Vespa-Ciao.NL
:: Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

15 berichten aan het bekijken - 346 tot 360 (van in totaal 724)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

TimoO_
    Donateur

dat is ook beter voor je ervaring met uitlaatjes enz.

Martijnvanheerde
      Donateur

Ik denk toch dat ik een eigen ga maken om de handigheid van het lassen en buigen te leren.
        K heb het berekend met het progje van vespafreak.nl. Berekend op 80 Pinasco. Zou dit goed zijn:

Klikken voor grote foto
        Wordt wel een lange. Mag je het nog aanpassen:? Want ik snap er nog niet zo heel veel van;);)

ArvidW
        Donateur

Dat programma kun je niet serieus nemen, een belly van 322mm, wat een crap:no

(diameter of exhaust porth is btw 19mm, gaat om de binnendiameter van de flens)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

Martijnvanheerde
          Donateur

Is er dan iets beter:? Ik hoef echt niet de maximale prestaties eruit te halen. Als het lassen goed gaat bouw ik een foekema;)

Daan777
            Moderator

Martijnvanheerde :
              Ik denk toch dat ik een eigen ga maken om de handigheid van het lassen en buigen te leren.
              K heb het berekend met het progje van vespafreak.nl. Berekend op 80 Pinasco. Zou dit goed zijn:

Klikken voor grote foto
              Wordt wel een lange. Mag je het nog aanpassen:? Want ik snap er nog niet zo heel veel van;);)

Heuj, das het programmatje dat ik gebruikt heb:lol

ArvidW
              Donateur

Je kunt nog beter zelf wat gokken, 322mm belly gaat echt nergens over.

Kunt ook met de formules van Overmars aan de gang (niet moeilijk, redelijke pijp, wel erg lang), of een calibrata copieren. Er is ook ergens programma op Overmars formules gebaseerd, werkt ook erg handig.

Hoe kom je btw bij 189,5graden uitlaattiming? Heb je je pinasco al getuned ofzo 😐

Home made engine dyno

Tonni
                Moderator

Valt mij ook op bij dit ‘berekenings’ programma. Als je je timingen gaat aanpassen dan veranderd alleen de belly..
                  Ik heb al eens een pijp volgens dit programma in elkaar gebakken, liep echt super brak.
                  Ook wordt totaal niet aangegeven welke lengte de voorpijp moet hebben, zo lijkt het alsof de uitlaat conisch zou moeten beginnen meteen vanaf de uitlaatpoort.

Ik begrijp dat de header de voorpijp zou moeten zijn maar een uitlaat die meteen vanaf de poort conisch loopt geeft een erg smalle powerband heb ik begrepen, en is daarom niet echt geschikt voor een automaat (die van zichzelf toch al weinig koppel heeft). Dit is meer voor een schakel bedoeld.

Ik heb nu een excel sheet met overmars gebaseerde berekeningen, binnenkort eens kijken wat daar uit komt.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

erwinko
                  Bijdrager

Martijnvanheerde :
                    Is er dan iets beter:? Ik hoef echt niet de maximale prestaties eruit te halen. Als het lassen goed gaat bouw ik een foekema;)

alsof je bij je eerste zelfbouw uitlaat al een perfecte uitlaat kunt krijgen..

als je een goede basis hebt zul je nog een redelijke pijp overhouden.
                    begin je al met een programma wat nergens op slaat zal het echt 0,0 niks worden

Daan777
                    Moderator

vraagje over dit programma:

Wat is de ‘Length of the exhaust port’?
                      Bij een 43DR is deze toch 17mm?

ArvidW
                      Donateur

@Daan, is vanaf cilinderwand tot eind van de flens, vanaf daar begint je expansieuitlaat

@Tonni, conisch vanaf de flens wordt wel vaker toegepast, ik heb het op op mijn NSR ook. Goedkope fabriekspijpen hebben dit vaak niet aangezien de conisiteit helemaal in het begin van de bocht bijna 0 is dus gebruikt men gewoon maar een stuk pijp. Neemt niet weg dat dat programma echt slecht is. Edit: Ja, precies zoals je nu zegt 😉 Lange header geeft over het algemeen wat meer koppel op lage toerentallen en dus een bredere powerband

@Erwinko, die overmars pijp die jij eerst gebouwd had liep toch niet heel verkeerd:) Beter kan altijd maar het was toch een leuk pijpie?

Home made engine dyno

Tonni
                        Moderator

Daan, vergeet dit progje aub, het is verspilling van je tijd en materiaal..

@Arvid: ik had al een edit gedaan in mn post..

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ArvidW
                          Donateur

Haha, heb mijne dan ook maar geedit 😀

Home made engine dyno

Daan777
                            Moderator

ArvidW :
                              @Daan, is vanaf cilinderwand tot eind van de flens, vanaf daar begint je expansieuitlaat

Weet je misschien ook hoeveel mm dit is bij een 43mm (DR, maar dat maakt niet uit toch)?

RiPe
                              Bijdrager

Ik heb ook ff met dat programma lopen spelen een tijdje terug, en ik vond het ook erg slecht. ik heb de uitlaten op schaal getekend en het zag er echt niet uit. en als je de cc’s veranderd word de stinger bijv. ook ineens een stuk dikker, maar bijv 50 of 60 cc maakt geen verschil. heel schokkerig dus. het is trouwens gebaseerd op de Graham bell theorie

Ik ben nu ook zelf met een progje bezig, op basis van arno koch, die theorie is volgens mij al iets moderner, en daarbij wordt bijv. de lengte berekend met de blowdown, dus dan hebben de spoelpoorten ook al invloed, en dat zie je niet in dit programma terug.

erwinko
                                Bijdrager

ArvidW :

@Tonni, conisch vanaf de flens wordt wel vaker toegepast, ik heb het op op mijn NSR ook. Goedkope fabriekspijpen hebben dit vaak niet aangezien de conisiteit helemaal in het begin van de bocht bijna 0 is dus gebruikt men gewoon maar een stuk pijp. Neemt niet weg dat dat programma echt slecht is. Edit: Ja, precies zoals je nu zegt 😉 Lange header geeft over het algemeen wat meer koppel op lage toerentallen en dus een bredere powerband

@Erwinko, die overmars pijp die jij eerst gebouwd had liep toch niet heel verkeerd:) Beter kan altijd maar het was toch een leuk pijpie?

dat progje van overmars is geen progamma wat nergens op slaat.

maar ik heb hier op de pc ook een paar van die neppe prog’s als hierboven staan waar gewoon bullshit uitlaten uit komen..

verder heeft een tuner meer ervaring kwa formaten.
                                  bij deze prog’jes moet je alles invullen wat misschien totaal niet ten goede komt.
                                  bv een baffle van tegen de 30cm

15 berichten aan het bekijken - 346 tot 360 (van in totaal 724)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.