uit dikker plaat geperst, zodat hij stil wordt.
En dan de mal zo maken dat hij met een 22, 27 en 30mmm header uitgevoerd kan worden.
24 oktober 2020 om 09:24 #803248Laatst zag ik dit voorbij komen misschien is die proma cc niet nodig om na te maken deze lijkt er veel op.

24 oktober 2020 om 09:37 #803249Laatst zag ik dit voorbij komen misschien is die proma cc niet nodig om na te maken deze lijkt er veel op.

Deze is heel mooi en met veel vakmanschap met de hand gemaakt. Maar deze gaat 300 ex BTW kosten en dat is voor dagelijks gebruik toch wat teveel van het goede.29 december 2020 om 22:58 #805413mooie plannen zeg ik
die uitlaat ziet er zeker goed uit
en mooi om te maken als lasser zijnde
ben benieuwd of er animo voor is
dit is best arbeidsintensief om te maken
staal is oke rvs gaat vroeg of laat schuren
maar is dan weer wel prima te reparerenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer2 januari 2021 om 22:50 #805474Ja die lasnaadjes maken het wel mooi inderdaad, maar iedere lasnaad is dan ook weer veel werk.
Ik ben zelf voorzichtig een begin aan het maken met een 3d-ontwerp, zodat die gevormd kan worden net als een leo krul, of tecno. Ik weet nog altijd niet of die nu geperst werden/worden met een mal, of gehyrdoformd.De hele uitdaging bij een tweetaktpijp is natuurlijk het ruimtegebrek en ik vind dat FalkR wel heel mooi maximaal gebruik heeft gemaakt van de beschikbare ruimte want zo te zien zit er een flinke demper onder. Zijn ze al te koop?
2 januari 2021 om 23:29 #805479hydroforming in een mal word ook wel toegepast
maar ik denk dat deze uitlaatjes gewoon geperst wordenen ja hoe groter de demper deste stiller het zou moeten zijn
een hoog toeren schotten demper bestaat volgens mij niet echt
lekker hoor 7500 rpm en muis stil
ik hoop hier nog eens wat op te vindenin de jaren 90 Vespa SI vario polini evolution pinasco 80 simonini uitlaat dus trekken als een beer3 januari 2021 om 11:57 #805487Ik weet dat er in als ik het goed zeg tailand, best veel bedrijfjes zijn die tweetakt uitlaten maken. In polen vast ook wel maar ik ken ze niet. Die mensen zijn vakmensen en handelaren, ingericht om uitlaten te produceren, als je een voorbeeld of maten geeft krijg je een pijp terug. ze komen met vlagen voorbij op een tweetakt facebook pagina. Als je ze een leo sp en sigaar geeft dan krijg je daar een kopie van terug. De sp dan waarschijnlijk alleen van conussen ipv geperst. Er is in die landen nog best veel handel in de tweetakt race markt.
4 januari 2021 om 13:34 #805504Mmm bedankt voor de tip! Als je wat adresjes hebt in Thailand, hoor ik het graag.
Ik denk dat ik nog een paar dagen moet lopen puzzelen in het 3D-programma en dan heb ik het model gevisualiseerd (nog zonder demper). De keuze voor persen of conussen zal natuurlijk grotendeels een oplagekwestie zijn. Des te groter de aantallen des te voordeliger in verhouding een custom persmal wordt.Ik zou het wel gaaf vinden als we een vespa-ciao.nl uitlaat maken. Het is nog wel een dingetje dat iedereen met een andere setup rijdt en we dus moeilijk een one size fits all model kunnen maken. Maar goed, als ik dan toch iets moet kiezen, zou ik dus proma of leo krul proberen na te maken, in de hoop dat de meeste daarmee uit de voeten kunnen.
Hopelijk kan ik hier binnenkort een voorzichtig eerste ontwerp tonen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.