Vespa-Ciao.NL
:: Zelfbouw uitlaat topic

Home Forums Mening & ervaring Uitlaten Zelfbouw uitlaat topic

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 724)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Edjuh
    Bijdrager

Zelf eentje maken/berekenen leuk en aardig, maar met een calibrata weet je in ieder geval dat hij het goed zal doen(op een dikke setup). Dat is de reden dat ik ook met de calibrata begin.

ciaoracer
      Bijdrager

Ik heb dus eens geinformeerd op school. Ze hebben plaatstaal van 1 mm en een lasdraad van 0.8 mm. Zou dit lukken met deze dikte van de draad of moet de draad toch dunner als 0.8?

ArvidW
        Donateur

Edjuh :
          Zelf eentje maken/berekenen leuk en aardig, maar met een calibrata weet je in ieder geval dat hij het goed zal doen(op een dikke setup). Dat is de reden dat ik ook met de calibrata begin.

Ik zou idd eerst een calibrata namaken, dit is een relatief simpele uitlaat om na te maken (maar 1 bocht erin, en maar 5 cones) maar dat ding loopt op een 62.4cc’tje toch masterlijk goed zeg=) Ik vond de proma circuit al goed presteren op mijn DR70revo, maar de calibrata doet daar nog een schepje bovenop.

Het enigste mindere aan de calibrata is dat hij zo lang is, op een SI valt het nog wel mee, maar op een ciao kan demper nogal wat uitsteken achter de brommer. Bij mijn zelfbouw (die langer is dan origineel) begon demper achter het achterspadbord, maar bij Barry steekt de echte calibrata ook 7-8cm achter de brommer uit:P

Maar zeker beginnen met de calibrata, vergis je trouwens niet in het werk dat het kost, je bent er toch redenlijk lang mee bezig wil je een beetje mooie krijgen;)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

timbeckers
          Bijdrager

Weet iemand nog een leuke uitlaat voor 70 cc om te maken ? .. ben nu bezig met calibrata maar ik denk dat ie niet heel erg geweldig gaat rijden, maar volgens arvid wel 😉

Dus als iemand er nog een weet pm me maar 😉

en zelf een maken lukt me nog niet egt moet ik eerst pa zen hulp zien te krijgen maar die heeft het meestal veel te druk , want ik weet niet wat ik alles moet make de diameter hoeveel cones etc.

gRoetjes Tim

ciaoracer
            Bijdrager

ciaoracer :
              Ik heb dus eens geinformeerd op school. Ze hebben plaatstaal van 1 mm en een lasdraad van 0.8 mm. Zou dit lukken met deze dikte van de draad of moet de draad toch dunner als 0.8?

Weet iemand hier toevallig een antwoord op?

woe: als iemand dat weet dan hadden ze allang gereageert, dus bumpen heeft geen zin

Tonni
              Moderator

ciaoracer :

ciaoracer :

Weet iemand hier toevallig een antwoord op?

woe: als iemand dat weet dan hadden ze allang gereageert, dus bumpen heeft geen zin

Moet zeker lukken, ik heb 0.8mm plaat gelast met 0.6 draad. De afstelling van het apparaat is het belangrijkste. Je moet alleen geen lange rupsen leggen, dan ga je erdoor. Gewoon korte stukjes, en dan overlappen.
                Gewoon eerst even op een proefstukje kijken met welke instelling het beste resultaat geeft. Verschilt behoorlijk per apparaat.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ciaoracer
                Bijdrager

Ok dankje.

Dus dan zou ik eerst even rond puntlassen ofzo en daarna de andere open kanten dicht gaan lassen. Ofja dat lijkt mij toch het juiste.

VespaCiaoPaul
                  Bijdrager

dat moet altijd, eerst “hechten” en dan dicht lassen

hoeft niet persee puntlassen te zijn, kan ook gewoon laspuntjes aanbrengen met je las apparaat…pas wel op zoals tonni al zei, als je je cones mooi gevormt enzo hebt, zorg dan dat je lasapparaat GOED is afgestelt, niet dat je er gelijk gaten in brand dat zou zonde zijn….succes

LvDoni
                    Bijdrager

Met 0.8mm draad zal het wel willen inderdaad. En ook eerst oefenen op stukjes plaatstaal, voor de juiste afstelling van het apparaat, als hij lekker snel “tikt“ dan is het goed… trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr moet je horen zeg maar 😉 En ook moeten de cones mooi aansluiten, omdat je met co2 wel kleine kiertjes op kan vullen, maar als de kieren groter zijn word het een stuk minder. dan kan je beter TIG of autogeen gaan lassen.

ik heb mn cones mooi rondgekregen door een aambeeld, daar zit zo`n mooie ronde punt op, daar kan je de cones mooi op vouwen, en als je ze gehect hebt, kan je de uiteinden mooi rondslaan.

timbeckers
                      Bijdrager

Ik vind het aambeeld maar kut heb ik gister ook gedaan en met plaatstaal van 1.2 mm sla je jezelf bwv dood. heb er een uur over gedaan om 1 cone rond te slaan was dood op ,, en hijs nog niet helemaal perfect rond 🙁 maarja vandaag verder

Edjuh
                        Bijdrager

0,8mm!!

Veel makkelijker! Je kan het met je handen buigen, ok niet tot de ideale vorm maar het werkt stukken beter dan 1,2 lijkt me.

ArvidW
                          Donateur

timbeckers :
                            Ik vind het aambeeld maar kut heb ik gister ook gedaan en met plaatstaal van 1.2 mm sla je jezelf bwv dood. heb er een uur over gedaan om 1 cone rond te slaan was dood op ,, en hijs nog niet helemaal perfect rond 🙁 maarja vandaag verder

Haha, mietje :pest

Mijn complete calibrata is van 1.35mm plaatstaal, gewoon goedde handschoenen aan en buigen maar 😀

1.35 heeft wel het grote voordeel dat de uitlaat zelf heel stil is, er komt van de conussen weinig geluid af terwijl je dat met 0.6 juist wel heel goed hoord. Dus als je er een kei goedde demper op zet kan hij even stil worden als een cittypower:)

Met een hele dikke uitlaat heb je wel weer dat de uitlaagastremperatuur anders is dan met een van dun plaatstaal gemaakte, maar in praktijk zul je daar op een vespa-blokje niet veel van merken 🙂

Home made engine dyno

timbeckers
                            Bijdrager

haha ben ook pas 14 he 😉 spiertjes moete nog komen 😉 maar de ronding is zo kut slaan ik word er gek van :l dat word dus egt niet passend :/ dat word veilen/sleipen schuren etc. 🙁 maarja de rest lukt wel he 😉

ArvidW
                              Donateur

Ja, dat noemt men appels met peren vergelijken :con

Dat je summit heel anders rijdt ligt niet aan dat dunne staal van jou hoor 😛 Dat ligt aan de vorm van de uitlaat. Een Calibrata met 10mm dikke wanden loopt alsnog beter dan een cittypower met 1mm dikke wanden:) (hoef je ook niet bang te zijn voor doorroesten:lol)

Dus de conclusie trekken dat dun staal sneller is lijkt mij wat kort door de bocht. Het is idd wel zo dat ze voor race scooters graag dunne uitlaten maken omdat die beter presteren, maar dit gaat echt maar om minimale verschillen die op een 20pk blok te merken zijn, op een 4pk blok van vespa merk je d’r waarschijnlijk niets van.

Home made engine dyno

citta geel
                                Bijdrager

ArvidW :
                                  Ja, dat noemt men appels met peren vergelijken :con

Dat je summit heel anders rijdt ligt niet aan dat dunne staal van jou hoor 😛 Dat ligt aan de vorm van de uitlaat. Een Calibrata met 10mm dikke wanden loopt alsnog beter dan een cittypower met 1mm dikke wanden:) (hoef je ook niet bang te zijn voor doorroesten:lol)

Dus de conclusie trekken dat dun staal sneller is lijkt mij wat kort door de bocht. Het is idd wel zo dat ze voor race scooters graag dunne uitlaten maken omdat die beter presteren, maar dit gaat echt maar om minimale verschillen die op een 20pk blok te merken zijn, op een 4pk blok van vespa merk je d’r waarschijnlijk niets van.

dunner is natuurlijk ook lichter dus sneller

15 berichten aan het bekijken - 241 tot 255 (van in totaal 724)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.