Vespa-Ciao.NL
:: Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 724)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

barry
    Topic starter

0,8mm is nog beter te bewerken & is volgens horen zeggen beter voor de resonanties & het warmteverloop in de uitlaat.
      Lassen gaat prima met een half-automaat & een fles menggas.
      Ik wals altijd me’n uitlaten.

Tonni
      Moderator

Ik heb laatst een uitlaat berekend met dat programma dat hier toen eens ergens gelinkt was. Ik vind dat er een bijzonder lange uitlaat uit komt, volgens dit programma zou mijn ideale uitlaat bijna 1 meter 50 lang moeten zijn (inclusief demper dan).Vooral het rechte midden deel is ontzettend lang. De uitlaat heeft dan het echte klassieke sigaar model. De berekening is op basis van de 60alu met bewerkte uitlaatpoort (168 gr), en dan heb ik de gewenste max. power op 7500 RPM gezet. Poort Dia. 18, lengte 50.

Nog iets: bij dit programma is niet bekend hoe lang de ‘voorpijp’ moet worden, dit moet je dan maar gokken?

Weet er iemand nog een ander berekening programma? Kan ik eens vergelijken. Geloof bijna niet dat de berekening klopt.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ArvidW
        Donateur

Tonny, de berekening is waarschijnlijk gebaseerd op formules die door “Overmars” opgesteld zijn, hij is tot deze formules gekomen na onderzoek te doen bij wat grotere moteren (200cc en meer) Op dat soort motoren krijg je prima afmetingen van de uitlaatpijp en prima prestaties, maar deze formule is niet zo geschikt voor 50 en 60cc motortjes:(

Ik denk dat ik precies hetzelfde uitlaatberekenprogramma heb zoals jij hebt, daar wordt idd geen voorpijp berekent want men wil dat je de eerste cone aan de uitlaatfrens aansluit. Dus dat hij vanaf de utilaatpoort direct al breder wordt.

Ik ben zelf behoorlijk opzoek geweest naar een programma die een uitlaat met een fatsoenlijke lengte kan berekenen, maar heb helaas niets gevonden:(

Ik ga denk ik wel het programmatje van Overmars met de uitlaatberkening van Luc Foekema vergelijken, in mijn berekening (voor NSR50) wordt de uitlaat net 70cm lang (zonder demper) dus dat is nog wel leuk om zelf een keertje te maken (en het past ook op de brommer)

De uitlaten voor vespa worden zo lang omdat je al op een zo’n laag toerental een groot vermogen wilt hebben, hoe hoger je powerband is hoe korter het uitlaatje normaalgesproeken wordt.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

kapot
          Bijdrager

Draaien 200cc motoren dan harder als die ciao motortjes?

Is er misschien een verschil in 2- en 4takt?

Tonni
            Moderator

zou goed kunnen wat je zegt Arvid. Ik heb al eens een uitlaat berekend en rechtstreeks aan de flens gemaakt, waardoor hij meteen conisch loopt. Hiermee wil de Ciao echter niet mooi lopen. Weinig power, en de hele afstelling klopt meteen niet meer. Beetje hetzelfde als Thomas had met die 100cc Simo pijp.

Wat me vooral opvalt bij het programma, is dat als je alle gegevens gelijk houdt en alleen de RPM verandert, dat dan ook alleen het dikke gedeelte langer of korter moet. Verder veranderd er niks aan de maten. Zowiezo veranderd er weinig als je andere gegevens invoert.

Ik ga die veel te lange pijp toch eens maken, gewoon om te zien of het presteert.

hansieb
              Moderator

@tonni

Levert de polini 42 alu geen 4.2 pk bij 9200 toeren ? waarom heb je de uitlaat dan laagtoeriger gemaakt.

Het lijkt me toch dat je een uitlaat berekend om maximaal vermogen te leveren bij het aantal toeren dat de cilinder aankan ?

Herr Flick
                Sleutelbeheerder

de 42alu levert 4.3 pk bij 8200 toeren, heb het boekje hier liggen

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                  Gele Racefrikandel

kapot
                  Bijdrager

Ik ben zeer benieuwd Tonni, wanneer denk je hem af te hebben?

ArvidW
                    Donateur

kapot :
                      Draaien 200cc motoren dan harder als die ciao motortjes?

Is er misschien een verschil in 2- en 4takt?

4takt heeft geen expansieuitlaat, die heeft gewoon maar één ding nodig: Een hele dikke pijp:P

Tonny: Dan heb jij een heel ander programma dan dat ik heb.

Als ik het max toerental van powerband verminder dan worden de eerste cones langer en de baffle cone korter, de belly wordt amper kleiner
                      Als ik het min toerental van powerband verminder dan wordt de baffle cone langer, met de belly en eerste cones gebeurd niets.

Mocht je dit programma willen hebben met je maar ff een PM sturen en dan mail ik het naar je.

Met een powerband van 6500 tot 8500 kom ik op een uitlaat van 90 cm voor jouw cilinder uit (ex uitlaatdemper), en het eerste stuk is niet chonisch ! (mischien beter idee om die te proberen te bouwen?)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                      Home made engine dyno

VespaCiaoPaul
                      Bijdrager

arvid, ff vraagje dan he, hoe komt het dan dat je voor 4-takts ook snellere uitlaten hebt?

erwinko
                        Bijdrager

beter geflowde bochten
                          dikkere diameter 🙂

hansieb
                          Moderator

VespaCiaoPaul :
                            arvid, ff vraagje dan he, hoe komt het dan dat je voor 4-takts ook snellere uitlaten hebt?

Heeft niet tot nauwelijks nut op de prestatie

In tegenstelling tot bij een 2takt heeft een 4takt weinig invloed op het loopgedrag van de motor. De uitlaat dient hier echt als geluidsdemper. De uitlaat van een standaard 4takt scooter is ook niet begrensd. Het heeft dus geen nut de originele uitlaat te vervangen als je meer prestaties wilt. De sportuitlaten die wij verkopen dienen alleen voor de looks en het geluid.

@thomas ik dacht tot echt dat je 9200 RPM kon make met de 42 alu :S zal wel aan mij liggen dan.

Tonni
                            Moderator

hansieb :
                              @tonni

Levert de polini 42 alu geen 4.2 pk bij 9200 toeren ? waarom heb je de uitlaat dan laagtoeriger gemaakt.

Het lijkt me toch dat je een uitlaat berekend om maximaal vermogen te leveren bij het aantal toeren dat de cilinder aankan ?

Als je dat wilt dan moet je ook eigenlijk zorgen dat je tegen dat toerental zit met optrekken en dat ie hem daar ook houdt.
                              Ik heb de berekening iets laagtoeriger gemaakt omdat mijn vario zo rond dit toerental(6000/7000) afgesteld staat. Aangezien ik een overbrenging heb die pas rond de 90/95 op zijn eind zit en ik niet altijd met 9000RPM wil rondrijden (niet relaxed) heb ik gekeken of ik de powerband met behulp van een berekende uitlaat omlaag kan brengen. Kortom mijn blokje moet gewoon sterk zijn in de range 6000 tot 7500 RPM.

tvmierlo
                              Donateur

ik ben nu bezig om een handmade te maken volgens de maten van ciaoracer. Ik heb al 1 cone af, maar ons fototoestel doet het niet goed, dus maak ik dadelijk een foto met de webcam…

edit:

reiniero
                                Bijdrager

zijn wel dikke las naden of ligt dat aan mij? maar ziet er wel nice uit;)

15 berichten aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 724)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.